iknowthatmagazine.com

TØRR OG FET HUD? WHAT?

Må da være naturens utrolig dårlige form for humor? Tørr OG fet, oppå hverandre – oh joy!

Denne hudtypen må behandles spesielt; Rens som tørr/sensiv hud og ikke som fet hud. Alt etter graden av tørrhet, kanskje er du bare fuktfattig ? (les mer om fet hud her)

Huden har lett for å nuppe seg og ha innebygde kviser. Man kan også føle at ansiktet har veldig store porer og ofte er blank, men kjennes tørr samtidig.Det beste tipset er å være veldig nøye med rens. Fjern makeup, fett og døde hudceller så huden lettere kan benytte seg av kremer og naturlige oljer.Du kan gjerne bytte på rens og rens med skrubbekorn i, og for de av dere som liker best skumrens så bruk den på kelden og med god nattkrem etterpå sånn at huden balanseres og ikkje tørkes ut.

TIPS! Dobbelrens, altså rens huden to ganger før event toner og kremer – da kan du kanskje slippe de innebygde talgproppene.

Eg anbefaler at du bruker serum og lett dagkrem med SPF og dagen, og en god nattkrem om natten.

Rens huden som sensitiv,eventuelt kan du benytte Korres Rose Rensekrubb (finnes hos VITA og Sephora blant annet)  som kan brukes hver dag fordi den er så mild. Da fjerner du den døde huden og kan balansere ut den fetere huden som ligger under.

Det finnes også andre gode renser for denne type hud. For eksempel Ole Henriksen On the Go cleanser.

Man kan også rense som fet hud og bruke mildt ansiktsvann/toner for normal/tørr hud  i samme serie som avslutning.

Maria Åkerberg MA Refining Fresher i Aloe og Rasberry  finner du HER.

Mange av dere liker ikke å bruke rensekrem da man kan føle at den egentlig ikke renser, men igjen er det lurt å prøve seg frem.

Uansett; husk å ta hensyn til den tørrere delen av huden da alt handler om balanse.

Masker som nærer og gir masse fukt og mat er lurt for denne hudtypen.

Tips for ekstra effekt : Bruk først  min favoritt Emma S. Enzyme Peel én dag i uken på kvelden for å fjerne døde hudceller og minske oppfatningen av porer og linjer. Denne kan og i noen tilfeller fjerne små arr som ikkje er så dype.

Deretter kan du bruke en nærende maske eller en nærende nattkrem eller olje, og dra nytte av all den gode næringen  mens du sover og ikke bry deg om at du blir blank på dagen – Genialt or what?

Forslag til hudpleie for denne hudtypen

Alle serumforslag eg har anbefalt i de andre hudtypene kan du bruke på denne huden. Ofte fungerer lag på lag hudpleie veldig godt her istedenfor tyngre kremer.

RENS

  • Sensilis Ritual Care Soft Comfort Cleansing Mousse dry and sensitive skin  (VITA)
  • Sensilis Ritual Care Hydro- Nourishing Lotion
  • EmerginC Scientific Organics  Kombucha Cleanser og Spirulina Toner
  • Pai Kukui & Jojoba Bead Skin Brightening Exfoliator  (skinlove.no) – vi har tidligere skrevet om dette merket HER!

For modnere hud

  • Amazing Face Natural Lift and Sculpt Moringa Cleansing Balm  ( Feeluniqe)

FUKT OG NÆRING

  • Pai Rosehip Bioregenrate oil (skinlove.no)
  • Hydra Vegetal Gelekrem  – intensiv fuktighet i 24 timer (Yves rocher)
  • Korres Magnolia Bark Dagkrem spf 15
  • Pure Calmille dag/nattkrem ( yves rocher)
  • Dr. Hauschka Melissa Dagkrem (VITA og helsekostbutikker)

For modnere hud

  • Sensilis Supreme Daylight Caviar ( gir ganske matt effekt selvom den gir mye næring) (VITA)
  • Emma Hardie Amazing Face AM/PM moisturiser (feel unique)

Det største problemet denne hudtypen har er å finne makeup som holder seg pent. Foundation for fet hud med antishine gjør denne ofte flassete eller enda mer oljete og gjerne på en og samme gang.

Så hva er egentlig forsjellen på kombinert hud eller denne hudtypen?

