iknowthatmagazine.com

ANBEFALING: ØKOLOGISK HÅRFARGE

Eg er alltid på jakt etter så miljøvenlige og giftfrie skjønnhetsprodukter som mulig, og Tints of Nature er en av de bedre eg har prøvd til dags dato.

Dette sier merket selv om produktet: 

«Tints of Nature er et meget effektivt plantebasert hårfargingssystem, fremstilt av sertifiserte økologiske ingredienser. Prinsippet er at produktene skal være naturlige og skånsomme, samt inneholde ingredienser av høyeste kvalitet.

Hårfargene er uten ammoniakk, resorcinol, silikon, paraben og dekker grått hår 100 %!»

Tints of Nature tilbyr også plantebasert hårpleie med sertifiserte økologiske ingredienser for farget og behandlet hår med riktig pH.

Hårfargeserien finnes i semipermanent(toning):

tofn-semi-selector

…og permanent hårfarge:

fargevelger

 

Eg bruker 4N som er en ren naturlig brunfarge, uten refleksnyanser da eg fra naturens side er en kald brunette (not literally – bare på håret…haha)

 

last ned (3)

Og Tints of nature tester selvsagt ikkje på dyr og inneholder mye mindre kjemiske ingredienser enn vanlig butikkfarge som igjen er viktig for meg.

I pakken finner du:

  • Hansker
  • Prewash shampoo
  • Shampoo
  • Conditioner
  • Instruksjonsbok
  • Og en liten søt plasthatt :P

Regner med dere vet hvordan man farger håret – enten farger man alt, eller kun ettervekst. I mitt tilfelle ble det etterveksten, som nå er stygg som juling!!

Vask håret med Prewashen og og gre håret når det er håndkletørt – eller skipp dette og farg håret mens det er tørt for sterkere farge (p.g.a. av mine kvite hår velger eg dette).

Begynn innerst i håret, nakken kan ofte være verst, så vi påfør gjerne der først, så rundt ørene og opp mot kronen. Så mellom alt håret innerst til du ser ut som et pinnsvin ikkje sant – masse farge inni håret og resten stikkende rett ut…lekkert :P

Fint med hjelp så eg bruker datteren min!

Etter alt det grå/kvite eller din naturlige hårfarge er dekket så kan du bruke resten av hårfargen og trekke den gjennom resten av håret. Husk at spissene er tørre og trekker mest farge og har vært farget oftest, så det gjør ingenting om du ikkje har nok til dem.

Er det lenge siden siste farging eller det er din første gang, må du selvsagt ha nok. Bruk to pakker hvis håret dit en lengre enn skulderhøyde.

 

images (2)

Sett på den fine hatten og vent i 30 min – på med favoritt tv-serien med andre ord.

Så skyller du det hele ut og vasker håret med shampoo som følger med, og deretter conditioneren. Deretter gjør du som vanlig, lufttørker håret eller føner det.

Eg har som sagt farget håret i mange år og prøvd alt mulig – og eg kjenner en del frisører som eg har pumpet for info om hjemmefarging kontra salong. Eg er selvsagt ingen ekspert, men har reddet endel fargefadeser, enten fra å skje i det hele tatt, eller reparert når skaden er skjedd :)

Noen av mine favoritt hjemmefarger er bannlyst etter eg innså at de fremdeles tester på dyr! Not accepted! Når ber en kanin om en makeover? Eg bare spør…

Så da var det å lete rundt etter bedre og sunnere alternativer – og for de av dere som ikkje orker Henna Pulver eller å teste ut Lush sine supre farger , så er Tints of Nature den enkleste og beste eg har testet til nå!

Den holder også veldig godt uten å fade i fargen, men når min egen farge vokser ut så syns eg denne oppfører seg mer som en toning da en slipper den rette avkuttete streken man ofte får av butikkfargene.

Fargen er nydelig og fyldig, gir dybde og ser glansfull ut – uten å virke fake.

Eg får komplimenter for at håret mitt ser naturlig, ut selvom det er farget – og det liker vi godt 🙂

Mission accomplished in my book!

