iknowthatmagazine.com

TOVE’S TRENINGSLOGG: TING SOM GJØR LØPING GØY (LES: OVERKOMMELIG)

Oj, oj, oj – uke nummer tre er nesten over and I am still going strong!

Sjansen er stor for at du har fått med deg at jeg har et prosjekt om å gå ned 20 kg i år gjennom LCHF-livsstil og trening, for å sikre at ryggen min med prolaps får mindre belasting og blir sterkere.

Men les mer om målene mine i logg fra uke 1 HER og begynnelsen av uke 2 hvor jeg gikk ned 5 kg HER.

ANYWAYS – LØPING!

Ahhh….elsk/hat-forhold numero uno…

Jeg vet ikke med dere, men løping føles som å gå igjennom et veldig raskt forhold.

I begynnelsen er det digg, spennende, man føler at dette var helt riktig beslutning og det er helt ok om det aldri ender.

Cirka 7 minutter (les: ett år i forhold) inn i økten setter panikken inn… «Shit, begynner jeg å bli skikkelig sliten nå? Gidder jeg virkelig dette? Klarer jeg til å holde ut? Er løping virkelig riktig for meg?»

Hvis man lar de tankene ta overhånd istedenfor å finne metoder til å få det til å funke, så avsluttes forholdet, jeg mener, løpinga der og da. Og du føler deg rotten i en time (les 6 måneder i forhold) etterpå…

MEN – når du kommer deg til 11 minutter (dette er vitenskapelig testet av undertegnede) så er du dronningen selv. ALT er bra, enkelt – du og løpinga kan ta over verden sammen og tanker om å vinne NM i elipseløping svirrer rundt ett stykk endorfin-fylt hode.

Rundt 17 minutter (les: 3 år i forhold) begynner melkesyra å sette inn. Dette føltes plutselig veldig tungt…. «Skal jeg virkelig gidde å fullføre dette? Er det verdt det? Er det andre ting jeg kunne gjort istedenfor?» Det er en tøff tid å være på, og all styrken må inn får å nå målet om 20 minutter løping. (Evighet, med andre ord).

Og når timern viser 19 minutter og 40 sekunder (les: 5 år i forold), og du enda ikke har stoppa opp, setter lykkefølelsen inn, og plutselig får du ekstra mye energi og fantaserer om at du kanskje skulle løpt lengre til og med! Du klarte det, du girer opp og løper fortere enn de foregående minuttene, og når tiden er nådd – og du sakter ned i cool-down prosessen er du sliten, men blid som en sommerfugl og angrer ikke et sekund.

Fint, ikke sant?

Ok – nok Starlethistorie for i dag; jeg har nemlig et par andre (ekte) knep som gjør løping lettere også:

  • Ikke la unnskyldninger sakne deg ned – derfor har jeg alltid nok vann, håndkle for å tørke rennende svette (duh), håret GODT festet og unna ansiktet og tørkepapir for å snyte nesa (er jeg den eneste som alltid må det?)
  • Ikke undervurder musikk (mer om det under)
  • Hvis det er skikkelig vanskelig å komme i gang, bruker jeg mobilen som distraksjon – høres rart ut, men å bla litt gjennom facebook, emailer, instagram etc – selv om jeg nesten ikke ser teksten, gjør at jeg «glemmer» at jeg løper, uten at det får meg til å løpe saktere. I love it!
  • Bruk klær som sitter akkurat som de skal – ikke for løs bukse som du konstant må dra opp, og ikke for trang overdel som du hele tiden føler du må dra i
  • Ha gode øretelefoner som ikke spretter rundt og faller ut i ett sett.

UKAS VINNER: RUN LIKE YOU’RE DANCING

Herregud så gøy det er å løpe når man beveger seg som om man danser! Dette har jeg virkelig tatt til hjertet i det siste, og jeg sørger for å sette på favorittmusikken, med masse herlig tekst, så jeg kan danse, synge (inni meg, men leppene og ansikt er helt med) og være helt i min egen verden.

Folk tror jeg er crazy – men det går fint; jeg er ikke på trening for dem, og løping har virkelig blitt noe jeg gleder meg til nå!