Kombinert hud har to hudtyper i samme ansikt. Man kan ha tørrere kinn og normal hud resten. Eller man har normal hud med litt fetere partier i t-sonen (panne, nese og hake) eller deler av denne sonen som på kun panne eller kun nese.

Du kan selvsagt også ha fetere hud i t-sonen og tørre kinn.

I disse tilfellene må du behandle huden din som to seperate hudtyper.

Du kan bruke den mildeste renseformen for alle hudtypene (spesielt der tørr hud er involvert) og da to dagkremer tilpasset huden din. Eventuelt kan du ha en som du bruker der du er tørrest. Noen kan med fordel bruke kremer som er for kombinasjonshud og inneholder da ingredienser som ikkje er for fet eller som gir for lite næring til huden.

Et eksempel på kombinasjonshud som kan behandles feil:

Kan man få kviser når man har uttørket eksemhud? Ja!!! Behandle huden som TØRR og sensitiv og balanser denne, deretter behandler du hver kvise med kvisepenn fra for eksempel Skin Doctor (feelunique)

Eller gå og få en hudanalyse hos en god hudpleier.

Noen hjemmepenslinger kan ha super effekt som ID ( hudpleier). Eller sette sammen et renseprogram fra Skin Doctors Skin Accelerating Cleanser +Skin Doctors Gamma Hydroy + Skin Doctors Supermoist SPF 30 ( feeunique)

NB: Jepp, huden blir verre før den blir bedre!

Lurer du på om du har denne hudtypen, eller har andre spørsmål  så må du gjerne komme med spørsmål i kommentarfeltet under 😉

Comments

comments

12 Comments

  1. Maria Terzan

    oktober 19, 2013 at 07:07

    Hei Lin 🙂 Hvor kan jeg kjøpe Emma S. Enzme Peel? SÅnn bortsett fra på nettet?

  2. Lin

    oktober 19, 2013 at 18:54

    hei Maria 😉

    på VITA butikken kan du kjøpe Enzympeelen.
    Trodde du hadde denne allerede 🙂

  3. Maria Terzan

    oktober 20, 2013 at 09:07

    Nei…det har jeg ikke… men snart 🙂 Takk:)

  4. Lin

    oktober 20, 2013 at 11:19

    hei Maria eg ser at det er litt forvirrende tror noen linker er forsvunnet det beklager eg.

    Her er linkene som mangler

    Sensilis,Emma S og korres finnes på http;//VITA.no eller i butikk
    EmerginC Scientific Organics finner du på http://Vakkerhud.no eller http://feelunique.com. På sistnevnete finner du også Emma Hardie.

    Har noen av dere noen spørsmål så skriv om et i kommentarfeltet og så hjelper eg gjerne.
    Både om denne hudtypen eller andre hudspørsmål event andre produkter.

    ~Lin

  5. Carmen

    august 1, 2015 at 06:21

    Hei! Jeg skjønner ikke hva det er med huden mln. Den er så sinnsykt fet!! Bruker krem og rens fra suki nå. Lurer på hva som gjør den slik! Jeg har vært så mye hos hudpleier og det hjelper ikke. Kremer for fet hud som ikke er sterke funker heller ikke. Har tenkt st jeh bare er fuktfattig men finner ingen kremer uten fett! Noe som bare gir fukt, og ikke fett. Har du noen forslag? Har fått noen kremer frs hudpleier for sensitiv men har sett at de inneholder fett. Så blir da blank og fet med masse lviser og kremer med fett føler jeg trekker fort inn og blir helt stiv.

    • ~Lin

      august 1, 2015 at 18:18

      hei 🙂

      uffda høres veldig slitsomt ut at huden slår seg helt vrang

      Sånn er min til tider,man da med veldig tørr flakete overhud samtidig.

      For øyeblikket bruker eg kun serum under makeup og det er oljefritt….Suki Even-Tone Brightening Serum, 15 ml fra skinlove
      http://www.skinlove.no/suki-even-tone-brightening-serum-ansikt.html

      Eg føler at huden gløder og har ikkje noe problem med fett i det hele tatt-tenker at utover høsten og vinteren er kanskje ikkje dette nok,men nå er den perfekt. Makeup sitter hele dagen, trenger knapt bruke pudder.

