iknowthatmagazine.com

TOVE’S TRENINGSLOGG: DETTE ER ÅRET JEG GÅR NED 20 KG!

20140106-115252.jpg

Ok – beklager på forhånd hvis det er grukjedelig å lese om andres planer om et sunnere liv sånn rett over nyåret.

I get it – jeg er til og med enig!

Men kanskje er det motiverende for noen, og ikke minst for meg selv – pluss en fin måte å føre logg på, så her kommer det:

TOVE’S TRENINGSLOGG: DETTE ER ÅRET JEG GÅR NED 20 KG!

Men det er noen tvister i horisonten…

  • Dette handler ikke om bikinikroppen eller andre dustete ord
  • Dette handler ikke om å se digg ut
  • Dette handler ikke om bedre selvtillitt
  • Dette handler ikke om å føle meg flink
  • Dette handler ikke om disiplin

Det handler kun om at jeg er 29 år gammel, 1.85 høy, 115 kilo, med prolaps i ryggen og svingende høyt blodtrykk.

  • Når jeg ikke trener, føles det som om ryggen skal brekke i to rett ved hoftebeina
  • Når jeg spiser karbohydrater blir jeg daff, negativ og trist
  • Når jeg lever helt uplanlagt, får jeg ingenting gjort

Man har jo mange ganger i sitt liv sagt man skal bli tynnere, bli penere, bli flinkere, bli bedre, bli tryggere, passe alle klær – men det er en grunn til at jeg er her igjen.

20140106-115001.jpg

Sannheten er, at når det kommer til utseendet mitt så er jeg fornøyd. Jeg har dårlige dager så klart, men de er ikke mange nok til å holde opp som en gullerot for å spise riktig og trene. Det høres kanskje rart ut, men jeg har alltid utseende-messig følt meg på mitt tynneste, når jeg er på mitt tjukkeste. Kall det gjerne forvrengt kroppsbilde om du vil.

I tillegg syns jeg det er vanvittig sjasete å fokusere på hvordan kroppen ser ut, istedenfor hvordan den fungerer og føles.

Vel – kroppen min akkurat nå føler seg som en gammel, krøkelig dame.

Jeg er 29.

Så nå er det nok!

Jeg kan jo ikke love noe – annet enn at jeg føler at jeg har riktig psyke denne gangen.

Hva som skal til, for min kropp, har jeg visst i mange år.

20140106-115108.jpg 20140106-115118.jpg

Det viktigste i forhold til vekt for meg og mine gener, er en LCHF-livsstil. Ingenting får meg til å føle meg så bra som jeg gjør når jeg holder meg til den. Problemet har vært at jeg fortsatt husker smaken av is, potetgull, brød og pasta. Og de smakene liker jeg, mer enn jeg har villet være tynn.

(LCHF har vært i livet mitt siden jeg var 17 – før det egentlig var en “greie” i det hele tatt i Norge, så tro meg; jeg kan det meste – så ingen bekymrede meldinger trengs, men hvis du har noen spørsmål så er det bare å rope ut i kommentarfeltet!)

Men nå vil jeg ikke være tynn – jeg vil ha en sterk rygg, energi og sundt hjerte.

For ryggen min sin del er det viktig at jeg går ned i vekt, for å minske belastningen, og at jeg trener for å styrke musklende og bevegeligheten rundt ryggraden.

Det er jo bare to ting – hvis man tenker over det!

Så treningsloggen skal jeg holde for å oppdatere meg selv og dere med utviklingen, som ekstra gullerot for å holde meg til riktig livsstil og for å dele morsomme og (forhåpentligvis) nyttige tips!

Jeg kommer også med innlegg som hopper frem og tilbake i tid, så både jeg og dere kan bli bedre kjent med kroppen Tove. Haha…weird – i know!

20140106-115252.jpg

Følg meg på instagram for flere oppdateringer! @iknowthatmagazine

At jeg også skal planlegge liv og jobb bedre – blir bare en morsom bonus..haha..

Jeg begynte å trene igjen nå på lørdag, og har allerede flere lure/morsomme tips hamstret i sikringsskapet for kommende logger – folkens, jeg tror dette kan bli gøy altså!

Og HVIS du skulle få lyst til å joine meg, med dine egne personlige målsettinger så klart, så blir jeg jo kjempe glad!

