iknowthatmagazine.com

JAKTEN PÅ ALUMINIUMSFRI-DEO: Here comes the sweat!

test av aluminiumsfri deodorant 3

Helt siden Lin skrev en artikkel om deo og alumiunim her på IKTM, har jeg vært på jakt etter den perfekte aluminiusfrie deodoranten for meg.

Jeg tror vi får i oss ganske mye rare og skumle ting innen skjønnhetspleie, og da jeg ser på det som en (morsom) plikt å teste så mye forskjellig sminke og hudpleie som mulig for leserne mine, prøver jeg å heller kutte ned andre steder.

Som for eksempel å kjøre på med Nopoo. (Ikke bruke shampo eller balsam til å vaske håret – kun natron, eddik og vann).

For noen måneder siden gjorde jeg det samme med deo. NoDo? haha… det har vel ikke noe navn enda, men samme prinsippet.

Istedenfor å bruke deo for å holde underarmene freshe, gikk jeg cold-turky, helt uten deo i to uker og vasket heller armhulen godt et par ganger om dagen.

Vond svettelukt kommer som kjent, og kort fortalt, av bakterier som oppstår i svette som blir liggende utenpå huden.

Derfor var det ikke overraskende at forsøket mitt fungerte så lenge jeg fikk vasket bort eventuell svette i løpet av dagen.

Problemet ble jo, nødvendigvis, at det fikk jeg ikke alltid tid til.

Jeg har aldri svettet spesielt mye, så det opplevdes ikke som ubehagelig de dagene jeg ikke fikk vasket meg under armene. Men det var en tydelig svettelukt til tider som jeg ikke er vant til, og ikke ønsket.

Så jeg begynte å lete etter deodoranter uten aluminium istedenfor.

Aluminiumet er det som gjør, igjen kort fortalt, en deodorant til en anti-perspirant. Altså at svetten IKKE kommer ut og legger seg på huden. Som umulig kan være bra, tenker jeg. Men men.

Deodoranter uten aluminium må derfor bruke andre midler som enten overkjører svettelukten, eller tetter igjen området så lenge som mulig.

Etter mye leting (dette er visst ikke så vanlig i Spania) fant jeg endelig én på apoteket. 

Merket så klinisk og fresht ut, og ble solgt i en dobbelpakke. Jeg slo til da jeg var skråsikker på at jeg skulle finne en vinner på første forsøk.

Not so much.

test av aluminiumsfri deodorant 2

Om noe – så ble svetten, og ikke minst lukten, verre.

Jeg vet dette grenser til too much information, men jeg har aldri stinket så hardt før.

Heldigvis har mannen min ekstremt dårlig luktesans (som også kan være grunnen til at han ikke merker eddiken jeg vasker håret med), men lang historie kort; jeg jobbet mest hjemme istedenfor på kontoret de to ukene, for å være på den sikre siden.

Min brasilianske svigermor har et triks hvis hun er tom for deo, hvor hun smører armhulen med vanlig body lotion. Og jeg føler at denne er noe av det samme som denne gjør. Bare mye dårligere.

Deodoranten er fryktlig kremete, tørker aldri, og er ekstra god på å legge igjen fiberflekker fra klær både i armhulen og på selve rolleren.

test av aluminiumsfri deodorant

Great – svettelukt OG underarmer som ser hårete ut. For en vinner!

Nå aner jeg ikke om merket selges i Norge, men hvis det gjør det – hold dere langt unna Mussvital!

Bakpå står det at blandingen av glycerin og ekstrakter fra planten Eføy, skal gi en oppfriskende effekt.

Ehm, no.

Men hvis noen har en svettefetish, så har jeg altså en ubrukt aluminiums-fri deo stående, som garanterer ønsket effekt. For deg. Ikke for meg.

😉

Har DERE prøvd noen gode aluminusfri-deodoranter som jeg burde teste?

Er det noe du burde vite om Tove Eggen, så er det hvor lidenskapelig hun er. Lidenskap er visstnok nøkkelen til livet, jobb, familie, kjærlighet, venner og alt der i mellom. Hun ELSKER jobben sin som makeup-artist, stylist og livsstilsjournalist, og etter 10 år i bransjen (Oslo/London/Barcelona) er hun fortsatt lidenskapelig opptatt av å finne nye måter å formidle mote og sminke. Som tidligere skjønnhetsredaktør i magasinet Woman, makeup-lærer ved 2 makeup-skoler i Oslo og ukentlige mote og skjønnhetsartikler på Klikk Mote og i Det Nye, er Tove opptatt av at leserne skal lære, le og leve godt. Og aldri få dårlig samvittighet!

18 Comments

  1. Siw'

    September 17, 2014 at 10:16

    Hahaha! Bra skrevet! Kjenner meg godt igjen.
    Jeg er også på jakt etter en “ren” deo, men har ikke funnet annet enn en ny svettelukt! Det er godt mulig at jeg bare må gi opp letinga. Har prøvd bl.a. Crystal Deo og Calendula Blossom Natural Spray. They just don`t do the trick!