Har du prøvd Tints of Nature?

Comments

comments

18 Comments

  1. Maria Terzan

    februar 7, 2014 at 21:54

    Jeg har fått noen grå på toppen…men jeg vet ikke om jeg burde farge når det er så få…og de er likevel ikke så få at jeg kan plukke alle… ehem…Når jeg reiser til NY om noen uker, skal jeg gå til frisøren der borte og prøve å få ombre… litt ala kardashian…syns det er så fint 🙂

  2. Lin

    februar 7, 2014 at 22:08

    Ombre er jo permanent farge-da det bleking i den. Er jo veldig lekkert da:)

    Har du bare noen grå du kan plukke er det helt unødvendig å farge 🙂

    • Maria Terzan

      februar 8, 2014 at 14:40

      Ja, jeg vet…men hvis det blir veldig slitt så blir det bob til høsten…har hatt ganske langt hår veldig lenge nå 🙂

  3. Lin

    februar 8, 2014 at 17:02

    Hvis du er flink å kure burde det ikkje by på problemer. Folk farger gjerne håret fordi de vil ha mer glans og liv,men ofte er det mat og næring håret trenger og ikkje bare et strøk med lakk om du er med 🙂
    Sånn type hår som du har, hvis du har typisk hår fra området så er det veldig tykt og kan bli litt stivt av bleking,så husk kur og ordentlige oljer og sånt-da holder ombresen veldig fin også 🙂

    Hvis du ikkje liker ombreen anbefaler eg at du bare tar en toning,mest på ombre området og deretter bare litt i resten 🙂

    Lykke til,gelder meg til å se 🙂

    • Maria Terzan

      februar 8, 2014 at 21:19

      Takk, ja håret mitt er vel forholdsvis tykt…og blir ofte stivt av bleking og fort flokete…men vi får se da:) takk for tips! 🙂

  4. renate

    februar 12, 2014 at 22:43

    kjekkt artikkel:))) men kor får eg tak i denne fargen? er den i butikk?

    • Lin

      februar 12, 2014 at 23:15

      Uff den infoen har falt ut, beklager
      Du kan handle på nett eller hos Sunkoster med litt godt utvalg.
      Event også Kinsarvik naturkost

      http://www.tintsofnature.no/

      Ellers veldig kjekt at du likte artikkelen 🙂
      Bare spør om du lurer på noe mer 🙂

  5. Martine

    juli 28, 2014 at 16:38

    Hei! Hva tror du om denne hårfargen på mitt hår? Håret mitt har på en måte tre ettervekster nå, haha. nederst: bleket+henna, i midten: henna på naturlig hår. Øverst: naturlig aske mørke blond. Ønsker nå en kald. Lys brunfargen på hele håret, har du noen tanker om hva jeg burde gjøre?

    • ~Lin

      august 4, 2014 at 10:22

      heisan beklager litt sen tilbakemelding her, trodde alle hårfarger spørsmål var besvart.

      Skal vi se, altså når man har så mange farger som du så vil resultatet også blir flerfarget. Der du er rødest vil brunfargen kanskje blir mer intens og eller kanskje rødere, spørs litt. Har aldri brukt henna farge selv, unntatt den indigo fra Lush.

      Du må farge håret i etapper for å få det mest mulig likt.
      Askefargen er naturlig og da altså jomfruhår og vil bli mest lik orginalfargen i flasken, Restev av håret er farget, bleket og farget og da vil farge sette seg ulikt der.
      Det lyseste må farges først, så etter en liten stund farger du det som er neste mest lyst og deretter resten.
      Kaskje trenger du to bokser og muligens må du gjøre dette to ganger slik at det blir jevnest.
      DE har toning også i denne serien som kanskje kan hjelpe deg,men eg tviler på at du får kaldt brunt hår av å ha henna under. Er denne rød og eller orange i tonen?
      Rødt under brunt gir en dyp farge,men orange kan kanskje gi den en gylen brunlig farge eller kanskje bare kastanje. Veldig usikkert da naturfarger er mer ustabile enn kjemiske. alt er en risiko,men ja er mer usikkerhet rundt naturfarger.