 UKE 1

Kg: 115

Treningsdager: 2

LCHF-dager: 1

20140106-115040.jpg

I morgen starter ny – og egentlig den første, uka dere… Æ GLÆR MÆ!

PS: I neste logg kommer tips om hvordan løpe lettere, if I can – you sure as hell can toooo! (hvis du vil da – her driver vi jo ikke med press må vite…!)

Er det noe du burde vite om Tove Eggen, så er det hvor lidenskapelig hun er. Lidenskap er visstnok nøkkelen til livet, jobb, familie, kjærlighet, venner og alt der i mellom. Hun ELSKER jobben sin som makeup-artist, stylist og livsstilsjournalist, og etter 10 år i bransjen (Oslo/London/Barcelona) er hun fortsatt lidenskapelig opptatt av å finne nye måter å formidle mote og sminke. Som tidligere skjønnhetsredaktør i magasinet Woman, makeup-lærer ved 2 makeup-skoler i Oslo og ukentlige mote og skjønnhetsartikler på Klikk Mote og i Det Nye, er Tove opptatt av at leserne skal lære, le og leve godt. Og aldri få dårlig samvittighet!

36 Comments

  1. Julie

    January 6, 2014 at 12:16

    Lykke til, Tove :) You can do it!

    • Tove Eggen

      January 6, 2014 at 15:18

      Tusen takk, Julie – gleder meg! Er det litt rart? Haha

  2. Marte

    January 6, 2014 at 13:35

    Nå har jeg lest mye her inne, og nå må jeg bare si det: dette må være tidenes blogg!(for min del i alle fall – er såå lei copycats – Tipper flere tenker det samme som meg) For ei dame du er! Du inspirerer og må være et av mine nye forbilder. Jeg er så takknemlig og glad for at det finnes jordnære og realpeeps like you!
    Lykke til med trening og ryggen! Jeg kommer til å følge med 😀

    • Tove Eggen

      January 6, 2014 at 15:18

      Oh lord – for en gladmelding her jeg sitter med jobbmailer ned til knærne (billedligt talt) og håret i fuglereir (bokstavlig talt) – tusen takk! Sånt gir meg maks motivasjon og driv til å peise på videre – vil du være med, så heng på! :) Klemmer fra Tove

  3. Maria Terzan

    January 6, 2014 at 13:50

    Det er også derfor jeg ikke kan veie mer enn så og så…pga ryggen. Og ja karbohydrater gjør deg generenelt daff…Lykke til, det blir spennende å følge med! :)

    • Tove Eggen

      January 6, 2014 at 15:15

      Hør hør – stay tuned mamacita!

  4. jeanette

    January 6, 2014 at 13:58

    Dette klarer du Tove!:)
    Jeg slenger meg på her jeg. Har 17kg å ta av før Mai. Fra september 2013 til Desember 2013 gikk jeg fra 101,5-88,5 kg :)

    • Tove Eggen

      January 6, 2014 at 15:14

      Wow Jeanette, det er jo helt fantastisk! Hva/hvem/hvor 84 – hvordan gjorde du det?

      • jeanette

        January 6, 2014 at 15:58

        Halverte middagsporsjonene, kutta ut en del raske karbohydrater, byttet ut det meste av mettet fett med umettet. Ja og kuttet ut søtsaker og snacks alle dager utenom lørdager. Trener kun moderat som for eks å gå en 5 km tur :) Skjønner ikke helt selv at jeg har gått ned i vekt, for har aldri klart det før 😛

  5. Cecilie

    January 6, 2014 at 15:02

    Lykke til! Jeg holder også på med å gå ned i vekt med lchf, starter på kjedelige 107kg og vet ikke helt hvor mye det kommer til å ende med. Hos meg er det også vond rygg – ikke minst puppene! Og eg har akkurat bikket 30 år…

    • Tove Eggen

      January 6, 2014 at 15:13

      Se der, se der – så bra Cecilie! Jeg drømmer jo om 107 kg akkurat nå – så vi er alle forskjellige :) lchf er virkelig topp – vet ikke om du har gjort det før, men et godt tips er å ikke prøve å gjøre den til “din egen”, eller lete etter oppskrifter som minner om søtsaker i begynnelsen. Hold deg strengt til kjøtt og egg de første ukene, så grønnsaker og salat etter en uke eller to – så vil du RASKT se hvordan kroppen reagerer! Jeg skal jo egentlig gi råd, er jo ingen lege – men legen min her i Spania rådet meg til å ikke trene mer styrke for jeg er så sterk og stor allerede, og at jeg må spise pasta og baguet daglig – så ja, mye forskjellig der ute! Haha :) trening er fint for rygg og kropp, men fokuset burde være på maten – gleder meg til gjøre 2014 til året da alt forandret seg, sammen med deg! :)

      • Cecilie

        January 15, 2014 at 13:20

        Jeg har litt erfaring og koser meg med egg og nakkekoteletter. Hihi! Har nå gått 2,5 kg ned på en uke, med kun daglige raske gåturer (for nå) som mosjon. Veldig fornøyd!

