iknowthatmagazine.com

TRENINGSLOGG UKE II: HVORDAN JEG GIKK NED 5 KG PÅ EN UKE!

Hei folkens!

WOW – for en uke!

Jeg startet mitt sunnere liv, i håp om bedre helse og styrke prolapsert (det er ikke et ord) rygg, forrige lørdag, altså 4 januar.

Da veide jeg strøkne 115 kg – i dag morges 109.9!

(sjekk ut første loggen HER for mer detaljer og målsetting etc hvis du ikke alt har lest den alt)

Det var virkelig over ALL forventing, for å si det mildt.

Jeg visste jeg ville gå ned en del den første uka med lchf (som jeg jo kjenner godt til), fordi man mister mye vann – men vi kan vel være enige i at jeg ikke hadde 5 kg ekstra vann til overs i kroppen…haha…

VIKTIG: Kiloene er kun viktig for meg, fordi det er en indikator på at ryggen min får mindre belastning – hva tallet er, er ikke så viktig, bare det er mindre 🙂

Så hva har jeg gjort? Vel – det har vært så enkelt at jeg ikke har tenkt på det en gang.

Jeg har aldri vært ubehagelig sulten, jeg har aldri vært irritert – jeg har bare levd et helt vanlig liv, som jo burde være logikken til en hver livsstilsforandringer som dietter ikke får til.

trening lchf vektnedang gå ned 20 kilo i vekt (800x500)

Jeg har:

  • Spist kun lchf + litt grønnsaker og salat
  • Holdt meg til tre måltider om dagen + ostesnaks når jeg har glemt å ta med mat/vært småsulten
  • Trent både styrke og kardio + posturtrening

Ellers har jeg hatt et «normalt» liv med jobb, barn, venner – ja, til og med en hel dag på Flea Market Barcelona i går hvor jeg møtte hundrevis av damer i lykkerus over å endelig få kjøpe klær i større størrelser 🙂

barcelona flea market (800x500)

Det har nesten vært en SÅ bra uke – at jeg er redd for at noe må gå galt denne… Haha – You can take the girl out of Norway, but you can’t take the cynical Norwegian out of the girl 😉

Nei da, jeg forventer ikke gå ned like mye denne uka – det ville nesten vært litt for mye på to uker syns jeg selv. Det fine med å gå ned gradvis, er jo også at man rekker å justere seg til forandringene. 

Da jeg var 24, gikk jeg ned 15 kg på 3 måneder. Jeg visste det ikke da – men jeg var litt for ung for en så rask forandring, og hodet fulgte ikke med på hva som skjedde med kroppen.

Det var vanskelig å motta komplimenter, fordi jeg syntes det var rart at jeg skulle få så mange av dem – bare fordi jeg var tynnere. Jeg syntes ikke det var riktig.

Derfor er det så viktig for meg denne gangen, at fokuset ligger på helse og ryggen min, og ikke utseendet. For som dere vet; aint nothing wrong with how I look 😉

Ok – jeg har ikke noe i mot kompliementer altså, og nå er jeg eldre og forhåpentligvis smartere, og på grunn av en haug av hyggelig kommentarer og komplimenter fra lesere, venner og ikke minst mannen de siste årene – samt at jeg har vært med glad i kroppen min selv, så vet jeg nå at et kompliment i dag ikke er ensbetydig at jeg ser bedre ut enn før. Dette kan høres tøysete ut for noen , I get it – men det er nå hvordan det har vært for meg, and I’m a sharer 😉

ANYWAYS

lchf mat matuke oppskrifter ingredienser (800x500)

Så, LCHF – WHAT THE FUDGE IS IT?

Veeeeeldig mange har spurt meg om dette, og beklager at jeg ikke har forklart det så nøye enda. For dere som aldri har hørt om det, eller satt dere inn i det så ber jeg om en tjeneste:

IKKE hiv deg på dette i dag eller i morgen. La meg forklare og vise dere alt som er viktig å få med seg om LCHF før man starter, ellers så kan det lett bli bortkasta tid.