      Finnes det ikkje en grønn frisør der du bor som kan jevne håret ditt med fex Lagona? Så kan du neste gang velge Tints of nature?

      • Martine

        august 16, 2014 at 12:54

        Takk for svar!

        Å farge i etapper, mener du da å først farge det naturlige håret mitt, la det virke en stund før jeg påfører fargen på lengdene? Eller skal jeg gjøre dette i flere omganger over flere dager?

        Den var opprinnelig rød i tonen, men den har lysnet med tiden og ser mer orange ut nå, kanskje det er blekingen under som gjør det?

  6. Lin

    august 16, 2014 at 21:19

    Du må farge den nyeste etterveksten din først hvis den er lysest deretter den som litt mørkere osv -dette fordi vi farger ALLE gangene vi har farget håret når vi farger hår og derfor forstår ikkje folk når de event skal fjeren farge -bleke -at håret ser spettet ut eller plutslig midt i er mindre blondt enn resten. Dette er pga hvilke farger som ligger UNDER -ikkje din naturlige.

    Sånn mener eg etappevis.
    Når du har skyldt ut etter ferdig farging aå må du sjekke om du er fornøyd sånn at du ikkje bruker etterbehandling og forsegler håret.

    Henna blir ofte orange,men ja pga bleking under kan det bli mer orange.
    Er det nr 2 eller tre av ettervekstene dine som er lysest så begynner du der.
    Kanskje få litt hjelp til å pensle på farge med en hårpensel?
    Er du fornøyd da skyller du håret og bruke etterbehandlingen 🙂

  7. Renate

    august 17, 2014 at 22:28

    Hei:)
    Flott artikkel. Du vasker ikke håret først pga at du vil ha mer farge på de grå. TON anbefaler at håret vaskes først for at de grå skal trekke til seg mer farge.(blir litt forvirret) Jeg har farget håret i mange år med kjemisk hårfarge, og da har jeg ikke vasket håret først. Skal snart prøve TON sin permanente hårfarge:) er veldig spent, jeg har en del grå. Og etter å ha lest din artikkel, er jeg litt usikker om jeg trenger å vaske håret først. Har du prøvd begge deler?

    • Lin

      august 17, 2014 at 22:55

      hei tusen takk, glad du likte den 🙂

      Er håret supervanskelig å farge kan du børste på ren farge før du blander den ut og deretter ha farge på alt som skal farges, enten ettervekst eller hele håret. Er hele håret grått trenger du kanskje to pakker-om du skal dekke det grå ublandet først.

      Eg har gjort begge deler, vasket først med prewashen eller tatt i tørt hår ( ferdigblandet da mitt hår lett tar farge,ikkje alltid like flink å HOLDE på den på de gråkvite hårene ved ørene og i skillen og nakken)

      Føler at neste gang skal eg teste ut beise metoden -ublandet farge først noen minutter, deretter blande ut fargen og påfære oppå den ublandete fargen og fortsette som oppskriften sier.

      Eg foreslår at du tester ut prewashen første gangen og ser hva du syns-kanskje fungerer det bedre for deg. For meg handler det om å SE at eg dekker det grå og vasker eg håret ser alt likt ut for mine hår er supertynne og man nesten ikkje se de er gråkvite når de er våte.
      har eg veldig skittent hår med mye produkter i som tørrshampoo, spray, voks etc så bruker eg alltid prewashen. Det er fordi denne hårfargen er økologisk og kanskje kan det krasje med all stylingen og builduppen. Eller om eg skal farge hele håret, det gjør eg sånn ca hver 4 eller 6 gang eg farger,alt etter etterveksten osv.
      Skal fortelle deg noe skummelt . Eg har brukt andre hårfarger før selvsagt og fant noen eg hadde stående -ikkje gamle,men stått en stund og pga solen var eg litt lysere som denne fargen var.
      Eg brant meg ihjel i hodebunnen sved i øynene og klødde. Ble veldig tørr i skalpen foran i luggen og var sjokkert over at eg følte det sånn. Fargen var fin,men eg skal aldri mer farge håret med kjemisk hårfarge igjen. etter en mnd sliter eg med tørr hodebunn i luggpartiet.
      Eg blir innimellom tørr,men ikkje så lenge og dette bare viser meg forskjellen på hvor lite skummelt det er i Tints of Nature kontra *vanlig*