BARE SE HER MED «THE KETCHUP SONG» OG «EARTHEQUAKE»:

Hvor moro ser ikke det ut liksom! Ok – The Ketchup Song er på ingen måte storfavoritt, men var eneste måten å lage denne fryktelig informative videoen med «lyd» på 😉

Jeg gjør altså dette med alle sangene jeg hører på – lever meg skikkelig inn og synger på full hals inni meg – og hvis jeg hadde løpt ute, så skulle jeg ønske det var som Phoebe i Friends!

Phoebe running

Så – fikk du ikke mad lyst til å trene litt, og til og med løpe nå?

JEG HEIER PÅ DEG!

På søndag/mandag kommer full treningslogg med oversikt og tall – tror det blir en bra uke ass 🙂

20140118-002120.jpg

Comments

comments

Er det noe du burde vite om Tove Eggen, så er det hvor lidenskapelig hun er. Lidenskap er visstnok nøkkelen til livet, jobb, familie, kjærlighet, venner og alt der i mellom. Hun ELSKER jobben sin som makeup-artist, stylist og livsstilsjournalist, og etter 10 år i bransjen (Oslo/London/Barcelona) er hun fortsatt lidenskapelig opptatt av å finne nye måter å formidle mote og sminke. Som tidligere skjønnhetsredaktør i magasinet Woman, makeup-lærer ved 2 makeup-skoler i Oslo og ukentlige mote og skjønnhetsartikler på Klikk Mote og i Det Nye, er Tove opptatt av at leserne skal lære, le og leve godt. Og aldri få dårlig samvittighet!

13 Comments

  1. Maria Terzan

    januar 18, 2014 at 08:53

    Gleder meg til loggoppdatering til uka! Ellers..nei du er IKKE den eneste som må snyte seg…ofte er det ganske slitsomt i seg selv…ha ha morsom video…og uforglemmelige Phoebe! 🙂

    • Tove Eggen

      januar 18, 2014 at 13:43

      Da er vi TO! 🙂 elsker videoen din med skikkelig phoebe løping på instagram i stad – alle inn å sjekke @karmabitchterzan !

  2. Kristine Jorskogen

    januar 18, 2014 at 09:16

    Flink du er! Her går det ikke strålende i det hele tatt 😛 Men nå har jeg bedt min kjære om hjelp, så da håper jeg det vil gå bedre til uka.

    Løping ja.. Jeg elsker endorfinene og følelsen av å bli skikkelig sliten! Men jeg har ikke sjans til å løpe 20 minutter i strekk enda :p Så det blir nesten intervalløping… Nå løper jeg ute da, kan hende det ville vært lettere på tredemølle. Men da må jeg jo på treningssenter, og det vil jeg ikke! Hehe. Foretrekker å trene helt alene uten masse folk rundt meg. Skulle gjerne hatt litt av din selvtillit! ;D

    • Tove Eggen

      januar 18, 2014 at 09:49

      Veldig bra å få med seg kjæresten – vi prøver å trene sammen så mye som mulig, og har nå samme spisevaner som gjør det enklere 🙂

      Jeg syns du er tøff som løper ute jeg! Det er lenge siden jeg har gjort og jeg blir faktisk mer bevisst hvis jeg løper ute – kanskje fordi jeg da må løpe blant turister og folk på vei til/fra jobb her i Barcelona 😉

      Men på treningssenter er alle der for samme formål – og hvis vi husker på «the light spot effekt» så legger folk merke til oss langt mindre enn vi selv tror – heldigvis 🙂

      Prøv lista mi med tips. Så kommer du deg nok til 20 min – jeg begynte med det første uka og nå er jeg på 30 min + hele spinningtimer 🙂

      Jeg heier på deg!

      • Kristine Jorskogen

        januar 19, 2014 at 06:37

        Ja, nå er han ikke så interessert i å gå ned i vekt, han trives som han er. Men han vil omgjøre fett til muskler, for han har begynt med amerikansk fotball igjen etter 7 års pause.