Dette er ikke en diett, dette er ikke noe man gjør for å gå ned et par kilo og så spise som før igjen. Dette er en livsstilsendring, som du da skal ha (men justere etterhvert) resten av livet – så du kan unne deg å vente noen uker til før du begynner.

Jo mer du vet om LCHF – jo større sjanse er det for at du holder deg på den. 

At man oppnår suksess, er det ingen tvil om. Men det er KUN hvis man faktisk endrer matvanene helt. Men jeg skal skrive en egen sak om lchf-generelt denne uka for dere som vil vite mer.

Men kort fortalt står LCHF for Low Carb High Fat – og det  er akkurat sånn man spiser 🙂

 UKE 1

Kg: 115

Trendingsøkter: 2

LCHF-dager: 1

UKE 2

Kg: 109,9 (- 5,1)

Treningsøkter: 4

LCHF-dager: 7

At det er maten som gjør at jeg går ned i vekt, er det ingen tvil om – men for meg er det viktig med treningen for å holde muskler stramme og ryggen på plass – i tillegg så er det bare digg å trene!

Mange syns at den første uka er vanskeligst – men jeg er motsatt. Den første har alltid vært lettest for meg, fordi jeg liker faktisk å trene og har alltid holdt på med sport som yngre. Det jeg ikke liker er å dra på treninge – altså selve veien din, planlegge det og pakke alle tingene som skal med…haha… – bestemte meg for å ikke la dustete grunner som det holde meg fra noe så viktig som en sterkere rygg – HØR HØR!

Og når det kommer til maten, så er som sagt dette ikke noe nytt for meg – men jeg har en litt anderledes og langsiktig mentalitet denne gangen enn før, det merker jeg totalt.

matvarer handleliste lch lav karbo (800x500)

Man trenger aldri å være sulten, så det er ikke vanskelig i seg selv – det er bare viljen det går på. Blir man for opptatt av å tenke på hvor mye man savner pasta, ris, brød og godteri så kan det føles vanskelig. Men de gode nyhetene er at hvis du gjør det riktig de første dagene, så faller søtsuget bort samtidig som alt sukker forsvinner fra kroppen – man glemmer det fysisk, men hjernen husker smakene fortsatt dessverre…haha…

For dere som allerede vet en del om lchf, men syns det er vanskelig, skal jeg skrive et innlegg med mine tips til nettopp det også – I got you ALL covered 😉

Hvis dere syns det er gøy å følge treningsloggen min, så tenkte jeg å prøve å få til 2-3 i uka. én hver søndag/mandag med oppdatering av tall etc + 2 om treningstips/lchf-tips.

Håper dere har en fantastisk fin da, åkke som – og takk for massiv støtte her, på instagram og facebook!

Klemmer fra skikkelig optimistisk og glad Tove 🙂

  dagens outfit treningsantrekk jobbantrekk plus size plussize (800x500)

Comments

comments

Er det noe du burde vite om Tove Eggen, så er det hvor lidenskapelig hun er. Lidenskap er visstnok nøkkelen til livet, jobb, familie, kjærlighet, venner og alt der i mellom. Hun ELSKER jobben sin som makeup-artist, stylist og livsstilsjournalist, og etter 10 år i bransjen (Oslo/London/Barcelona) er hun fortsatt lidenskapelig opptatt av å finne nye måter å formidle mote og sminke. Som tidligere skjønnhetsredaktør i magasinet Woman, makeup-lærer ved 2 makeup-skoler i Oslo og ukentlige mote og skjønnhetsartikler på Klikk Mote og i Det Nye, er Tove opptatt av at leserne skal lære, le og leve godt. Og aldri få dårlig samvittighet!

30 Comments

  1. Sonja Durand

    januar 13, 2014 at 12:33

    Ikke one galt med hvordan du ser ut, vakre deg. Dog er jeg glad på dine vegne, livet må jo bli lettere (litterally)!

    • Tove Eggen

      januar 13, 2014 at 12:35

      Haha – det er nettopp det! Burde bli sloganet mitt – «For et bokstavelig talt lettere liv!» 🙂 Takk takk!

