iknowthatmagazine.com

New York – ikke en vanlig reiseguide!

i rock ny

Neeeew Yooooork – right on! Trekk pusten dypt og GLED deg hvis du får muligheten til å besøke verdens beste by!

Jeg skal ikke fortelle om hvilke topp ti severdigheter du skal besøke, for det har tusenvis av bloggere og nettsteder gjort før meg.

Men hvorfor er det lurt å ha med hengelås til New York for eksempel?

Her får dere noen mer eller mindre originale tips til ting å gjøre i verdens kuleste og travleste by!

Bestill privat bil til og fra flyplassen

Høres dyrt ut? Well – its not. Ca. 50 dollar t/r Kennedy-flyplassen, inkludert tips. En taxi kan koste opp mot 80 dollar hvis du ikke avtaler pris på forhånd. Man får ordnet privat bil ved å kontakte hotellet. De har ofte ”egne sjåfører” som stiller på kort tid og gir gode ”deals” til gjestene fra det bestemte hotellet.  Til info er det de helt sorte type ”mafia-bilene” som kjører rundt i byen. Yellow cab er kult nok det – på film. I virkeligheten er det bare dyrt. Vi prøvde begge deler.

 

Gå en guidet tur

En av de første dagene er fint å ta en guidet tur, da forstår man hvordan gateadressene og subway fungerer, og du blir vist rundt på steder du ikke visste fantes. Vi brukte Realnewyorktours. Vår guide het Aaron, var kjempehyggelig og kunne alt om byen. Vi fikk blant annet se Friends bygningen, og New Yorks smaleste hus.  Vi spiste pizza på et lokalt sted og fant Mollys – bedre enn Magnolia Bakery, og og her kan du huske mens du spiser! Vi fikk også vite hvorfor det heter Wall Street, Soho, og at det også finnes en Noho 😉 Anbefales på det sterkeste.

2014-03-06 21.11.09

 

 

2014-03-06 21.40.59

Gå på Knicks kamp og konsert

Vi bestillte billetter på Stubhub.com – Betal med kredittkort og print ut billettene hjemme. Det er trygt!

Det er alltid en eller annen kjendis i New York – vi var så heldige å få høre på Lorde i Roseland Ballrom, en mindre konsertsal med perfekt beliggenhet blant happy-hour-barene på Broadway. Hvis ønskelig kommer en liten tekst om Lorde senere :)

Knicks-kampen med NY Knicks gir deg virkelig New York-følelsen! Fordelen ved å velge en kveld med the Knicks, er at de spiller hjemmekampene på Madison Square Garden, som ligger midt i Manhattan.

2014-03-10 20.42.32

 

2014-03-10 19.28.28

 

 

Ta Subway og ikke bruk kart – bruk app

Vil du bare blende inn i mengden og ikke skille deg ut som turist,  kan du laste ned appen NYC Subway. Kjempeenkelt og du vil se ut som enhver newyorker med hodet ned i smartelefonen. Subway er enkelt og super effektivt. 7-dagers billett koster 33 USD ca. 200 kr og da kommer du deg rundt HELE Manhattan. Appen legger ruter og gir trafikkoppdateringer i online modus. Offline fungerer den som et vanlig kart. Helt klart å anbefale. Jeg ble spurt om veien to ganger, og den ene gangen klarte jeg faktisk å svare riktig, ha ha 😉

 

Ta med hengelås

Da mener jeg ikke til eiendelene dine, men til å hekte på Brooklyn Brigde, hvor mange låser og erklærer sin kjærlighet, eller vennskap og ev. kaster nøkkelen symbolsk i vannet. Vi visste ikke om dette, og det eneste jeg hadde i lomma var en av bæsjeposene til hunden vår, så det fikk duge. MEN vi skal tilbake, og da skal vi ha med hengelås. Den skal være knall rosa – så vi finner den igjen. Yeah right!

2014-03-12 23.05.48

 

2014-03-12 23.05.46

 

 

Besøk bydelen East Harlem

Den spanske bydelen hadde ingen store og fine butikker, men yrende folkeliv, ekte.  I East Harlem finner du også det store varehuset Target som selger ALT. Det var fint at min datter kunne se at NYC er mer enn 5th av og Times Sq. Ta forøvrig lunsjen et annet sted, eller gå med en lokalkjent :)

 

Gå inn hvor du vil

Luis Vuitton med vakter som ser ut som de skal i galla kan virke skremmende. Men bare gå inn! Du er en potensiell kunde, og det er lov å kikke uten å kjøpe noe. Det ser faktisk mer dumt ut å stå utenfor og glo på skiltet og vinduene – og det er det faktisk mange som gjør. Vi var på Luis Vuitton, Chanel og alle de store, og så endte vi opp med å kjøpe noe fint på Tiffany & Co. Vi hadde ikke råd til LV denne gangen… 😉

2014-03-05 15.21.20

Angeline kjempeglad med den blå posen sin – skulle ikke vist henne filmen Breakfast at Tiffanys

 

Handle brukt og kult

Ta en tur til Beacons Closet som nå har flyttet fra Brooklyn til Manhattan, eller Second Chance i Soho. Vi var naturlig skeptiske og tenke alle ”skatter” var tatt, men neida – bra for oss – ikke bra for mr. Mastercard.