        Jeg har veldig gode løpeklær og sko til alle årstider, så det er på plass. Har alltid god musikk på øra (Metallica når jeg løper eller går raskt, eneste som får meg til å ta i skikkelig!)Må nok rett og slett bare bygge meg opp! Jeg har klart å løpe nesten 2 km i strekk, men det er det lengste. Så fort det kommer en bakke (som det jo er mange av her), blir det for tøft og jeg må ta en gåpause. Nå bor jo jeg på Gjøvik da, litt mindre folk i sentrum her enn i Barcelona! Hehe.

        Jeg har litt småproblemer (store problemer egentlig) med en form for sosial angst, så treningssenter vil jeg ikke takle på en stund. Det er tøft nok å løpe ute 😉 Selvbildet mitt er ikke akkurat høyt etter å ha levd med en spiseforstyrrelse siden barneskolen. Men trenger det ikke heller, har alt jeg har behov for hjemme 🙂 Og det fungerer bra! En dag skal jeg gå på treningssenter og føle meg vel! Men det blir nok ikke før jeg er ferdig med vekttapet og skal fokusere på oppstramming og muskelbygging.

  3. Sonja Durand

    januar 18, 2014 at 11:24

    Go girl! Å løpe som om man danser, den har jeg ikke hørt, det høres ut som et bra mindgame. Jeg pleier sette på full guffe med musikk i stua, and dances like nobody’s watching:) Ganske bra trening det og, vil jeg si:)

    • Tove Eggen

      januar 18, 2014 at 13:44

      Ja, den er også helt super! Det er noe med å bare slippe hemninger løs, uansett og noen ser deg eller ikke som er fantastisk befriende – og motiverende ikke minst!

  4. Christine Seierstad

    januar 19, 2014 at 12:11

    Hei Tove!

    Veldig inspirerende å lese om treningsmålene dine, jeg har selv ENDELIG fått sparka meg selv i baken og vært på trening idag. Jeg spiser stort sett også LCHF, og blir veldig inspirert av danske Jane, som skriver bloggen madbanditten.dk Hun har både supre oppskrifter, og så skriver hun på en herlig måte synes jeg 🙂

    Masse heiarop og «lykke til med treningen videre» fra meg,
    Klemmer fra Christine

    • Tove Eggen

      januar 19, 2014 at 13:43

      Åh, tusen takk Christene – flink er du!! Er så mye bra inspo der ute og nå fikk jeg en til, takk! Vi peiser på videre vi, kom meg opp til 51 minutter på elipsemaskina i dag and proud as could be 🙂 gleder meg til å høre om utviklinga di også! Klemmer fra Tove

  5. julia

    januar 19, 2014 at 17:30

    Så flink du er Tove! Jeg har også prolaps som deg og lurer på om det belaster ryggen å løpe? Jeg leste at elipsemaskin er et bedre alternativ men jeg har ikke turt å løpe noe særlig selv. Stå på!

    • Tove Eggen

      januar 19, 2014 at 18:09

      Hei Julia! Nå som jeg har fått isjas smertene under kontrol, går det helt fint å trene – både fordi vektnedgang er viktig for å minske belastningen, og for å styrke muskler og øke bevegeligheten. Elipse er absolutt bedre en vanlig løping, spesielt når man har prolaps langt nede (l2) – jeg kjenner det i ryggen når jeg løper mye, som i dag med 51 minutter – men spesialisten mener det ikke er farlig, og at ikke jeg kan gjøre noe som forverrer situasjonen. Prøver å gjøre forskjellig trening, styrke, kardinal, spinning, yoga, postural – så det ikke blir for mye av bare en type trening 🙂 det har tatt meg to år å bli så «komfortabel» med prolapsen, og nå vet jeg akkurat hva jeg kan/ikke kan – og hvordan unngå låsing etc 🙂 men snakk med legen din for å forsikre deg da alle tilfeller er forskjellige og jeg heier på deg!! 🙂

  6. katrine

    april 28, 2014 at 13:33

    Løpe ute på ugjevn sti hvor man holde tungen beint i munnen mens msn hopper bortover steiner og røtter

  7. Pingback: TRENINGSLOGG: HALVVEIS TIL DIABETES 2… - iknowthatmagazine.com