  2. Linn Didriksen

    januar 13, 2014 at 12:54

    Heihei, Tove!

    Så fint å høre at opplegget går bra! Jeg synes du er sterk som får til alt dette, og du blir jo en inspirasjon for alle andre! Selv synes jeg at en LCHF diett er litt vanskelig, så jeg satser veldig på et normalt sunt kosthold, der jeg kan kose meg ekstra i helgene, eller hvis det er noe spesielt på ukedagene. I tillegg så blir det jo en del trening, som er en viktig del av å holde seg i form. Håper virkelig ryggen din blir bra igjen! Men jeg lurte på ett par ting: spiser du potetgull? Det er vel på en måte LCHF? Hihi, stå på videre Tove!

    Klemmer fra Linn <3

    • Tove Eggen

      januar 13, 2014 at 13:03

      Haha – Potetgull er kanskje min største vice, og jeg spiser det definitivt IKKE nå som jeg er på lchf igjen! Da hadde jeg bare gått opp i vekt fra all maten jeg spiser – for sånn funker lchf (korte trekk) uten karbo forbrenner du kjøttet, fettet etc som spises. Mixer du det med karbo, selv om det ikke er mye en gang – så fordeler det seg på kroppen og er ikke sunt. Det betyr ikke at jeg aldri kommer til å spise det igjen, men det kommer til å ta noen måneder og kommer aldri til å være et vanlig innslag i uka mi igjen, i allefall ikke en hel pose om gangen, som det jo ofte blir. Det som er tricky er jo hva som egentlig er et normalt sunt kosthold, men det viktigste er at man føler seg bra selv og at helsa utrykker det samme :)Mer kommer!

      • Linn Didriksen

        januar 13, 2014 at 15:09

        Åhh, nå skjønner jeg! Tenkte det var mye fett i potetgull, og mindre karbohydrater, men der tok jeg feil. Hahah, så skjønner det ikke er det smarteste å spise nå, men hva med pop-corn som du popper selv (ikke micro-pop eller ferdig-pop)? Gleder meg til å høre mer!

        • Tove Eggen

          januar 13, 2014 at 16:03

          Oj, oj, oj Linn! Da har du nok ikke fått prøvd lchf korrekt er jeg redd – og for all del ikke hopp ut i det heller! Du kan jo lese litt om det jeg skriver fremover og se 🙂 Potet er kanskje det som inneholder MEST karbohydrater av…alt, bortsett fra alt som inneholder rent sukker. SÅ godteri, kaker…vel, det er mye, så skal skrive en sak med «full» liste. Det kan være en del fett i potetgull, og det stemmer forsåvidt at hvis du først skal spise potetgull (når du ikke har en lchf livsstil så klart – da spiser du det ikke), så er det fint å velge de med lite fett. Men når du er på lchf, så er fett bra – bare aldri sammen med Karbohydrater 🙂 Egentlig enkelt, når man først vet hva som inneholder karbohydrater 🙂 Popcorn er Mais, og det inneholder for mye karbo for oss på lchf, men for dere som ikke er det – er det bedre enn potetgull i det minste. Det beste snackset, for oss alle er nøtter (ikke chilinøtter – de har brød rundt seg 😉 ) haha – er mye info!

          • Linn Didriksen

            januar 13, 2014 at 17:52

            Hahah, ja! Visste at man ikke kan kombinere fett med karbohydrater når man går på LCHF. Med tanke på potetgull så tenkte jeg meg ikke helt om, fordi jeg tenker alltid at det er så mye fett i potetgull. Tenkte ikke at det var mye karbohydrater, men selvfølgelig, det er mange karbohydrater i potet! Noe jeg ikke tenkte helt over i stad. Haha. Angående pop-corn så var ikke det helt gjennomtenkt heller. Tenker alltid på pop-corn som noe av den sunneste snacksen. Selv går jeg ikke på LCHF, har ikke hatt noen interresse for å begynne med det, men synes fremdeles at det er veldig interresant! Nå er jo jeg fremdeles 19 år, så har ikke hatt så mye med erfaring med forskjellige kosthold. Har alltid hatt det samme kostholdet, variert men sunt, og litt kos når det er helg eller noe utenom det vanlige 😉