      Eg håper du elsker fargen og shampooen og balsamen som de anbefaler å bruke pga stabil ph, eller finn deg en uten sls, da sliter du mindre på hårfargen og håret generelt.

      Har du fler spørsmål gi meg beskjed 😀

  8. Renate

    august 18, 2014 at 08:46

    Takk for svar:) Ja, får følge bruksanvisningen først;)

  9. Martine

    oktober 19, 2014 at 16:43

    Takk for masse gode tips! Nå skal du få en oppdatering:)
    Jeg klippet av meg halve håret, så den bleka delen ble borte. Da var litt av problemet ute av verden:) Farget hele håret med 6C, og syntes håret tok til seg fargen veldig dårlig, om noe fikk jeg litt grønnskjær i etterveksten og litt «kaldere» hennafarge, men dette ble borte igjen veldig fort. Lurer på om jeg skal prøve en mørke tone nå, også påføre fargen på tørt hår.

    Vet du hvordan naturlige hårfargerer reagerer når man vasker håret med natron? Har begynt med dette, og syntes det er kjipt å måtte gå over til shampo igjen, nå som håret endelig har vendt seg av med det.
    Tusen takk for hårfargehjelp!:)

  10. ~Lin

    oktober 19, 2014 at 17:39

    hei takk for info:)

    Eg hadde ikkje så peiling på å vaske håret med natron, mer med eddik så dette var eg usikker på.
    Siden ingen av mine frisørvenner er så veldig inne på dette heller måtte eg jo google ikkje sant.

    Fant hvertfall kjapt ut at å vaske med natron fjerne hårfarge så der har du kanskje svarte på hvorfor fargen ikkje holdt?

    Vet ikkje om dette kun gjelder kjemiske hårfarger eller begge deler,ingen av de eg søkte på skrev hvilken farge de brukte.
    Andre igjen sier at henna hårfargen er vakrere enn før da vasket med vanlig shampoo.
    Så eg tror dette er veldig indiduelt?

    Kanskje ikkje TON er beste hårfarge for deg? Kanskje bør du bruke Naturgin? Den finnes på apotek1 og på VITA i enkelte farger. denne vant en pris i USA for beste og mest naturlig hårfarge produkt.
    Vi ahr nett fått den i butikke og eg hadde noen TON eg måtte bruke opp før eg kjøpte ny,men en kunde var superfornøyd og sa håret luktet og føltes fantastisk.

    Hvis fargen nr 6 ikkje holder kan det være at den er for mørk for deg, da må du velge en lysere altså en 7 -noen gnager ønsker ikkje hår og holde på farge om den er for mørk.
    Noen fungerer det for og andre ikkje. Sliter du med at pigmentene ikkje holder kan du forpigmentere farge med en som kansje er litt rødlig om du ønsker brunere hår og så farge med den du vil ha oppå – eller farge to ganger på rad med samme farge-uten å bruke etterbehandlingen før du er fornøyd.

    🙂

  11. snefrid dysjeland

    februar 17, 2017 at 10:45

    god dag,
    jeg er en kvinne midt i 50 års alderen som har farget håret mitt hos frisører i mange år, det har dessverre resultert i at jeg har blitt allergisk mot ammoniakk og diverse….
    tror du jeg kan røve tints of nature uten at jeg reagerer.
    jeg er veldig redd for jeg har reagert så volsommt å fargen de siste gangene.
    jeg brant som bare d i hodebunnen, svidde klødde og fikk eksem og flass som er blitt permanent.
    noen som har erfaring med disse problemene, og som farger med økologiske rodukter?
    veldig glad for svar 🙂