        • Tove Eggen

          January 15, 2014 at 13:22

          Høres veldig bra ut Cecilie – spesielt at du kjenner til lchf før du starter, viktig! :) Kos deg med koteletter og egg, eller min favoritt – tacosalat 😉 Legger ut litt oppskrifter/matforslag fremover også for å holde motivasjonen oppe! Men hva enn du gjør, ikke miks fettet med karbo, then we’re screwd, som du sikkert vet 😉 Heia deg! Klemmer fra Tove

  6. Tore

    January 6, 2014 at 15:03

    You go girl! Stay strong :)

    • Tove Eggen

      January 6, 2014 at 15:06

      Thanks bratha!

  7. ~Lin

    January 6, 2014 at 15:42

    wow stå på girlie. Eg vet du klarer dette om du går inn for det. Og husk at om det skulle gå litt opp og ned er det lov.

    Gubben prøvde denne dietten du nevner,men hans hjerne fønket ikkje uten karbs og han åt seg jo ihjel i forhold til størrelsen sa jo legen han sku valfe innpå syke mengder med mat. Eg satte ned foten og da vi har ikkje råd til at du spiser for et uland alene og alikevel nesten ikkje går ned NOE.

    Nå har han gått ned over 20 kg på på 10 uker med Livea.no for de som kanskje har lyst å sjekke ut det. da er det 6-9 uker ketose og så vanlig mat etterpå. Han føler seg full i energi og trener dobbelt så mye som han gjorde før. Nå kan han tilgomed løpe litt-det var umulig før da hans mage veide omtrent det eg gjør ?!!!

    Har man insulinintoleranse så sliter man med å gå ned i vekt alene, bare så det er sagt til de av dere som føler dere prøver alt,men ikkje får det til.
    Dette kan du sjekke hos legen og du kan ofte se det -er midjen større enn hoftene med en diger mage -da har du ofte det.
    Insulinresitent betyr ikkje at du MÅ få diabetes,men at du kan få det.

    Ønsker alle masse lykke til og stå på jenter eg heier på dere <3

    Flinke Tove<3 helse er Alpha Omega

  8. Marion

    January 6, 2014 at 19:23

    Lykke til! Prøver å motivere meg til å trene, kanskje det kommer nå. Du vet, jo flere vi er sammen :) men jeg aner da ikke hva lchf betyr?

  9. Pingback: DE STØRSTE TRENDENE FOR VÅREN 2014 - iknowthatmagazine.com

  10. Veronica

    January 9, 2014 at 08:59

    Masse lykke til vektnedgang tøffa! Visste ikke at du var så høy 😉
    Selv skal jeg ned 15 kg!! LCHF klarer jeg midlertidig ikke å forholde meg til desverre, selv om jeg spiser svært lite potet og pasta, så er jeg alt for glad i brødmat, tortillalefser, pizzabunn osv. Går jo ann å kjøpe/lage med spelt, eller fullkorn, men LCHF har jeg gitt opp. Får du ikke humørsvingninger og hodepine av å gå på det? Snacks fog pils får jeg holde meg til i helgene!
    Håper virkelig du når målet ditt :) Det der med å føle seg på sitt tynneste når man egentlig er på sitt feiteste..hva skjer med det? Har opplevd akkurat det samme selv. Tror jeg innbiller meg at jeg ser tynnere ut enn det jeg faktisk er. Fetorexi kan man kanskje kalle det 😛