            • Tove Eggen

              januar 13, 2014 at 17:59

              Haha – ok, bra! 🙂 Syns det høres ut som om du har et velbalansert kosthold, og selv om (i teorien) lchf, eller i det minste å kutte ned på karbo er noe som gagner alle – så er det som oftest viktigst at de som lett legger på seg (og da mener jeg LEGGE på seg), spesielt rundt mage…så…du trenger heldigvis ikke hive deg på denne 😉 Men absolutt, følg med videre så skal jeg prøve å formidle så godt jeg kan – uten at jeg på noen som helst måte er ernæringsekspert eller lege (åh, nå kjente jeg at jeg ble glad for at jeg ikke er det! haha) Klemmer fra Tove

  3. Silje

    januar 13, 2014 at 13:49

    Du inspirerer så mange andre, inkludert meg selv, med alle disse prosjektene du går inn for. Du har en viljestyrke som jeg beundrer veldig! Du er tøff Tove, jeg heier på deg!

    • Tove Eggen

      januar 13, 2014 at 16:09

      Åhh, tusen takk Silje! Kjenner ei anna ei som har bein i nesa og Get Things Done – navnet hennes rimer på…vilje 😉 HA!

  4. ~Lin

    januar 13, 2014 at 14:59

    Flinkesen!

    • Tove Eggen

      januar 13, 2014 at 16:03

      Tusen takk, Lin! <3

  5. ~Lin

    januar 13, 2014 at 16:21

    Vet hvor vanskelig det er -har sett på gubben så eg syns du er superflink <3

  6. Kristine Jorskogen

    januar 13, 2014 at 23:05

    Må jo nesten si det her og… Superbra jobba! Tommel opp for en pangstart og masse ekstra motivasjon 😀 Heier på deg!

    • Tove Eggen

      januar 16, 2014 at 20:27

      Tuuuusen takk Kristine!!! <3

  7. Pingback: TING SOM GJØR LØPING GØY (LES:OVERKOMMELIG) - iknowthatmagazine.com

  8. Pingback: TRENINGSLOGG UKE III: NY REKORD! - iknowthatmagazine.com

  9. Linda M

    januar 21, 2014 at 10:38

    Hei, takk for inspirerende blogg 🙂 Men hva med lettbrus? Tenker da spesielt på pepsimax, cola zero. Eller farris(bris)med tilsatt smak? Er det lov? Og som snacks så er vel bacongull/crisp ok?

    • Tove Eggen

      januar 21, 2014 at 10:44

      Hei Linda! Lettbrus er lov, jeg drikker det alt for mye selv, men man skal anbefale å styre unna fordi det kan få frem søtbehovet. Baconcrisp etc (som faktisk er bacon) er fint som snacks – men styr unna i begynnelsen, mye ekstra kalorier. Men må man så må man og da er det det beste! Jeg spiser det til og med med holiday dip i seterrømme eller creme fresh – MEN pliiis ikke begynn med lchf i det hele tatt før du har full kontroll over hvilken mat man skal spise, jeg lover å komme med sak om det denne uka – det er lett å gjøre feil og da blir det tricky 🙂 men etter man vet det man trenger, så er det heldigvis «lett» 😉 klemmer fra Tove

