iknowthatmagazine.com

Rasisme-kaker?! Nå har jeg hørt det også!

Det har rast en stor debatt i Sverige, i bladet Expressen, etter at det ble kjent at et konditori solgte kaker på pinne.

Enkelte har ment at disse kakene var et uttrykk for rasisme. Det er slik jeg forstår det fordi de forestiller ansikter, med forskjellige hudfarger, og håret kan vel bli tatt for å være krusete – hvis man vil tolke det sånn, sier nå jeg.

image
(Foto: Expressen.se , les artikkelen HER)

Konditoriet forsvarer seg med at sjokolade faktisk for det meste er brun – katching! 1-0 til konditioriet 😉
Og faktisk er noen av «kake-fjesene» i hvit sjokolade. Katching! 2-0 til konditoriet 😉

Noen tenker kanskje at jeg ikke er en minoritet, og derfor tar slike ting for lett. Jeg skal ikke bestemme hva folk skal ta seg nær av. Jeg er selv gift med en svart mann, så jeg kan også kjenne rasisme på kroppen iblant. Men, faktisk, det meste er ikke rasisme, men ulikt syn på hva hensikten bak uttalelser er. Jeg har blant annet vært i helt saklige diskusjoner der folk bruker uttrykket «neger», der jeg forsøker å forklare at det ordet er så belastet at det ikke er helt akseptert å bruke. Mange forstår rett og slett ikke hva jeg mener, og det er IKKE fordi de ønske å såre noen, men fordi de rett og slett prøver å beskrive et utseende. Mange i Norge har ingen negative hensikter eller opplevelser av slike ord som «neger», «negerboller» eller til og med en liten (eller stor) glipp som «mokkamann» som aldri var ment å såre noen.

Det er sant at det finnes hverdagsrasisme. Vi mennesker er naturlig skeptiske til det ukjente, det er slik vi har overlevd i generasjoner. Når det ukjente begynner å bli kjent, og disse holdningene fremdeles er sterke, handler det kanskje om noen fastlåste ideer om hvordan andre er. Vi har lett for å generalisere, i stedet for å tillate oss å bli kjent med enkeltmennesket. Det er trist.

image

Men….

Se litt opp fra navlen da, dere! Alt er faktisk ikke ment rasistisk!! Ha litt humor, le litt av de små forskjellene, og ta deg en neger-bolle uten at det skal definere hvem du er og hva andre synes om deg! Humor bygger broer! Jeg vil gjerne ha en av kakene, jeg. Gi meg en av hver farge. Jeg tror at jeg og mannen min hadde ledd godt av det, jeg!

Få høre hva dere synes!

Comments

comments

Sonja Gundersen Durand: Det har blitt sagt mang en gang at Sonja passer så godt som terapeut og som yogalærer, fordi hun har et så rolig og vennlig vesen. Merkelig da, kanskje, at hun har fått så store problemer med å sove om natta. Typisk eksempel på kvinner i dag, muligens? Hun har lyst til å gjøre alt, særlig dersom det omhandler skole eller reising....eller jobb...eller yoga...eller.....:-) Så nå har hun også blitt nyklekket moteblogger og artikkelskribent, for diktene hun skriver blir man ikke rik av:-) Blogger på www.sonjadurand.com

13 Comments

  1. Shaveta

    mai 6, 2014 at 17:56

    …hærre’min…jeg henviser til min Facebook kommentar…og venter nå på å bli lynsja på vei ut av bakeriet med brunt slikkeri hånd

    • Tove Eggen

      mai 6, 2014 at 18:00

      Helt enig! Her er forsåvidt kommentaren til Shaveta på FB:

      «*sukk*

      Jeg ække etnisk norsk nei…og d DER ække rasistkaker nei…
      HÆ? Rasistisk KAKE..Kaker r intet annet enn NAM!?! Bedre om det hadde vært blondiekaker (finnes d?)
      *ler*

      Jeg r inder, hindu og anser kua (og alt liv) som hellig → …så…defineres d som kugalskap?

      Take a pill some1!»

      Nailed it, girlfriend! Klemmer fra Tove

  2. Shaveta

    mai 6, 2014 at 17:57

    * i hånd

  3. Anna

    mai 6, 2014 at 18:24

    Nå ble jeg utrolig skuffet over dere! Det blir siste gangen jeg leser denne bloggen!!!!!!!!

    • Sonja Durand

      mai 6, 2014 at 18:48

      Hei Anna, det er leit at du føler det slik. Jeg antar at du er uenig…det er helt greit å være uenig, også kan man heller ha en debatt om saken?

  4. Maria Terzan

    mai 6, 2014 at 21:17

    Ha ha ha, så bra sagt «ta dere en negerbolle»! Spørs om du får noen på nakken pga DEN også— sighs – Bra skrevet! 😀 SMILER!