    • Tove Eggen

      January 9, 2014 at 10:10

      Haha – fantastisk bra navn på det! Jeg kan få hodepine de første dagene fordi man rett og slett er på avvenning fra et dop – sukker, som karbohydrater indirekte er… Men jeg har ikke hatt det denne gangen, kanskje fordi jeg har spist mindre karbo de siste 4 mnd – men ikke kuttet det riktig. Lchf er ikke for alle, vi er jo så forskjellige – men at man spiser mindre av det er topp i seg selv! Da må man bare være ekstra påpasselig med kaloriene – som jeg personlig syns er vanskelig fordi jeg blir sulten av karbo :) heia oss! Klemmer fra Tove

  11. Julie

    January 9, 2014 at 16:47

    Masse lykke til! Du er den første jeg har lest om som virkelig trener for de riktige grunnene, og jeg digger det.. :)
    Kanskje en merkelig ting å henge seg opp i, men wow – jeg ble overrasket over hvor lang du er.. Høyde er nemlig en ting jeg selv henger meg litt (les: altfor mye) opp i. Selv er jeg 178 høy, og er ikke helt komfortabel med det. Jeg har dessverre enda ikke lært meg å være stolt av høyden min (er 17, så det kommer vel etterhvert da), men irriterer meg heller over å være høyere en mange gutter, må sitte bakerst på klassebilder og aldri kan bruke høye hæler (alt går jo, men føler meg ikke vell med de på).. Trasker du rundt på høye hæler og hvilket forhold har du til høyden din? Kanskje er dette noe du kunne tenke deg å skrive om? (: For selv om mange drømmer om å være på høyde med modeller, så finnes det nok flere enn meg som gladelig skulle gitt bort noen centimeter..

    • Tove Eggen

      January 11, 2014 at 04:22

      Hei Julie og tusen takk for støtten! 1.78? Pffhh – du er jo liten 😉 (det beste høye kan høre, i knowz) . Veldig godt tips til artikkel ja – men i mellomtiden; jeg var typen som alltid sa “hvis jeg bare hadde vært lavere, ville jeg gått med høye hæler hver eneste dag!”. Jeg har aldri latt høyden hindre meg, heller brukt det til en fordel – alle husker oss feks, og man kan virkelig gjøre inntrykk på jobbintervju eller fest ved å høyreist og selvsikker stige inn i rommet 😉 MEN – det et noe vi konstant tenker på, fordi vi alltid blir minnet på det dessverre. Folk stirrer, sier “oj, så høy du er!” – hva er egentlig svaret på det? “Eh, takk?” ” seriøst? Det visste jeg ikke”. Når jeg ser tilbake var jeg litt for nærtagen på oppmerksomheten – noe jeg angrer på i dag, så mye bortkastet tid med dumme følelser. I dag bruker jeg hæler ukentlig, spesielt etter jeg ble 25 – og kanskje også etter at jeg flytta til Barcelona og virkelig fikk kjent på hva velmenende og oppmuntrende oppmerksomhet er. Gamle damer stirrer, små barn måper og gutta komplimenterer – noe som var vanskelig først, til jeg forsto at det bare var positivt. I tillegg stirrer de like mye både med og uten hæler, så det er jo ett fett. I Norge er folk fortsatt litt for utenksomme – du trenger ikke nevne at jeg er høy når vi har kjent hverandre i åresvis… Haha… Men jeg bryr meg ikke om det lengre, for det er jo ikke negativt – det er positivt! En mann som er hakket høyere enn meg og som elsker alt ved kroppen min, er også en fin ting – men selvtilliten for høyden min utvikla seg før det – fokuset burde aldri ligge på gutten når det gjelder selvfølelse :) de kommer uansett til å skyte opp i været rundt deg straks, og gjennomsnittshøyden for norske menn er 1.80, so you’re good to go 😉 nei – dette ble mye frøken, får heller skrive en artikkel om det 😉 men gå rett i ryggen og aldri krymp deg – du får så mye igjen for det! Klemmer fra Tove

      • Julie

        January 11, 2014 at 15:38

        Haha! Takk for svar, du har helt rett og jeg vet det egentlig… Å være rett i ryggen er så viktig uavhengig av høyde. Det er lite som gir et dårligere inntrykk enn en sammensunken melsekk.. 😀 Da venter jeg spent på en artikkel, og i mellomtiden fortsetter jeg å titte innom her. Det har absolutt en positiv effekt på humøret! 😉