    • Tove Eggen

      September 17, 2014 at 10:43

      Glad det ikke bare er meg! haha 😉 Jeg fortsetter jakten, men den er en av de mindre morsomme jeg har gjort…haha…klemmer fra Tove

      • Fru Nilsen

        September 25, 2014 at 12:47

        Se pureskin.no, der er flere luktvarianter av kremdeodorant i flotte krukker

  2. Linda M

    September 17, 2014 at 10:27

    Har akkurat samme erfaring som deg, svettlukt gikk fra ille til skikkelig bad(les; BÆD) da jeg prøvde en aluminiumsfri deo. Den het Pitrok Chrystal så ikke bruk penger på den heller!

    • Tove Eggen

      September 17, 2014 at 10:45

      Haha – I hear ya! Høres sikkert dustete ut å si at jeg ikke hadde noe særlig svettelukt før, men OMG – nå har jeg i allefall det! Takk, da er den noter – STYR UNNA FOLKENS! Jeg snubla dog over noe i morges, som KAN være løsningen… Oppdatering kommer om 1-2 uker så jeg får testa 😉

      • ~Lin

        September 17, 2014 at 14:13

        Eg bruker for tiden Sante Pure crystal som finnes i krystall, spray og roll on. Syns denne er den aller beste, tilogmed bedre enn Jason som eg faktisk liker veldig godt. Sante finnes i helsekostbutikkene, Kinsavirk bla og de har nok flere dufter,men eg bruker den uten.

        Ellers har Korres kommet med en ny som finnes på VITA, denne vil eg også teste,men hakkje komemt så langt enda pga det vi begge skrev at fytti økologisk lukter verre enn hva vi lukter til vanlig hahahaha

  3. Annelen

    September 17, 2014 at 16:15

    Jeg har hørt masse bra om ACORELLE (økologisk tror jeg) får kjøpt det på greenspirit. Har ikke prøvd den selv ennå, men tenkte å prøve snart, og jeg må være den beste prøvekaninen på sånn, for jeg sliter selv med masse alu til tider:S

    • Tove Eggen

      September 18, 2014 at 09:26

      Må testes ASAP – takk!

  4. Emmi Snicker

    September 17, 2014 at 21:42

    I can relate to what you’re writing – finding a good, aluminium free deo isn’t easy! I have tried a few brands and I find that a swedish brand is the best, “Färg & Förändring”. Unsure if it’s available outside Sweden though… Another one you should give a try is Bio Beaute by Nuxe! :)

    • Tove Eggen

      September 18, 2014 at 09:27

      Amazing, thanks Emmi – gotta get my sister-inlaw to send me this then! And I didn’t even know Nuxe, which I love, had one! Great tips!

  5. Bess

    September 17, 2014 at 22:15

    Elsker artiklene dine Tove, du er ei fantastisk dame :) Jeg pleier aldri å lukte svette, men ved flere forsøk med alu-fri deo kom svettelukt deluxe!! MEN, så kom jeg over Avivir aloe vera deo natural. Funker som bare det og anbefales på det varmeste! Jeg har kjøpt på danskebåten og i Danmark, men det er sikkert mulig å få tak i den på nettet. Rimelig, funker og drøy i bruk – blir ikke bedre enn det :)

    • Tove Eggen

      September 18, 2014 at 09:29

      Bess! DU er en fantastisk dame! Får Max driv og energi av denne kommentaren :) wow – da skal Avivir testes så fort jeg får kløra i den, takk! Klemmer fra Tove

  6. Anita

    September 19, 2014 at 07:11

    Jeg sverger til Helsedeodoranten fra helsekosten. Er den eneste deoen jeg har prøvd så langt som jeg ikke reagerer på. Ingen lukt heller. :)

  7. Frøken R

    September 21, 2014 at 21:11

    Dette har vært tema på flere jentekvelder i gjengen og nylig var vi to som laget EGEN deo av cocosolje og natron! Så jeg tenkte at dette må jo være midt i blinken for deg…

    Brukes foreløpig mest i helgene da jeg føler bedre kontroll med uønskede effekter… Ang lukt, så føler jeg at det lukter litt “julebakst”, men min søster syntes det luktet sommer og syden av armhulene mine..haha

  8. Silja

    October 5, 2014 at 07:52

    Hei! Jeg har funnet en som fungerer for meg i hvertfall. Den heter Primal Pit Paste. Genialt navn hehe. På sidene dems forklarer de også hva man må gjøre når man går fra vanlig deo til disse naturlige. Man skal igjennom en slags detox. Så anbefaler å lese igjennom og prøve dette merket

  9. Anne

    November 27, 2014 at 18:10

    Jeg var på deodorantjakt i mange år før jeg endelig fant en som funker bra for meg. Salubritas heter den.

  10. Thessy

    February 26, 2015 at 01:44

    Fikk høre en gang på jentekveld, at å gni litt sitron under armen skulle gjøre trikset, som naturlig deodorant 😉 Hehehe, foreløpig ikke testa det selv ;P

  11. Karin

    September 4, 2015 at 21:48

    Nivea har en i stort sett alle norske butikker som heter “fresh and Natural” med duften “fresh feeling”. Denne synes jeg er bra. Den finnes i mange andre dufter, men det virker som at de er gått ut, for jeg finner dem ikke annet enn på ebay. Nivea har i deo, spray og stick :)
    Biotherm har også en som jeg ikke finner i butikkene her, men som jeg skal prøve.
    Parfymemerket clean har en. Den lukter godt! Den er også i stick, så den kan klumpe seg om en har på for mye.
    Apoteket selger en som heter “seba med”. Den også er helt grei. Lukter godt.