    • Sonja Durand

      mai 6, 2014 at 22:09

      Ja jeg gjør vel det, Maria. Jeg håper leserne ser det humoristiske i det, for det er ikke ment nedsettende fra meg, på noen slags måte. Tvert imot. Men, skal vi påvirke hverdagsrasismen, så må vi se litt gjennom fingrene på hva vi tar oss nær av hele tiden….kanskje ting ikke var ment slik man trodde….

  5. Marit

    mai 7, 2014 at 21:43

    Bra sak, og bra skrevet! Jeg synes rasismefokuset har tatt en litt feil vending i det siste, jeg synes dette blir litt som å skulle kalle tilsvarende kaker med langt og kort hår som kvinnediskriminerende. Folk ser forskjellige ut, og det er flott! Jeg er trygg på at jeg selv ikke er rasist, men kunne fint kommet på å lage slike kaker og til og med servert dem til min somalske venninne. Uuups, er sannelig fort gjort å være rasist for tiden. (men selvsagt bør en være forsiktig slik at en ikke sier elle gjør ting som kan såre andre, uansett hva det måtte gjelde)

    • Sonja Durand

      mai 8, 2014 at 18:33

      Jeg er enig, jeg synes det er flott at vi er forskjellige:)

  6. ~Lin

    mai 8, 2014 at 17:42

    Eg er ikkje rasist har masse venner fra alle verdensdeler og er faktisk kun i sørstatene i USA, i filmer om domstoler og advokatgreier og serie OG i Norge det er så sykt mye som er rasistisk.
    For etpar år siden drakk en afroamrikaner kaffe på togstasjonen i Bergen og satte kafen i halsen da hun så på dekoren i kafeteriane. For jammen meg var det ikkje en av de kitche frodige afrikanske kvinnefigurerene fra 40 ,50 og 60 tallet der inne. Hun ble så fornærmet at hun nektet å betale og det ble en diger sak i media og Herman Friele og bla bla. eg mener haføkkingsllo????
    Dette er HISTORIE folkens, vi hadde små sorte gutter i turban og snabel sko på både sjokolade og krydderier før i verden -hvorfor? jo fordi det KOM derfra. Vi har aldri dyrker sjokolade i Norge eller kaffe eller krydder. Colonial betyr at folk handlet varer i en butikk som kunne levere fra KOLONIENE.
    At noen blir SUR fordi man lager negerboller og kaker med kruse hår og de føler seg fornærmet. Skal eg da føle meg fornærmet når de viser Ola Nordmann med ryggsekk og ski???? eller Nordmenn som Vikinger???
    Snakk om utrolig dårlig egenverd og selvinnsikt.
    Skulle tro at alle fra andre land da enn Norge tydeligvis ikkje liker sin egen bakgrunn? I Norge var vi ogå slaver, og treller og vi ble også kjøpt og solgt. På Senja der eg kommer fra ( min mormor) er de kjent for EN ting i historien -at de stjal kven og samebarn og solgte dem som slaver. På Møhlenpris i Bergen der eg gikk på barne og ungdomsskole og bodde i mange år er en hel bydel bygget på gården og landområdene rundt som ble eid av en som het Muller something som var den største inne slavehandel i kanskje hele Europa, han hentet og solgte videre. Dette var vel i Hanseater tiden,men slavehandelen på Senja er av *nyere* dato.
    Nordmenn var fattige og undertrykte lenge og ble vekslesvis eid av Sverige og Danmark i mange år, hør på språket vårt. i 1803 forød Danmark og Norge slavehandel og etter noen år fulgte flere land etter i USA trengte de litt lengre tid desverre.

    Get over it-alle trenger ikkje å like alle,men vi trenger ikkje såre folk med vilje for det. Men trenger heller ikkje lete etter rasisme der den ikkje finnes.

    Sjokolade er brunt til sort, kvit sjokolade er mer melk i og man fjerne kakaopulveret – hadde den vært rød hadde indianerene kommet ,de er ikkje så mange så de trenger all pr de kan få <3

    Alle kakemenn og damer er kvite, hvorfor er ingen sure for det?

    • Sonja Durand

      mai 8, 2014 at 18:36

      …og pepperkaker er lysebrune;-) alt behøver ikke bli sett i lys av rase og farge, det er bedre å dømme noen ETTER at man har blitt kjent med de, ha ha.

  7. Maria Terzan

    mai 8, 2014 at 19:21

    Ja, ikke sant. 🙂

  8. Marit

    mai 14, 2014 at 17:36

    Appropo rasismekaker, i Stavanger har vi noe som heter jødekaker som er å få tak i de fleste dagligvarebutikker! 😛