  10. Linda M

    januar 23, 2014 at 07:14

    ok, takk for svar 🙂

  11. Pingback: TRENINGSLOGG: UKE IV – NED I VEKT UTEN TRENING, OH YEAH! - iknowthatmagazine.com

  12. Pingback: TRENINGSLOGG UKE 5/6/7: TRODDE DU JEG HADDE GITT OPP? - iknowthatmagazine.com

  13. Pingback: TRENINGSLOGG UKE 8: UKES-MENY FOR LCHF - iknowthatmagazine.com

  14. Pingback: TOVE’S TRENINGSLOGG: TING SOM GJØR LØPING GØY (LES: OVERKOMMELIG) - iknowthatmagazine.com

  15. Pingback: ALT JEG KAN OM LAVKARBO / LCHF - iknowthatmagazine.com

  16. Pingback: TRENINGSLOGG: HALVVEIS TIL DIABETES 2… - iknowthatmagazine.com

  17. Juliette

    september 10, 2014 at 14:00

    Hei!
    Jeg er en jente på 14 år, som veier 70,5 kg.
    Jeg begynte i går å trene/diett med en venninne. Det er jo i seg selv ganske vanskelig å gå ned 10 kg etter uker, men jeg vill komme inn i str. small og det er noen bukser i small eg kommer inn i, og gensere er det ikke noen problem med small, men jeg føler at kostholdet mitt er dårlig. Familien min bare handler inn masse rart, og jeg bare henter det jeg nå måtte trenge. Jeg prøver å unngå fløte,smør,sjokolade,sukkerbruser,ost, loff og godteri og chips, men er det noe annet som er viktig og?Jeg skal jogge/sykle vær dag, men helgene kan det være at jeg heller jobber inne med treningsapparater (som jeg utenom SKAL gjøre) I går jogget jeg ca.7 km, med 4 pauser omtrent. Jeg brukte 2 timer på turen. Var det riktig av meg med den teknikken? Skulle jeg gått rolig på?

    • Tove Eggen

      september 10, 2014 at 14:24

      Hei Juliette!

      Først og fremst er det viktig at du snakker med helsesøster på skolen eller i lokalmiljøet ditt, og fortell henne gjerne hvorfor du ønsker å gå ned i vekt. Det gjorde jeg selv da jeg var på din alder og fikk noen gode råd. Selv er jeg ikke lege, og jobber ikke med mat eller trening, men som et råd fra ei som også veide 70kg da hun var 14 år, så er det langt lettere og sunnere å ikke fokusere så mye på vekt og størrelse. Nå vet jeg ikke hvor høy du er, jeg var 1,80 da jeg var 14. jeg kan tenke meg at du er ganske høy, over 1.70 selv? Og da selvfølgelig mye høyere enn de fleste jentene. Selv trodde jeg at jeg var tykk, men når jeg ser på bilder nå så ser jeg at det var jeg ikke. Men forskjellige kropper, passer inn i forskjellige størrelser. Både når vi er yngre, og når vi er eldre. Det jeg ikke ønsker, er at du konstant skal tenke på og bekymre deg for mat og trening. Da lever man ikke sunt, og vil kunne ha det vanskelig med å være glad og fornøyd. Igjen er dette noe helsesøster kan forklare bedre. Jeg vet at akkurat nå kan det føles som at det eneste viktige er å passe inn i str S, men tro meg – disse bokstavene betyr ingenting og er forskjellige fra butikker til butikker. Det som er viktig er at du har det bra, er glad og sunn nok til å være aktiv (spille håndball, basketball, fotaball eller en annen sport du kanskje liker). Tenk litt over hvorfor du ønsker å passe inn i en str S. Hvis det er for å føle deg sunn, så kan helsesøster hjelpe deg med å sette opp en plan. Er det for å bli tynnere, penere, ligne på andre jenter, få oppmerksomhet fra gutter, så kan jeg love deg at det er feil grunn. Og noe man angrer på senere 🙂 Men vi har alle vært 14, så jeg forstår godt hva du tenker. Prøv heller leve en livsstil som automatisk er sunn, uten at du må tenke eller bekymre deg for det. Gjennom sport og variert kosthold. Håper det hjalp, og lov meg at du snakker med helsesøster – det funket veldig bra for meg 🙂 Klemmer fra Tove

  18. Juliette

    september 10, 2014 at 14:02

    Jeg begynnte igår.

  19. Madeleine

    september 3, 2015 at 23:50

    Jeg kan ikke skjønne hvor de kiloene sitter om bildene ok kiloene er samsvarende jeg har mye lavere vekt enn 115/109,9, men ser absolutt ikke noe mindre ut – heller tvert i mot!! :):/