  12. Pingback: TRENINGSLOGG UKE II: HVORDAN JEG GIKK NED 5 KG PÅ EN UKE! - iknowthatmagazine.com

  13. Sandra

    January 16, 2014 at 21:07

    Må bare gi deg noen tilbakemeldinger jeg har tenkt en god stund på, og nå ble det enda en til i dag, når jeg leste dette innlegget.
    -Du skriver utrolig godt. Enkelt og informativt, uansett tema for dagen. Fryd å lese, da det oppleves profesjonellt og personlig på samme tid.
    -Du er kunnskapsrik, morsom og oppegående hva temaet enn måtte være. Enten du skriver om makeup eller dype innblikk, jeg lærer noe, og blir glad rett og slett.
    -Du er et godt forbilde. Dine meninger er flotte tankevekkere for mange, i sær dine verdier og holdninger hva kropp og utseende gjelder. Du viser at vi jenter kan være forfengelige, men likevel være godt jorda ift omverdenen likevel. Mote og trender skal være gøy, for alle størrelser og utseende, ikke minst budsjetter. Det skal gi oss selvtillit og glede, ikke omvendt.
    Til sist må jeg si at er du velsignet vakker med og uten sminke, med og uten ekstra kilo, med og uten trendy outfit. Vet ikke om du kan ta kred for dette, men jeg er jaggu misunnelig på genetikken din om ikke annet. (Thank heavens for fotofilter og makeup for oss andre.)
    Keep up the good work. Digger bloggen din.

    • Tove Eggen

      January 17, 2014 at 05:10

      Sandra….Sandra,Sandra,Sandra… Hvis du har lurt på hva som kan røre ei jente til tårer kl 6 om morningen, så er det dette..
      TUSEN HJERTELIG TAKK!
      Ikke bare for fantastisk fine ord og overveldende komplimanger, men også nærmest en sjekkliste for meg selv om at jeg holder meg tro til de tingene jeg har ønsket å få til!
      Jeg tar dette så utrolig til meg, og det er næringen bak drivkraften som gjør at iknowthatmagazine.com eksisterer i det hele tatt – og jeg tar “dette” over et stort forlag any day of the week!
      Jeg “får lov” til å skrive som jeg gjør takket være fantastiske lesere som deg som annerkjenner det vi prøver å få til – og det Sandra, er jeg evig takknemlig for <3 tusen takk for perfekt start på dagen - og håper dagen din blir like herlig som min blir nå - velvitende om at du virkelig har rørt ei jente, hele 270 mil unna i Barcelona! DET er ikke noe å skimse av 😉 Klemmer fra Tove

  14. Pingback: TING SOM GJØR LØPING GØY (LES: OVERKOMMELIG) - iknowthatmagazine.com

  15. Pingback: TRENINGSLOGG: UKE IV – NED I VEKT UTEN TRENING, OH YEAH! - iknowthatmagazine.com

  16. Pingback: TRENINGSLOGG UKE III: NY REKORD! - iknowthatmagazine.com

  17. Pingback: TRENINGSLOGG UKE 5/6/7: TRODDE DU JEG HADDE GITT OPP? - iknowthatmagazine.com

  18. Pingback: TRENINGSLOGG UKE 8: UKES-MENY FOR LCHF - iknowthatmagazine.com

  19. Karoline

    February 23, 2014 at 15:56

    Så flott og fornuftig tiltak! :)

    Jeg er 185 selv, det er alt for sjelden jeg leser om eller ser jenter som er like høye!

    Må stille standard spørsmålet mitt. Har du store føtter også? Hvor får du i så fall tak i damesko? (med litt hel)

    Lykken til videre frem til mål! :)

    • Tove Eggen

      February 23, 2014 at 17:04

      Haha! Det skjønner jeg godt at du spør om 😉 jg har str 41 så får stort sett tak i sko, med mindre de er utsolgt som de jo ofte er. Ellers har prinsen (jeg bor i Barcelona) og din sko etc ofte 42. Jeg går masse med heler, spesielt i boots og skoletter – tar igjen for alt for mange år i uten hæler nå for å si det sånn! Helst rundt 5 cm 😉

      • Karoline

        February 26, 2014 at 00:38

        Da er du heldig! :)
        Jeg har str. 46! Og da er det ikke lett å finne sko som ikke ruinerer meg samtidig :p

        Håper du når målet ditt. Lykke til videre!

  20. Pingback: ALT JEG KAN OM LAVKARBO / LCHF - iknowthatmagazine.com

  21. Pingback: TRENINGSLOGG: HALVVEIS TIL DIABETES 2… - iknowthatmagazine.com