2014-03-11 17.36.43

A Second Chance i Soho – gå gjerne inn i ALLE butikker på Soho, spesielt de som ikke har “kjente” navn. MYE fint!

2014-03-11 15.43.51

MYE å velge mellom i Beacons Closet :)

 

Spis

Alt, men spesielt salatbaren Café Metro, eller Brooklyn Diner. Prøv den kjente mac´n cheese eller hamburgeren. Store porsjoner, men ekte, hjemmelagd og smakte himmelsk. Vi dro dit to ganger. Litt dyrt til å være amerikansk diner, men absolutt verdt det! Det går også an å bestille ALT til hotellrommet, levert på døra, og det er billigere enn på restaurant. Et annet sted vi ble anbefalt var Dos Caminos, meksikansk mat – skal være bra, men vi rakk ikke…

2014-03-12 13.08.17

Salatbaren som ligger i nærheten av NY Public Library – også verdt et besøk selvsagt :)

 

2014-03-05 13.53.28

Brooklyn Diner – øverst på bildet: Tha famous mac´n cheese

 

Dra til Woodbury Common Premium Outlet

Dette fikk jeg anbefalt av en kollega, da jeg har en datter som har lagt sin elsk på Ralph Lauren. Ligger ca. 1 time fra Manhattan med buss som koster rundt 40 dollar. Her finner du alle de store merkene til sterkt reduserte priser. Vi ble positivt overrasket over at et outlet kunne være så fint. Butikkene var fancy og servicen bedre enn i byen. Kupp vi gjorde var Michael Kors solbriller til 560 kr, levisbukser, og noen kilo med Ralph Lauren klær. Forøvrig er Toms, Uggs og Converse halv pris både her og inne på Manhattan.

2014-03-09 19.09.53

 

Andre ting som er verdt å prøve/se/gjøre:

  • The Met – gratis mot frivillig donasjon – kjempepopulært!
  • Museum of Natural History – se hvor mye du veier på månen (jippiiii! ha ha)
  • Søndagstur i Central Park – ta bilde på alle de kjente stedene
  • Skøyter i Central Park
  • Se “The positive brothers” i Central Park
  • Times Square – still deg på den gule rektangelen!
  • Century 21 og prøv morsomme hatter, eller shoppe designerklær til nedsatte priser
  • Whispering wall på Grand Central
  • Ta bilde med en kjent modell foran en kul butikk
  • Gå på et apotek – det er så mye mer enn et apotek!

Jeg kunne egentlig fortsatt i det uendelige, men ingenting er bedre enn å gjøre sine egne ting og oppleve New York som man selv ønsker! Bruk gjerne kommentarfeltet under hvis du lurer på noe ang. det jeg har skrevet, så skal jeg svare raskt :)

God tur! :)

2014-03-10 16.57.192014-03-09 18.55.33 2014-03-07 14.57.59 2014-03-07 14.57.43

2014-03-06 20.22.52  2014-03-06 20.48.54

2014-03-07 13.01.01

Maria er bortskjemt, spesielt med tiden sin, og jamrer stadig om at døgnet skulle hatt 48 timer slik at hun får mest mulig ut av dagen. Hun tar seg ofte en lur på ettermiddagen, som igjen fører til sene netter med skriving, retting av oppgaver, facebooking/spilling, snusing på nye reisemål og ikke minst impulskjøp av klær på nettet. Maria er sosial, ansvarsfull, utålmodig og dumsnill. Mest av alt er hun kjent for å ikke gi seg når hun virkelig vil noe i livet.

6 Comments

  1. ~Lin

    May 8, 2014 at 17:50

    Nå fulgte eg jo dere hele veien eg da,men kjempemorsomt og informativt innlegg på ekte Maria vis <3

    Masse gode tips mange kanskje ikkje aner noe om,de fleste rekker jo kun det mest opplagte ikkje sant:)

    Flink du er som viste henne så mye forskjellig og ikkje bare det aller mest vanlige :)

  2. Maria Terzan

    May 8, 2014 at 19:19

    Takk for det! Hun satte også pris på det! Gav mersmak, alt sammen! Selv de bydelene som ikke er et “must” :)

  3. ~Lin

    May 8, 2014 at 23:20

    :)

  4. Pingback: HERREJEMMINI – VI FYLLER 1 ÅR OG FEIRER MED GAVEDRYSS TIL DERE! - iknowthatmagazine.com

  5. Johanne Thompson

    July 7, 2014 at 16:27

    Masse gode reisetips her! Håper dere hadde et bra opphold. Om noen har lyst til å besøke New York snart har selskapet jeg jobber for en bildekonkurranse i sommer, hvor vinneren får et 3 netters opphold i en av våre luksussuiter. Alt dere trenger å gjøre er å laste opp et bilde fra New York/New Jersey området her: http://a.pgtb.me/1dF0qz

    Lykke til og god sommer:)

    • Maria terzan

      September 4, 2014 at 20:21