      Og etterhvert kan eg bruke dette i kremen eg bruker ellers.
      Eg bruker også Ole Henriksen Night treatment for å gjøre porer mindre og balansere huden
      http://www.vita.no/ole-henriksen-face-invigorating-night-gel-50ml?gclid=CjwKEAjw3PGtBRCWgajpu_uY9hYSJAAICRal5FsgqvqGOtl8MuXLtZbsUQYUD3S7R92NvBBXUGbMmBoCuSvw_wcB&gclsrc=aw.ds

      Min hud er også vanskelig så i perioder tar eg hudbehandling og da gjerne en peel eller noe som eg føler er effektivt. Ellers er det litt prøve å feile metoden siden slik hud er veldig vanskelig.

      Eg har ulike kremer og rens og makeup for ulike stadier av hvor teit huden er.

      Rensr for fet hud holder eg meg unna, de tørker meg ut noen steder og gjør meg fetere. Eg bruker endel masker og kurer istedet.
      Og rense eg bruker er for å balanser og rense,men ikkje for å tørke ut.

      Hva bruker du?

  6. Carmen

    august 12, 2015 at 22:06

    Jeg tenkte og teste ut emergin c nå. Jeg har lurt på rensen som er for se sensitive. Tea cleanser elns. Den er som en rensemelk. Viktig for meg og ikke bruke sterke produkter og helst ikke skummende. Så tenkte jeg fuktserum og kremen complexion control. Den gir ikke så mye fukt, men siden blankhet er et stort problem hos meg har jeg lyst til å prøve. Jeg er så usikker på om feks blankHeten skyldes at jeg får for lite fukt.. Men når jeg feks brukte skin smothing til dermalogica ga den for mye fukt og trakk inne inn i huden. Så kan hende complexion går greit. Hvis ikke phytocell krem. Kan hende den går også siden den er fukt. Jeg har i det siste smurt meg med Serum, oljefri krem for normal til fet hud og har kun blitt blank i t zonen og ikke hele ansikt som jeg ble før! Kanskje jeg mangler fukt? Sist jeg var hos hudpleier sa hun jeg var kombinert i huden og fikk krem for det, men var så sinnsykt blank! Fet i hele sndiktet ble jeh av krem for kombinert

    • Lin

      august 13, 2015 at 23:11

      hei

      ferietid her så litt sent svar

      Eg er ikkje veldig glad i rensemelker så har derfor ikkje testet denne,men den kan være veldig fin for deg.
      Eg tror noe av det du setter fingeren på her litt viktig.
      Krem for kombinert hud passer ikkje for fex fet tørr hud, eller normal tørr, Den passer bedre for normal med litt fetere partier.
      Så når ditt problem er at du er så tørr er det enten pga du har samme problem som meg -fet underhud og tørr overhud eller så har du kombinert fet og tørr hud- og den må behandles som tørr og som fet.

      Så de fete partier trenger ofte mindre som kanskje bare serum
      og de tørrere partiene trenger kanskje både serum og krem.
      Dette er jo litt *forskning* føler eg….og for tiden bruker eg kun serum som fukt og det holder -eg må kanskje bruke mer krem utover høsten der eg lett blir tørrere,men ofte er problemet for meg at eg er tørr OG blank samme sted.
      Så nese og panne er fet og flassete,mens kinn er mer normal hud.
      I perioder også hele ansiktet er litt lette flassete og samtidig fet under.
      Hjelper ofte for meg med skrubb, rens og gå til hudpleier å få en peel.Eg handler aldri hudpleie hos hudpleiere fordi eg føler de ofte ikkje hører på mitt *problem*.
      Og eg fortrekker økologiske produkter og de selges ofte ikkje i hudpleiesalonger hvor eg bor.

      De har startsett i de andre produktene til EmergenC også om du vil teste dem.
      Eg er veldig glad i den Phytocell fuktighetskremen og serumet der er utrolig bra sier eg bekjent av meg som da hun var syk faktisk kun brukte den.
      Eg er ikkje fan av toneren i den serien…..syns den svir,men det er min oppfatning.

  7. Carmen

    august 14, 2015 at 15:18

    Åh kanskje det er noe med det du sier. De fleste hudpleiere har gjort mitt problem verre. Sist fikk jeg krem fra kombinert hud men det ble helt feil. Feks den balancing lotion fra suki er heller ikke nok for meg. Den gjør meg tørr i huden og må ha masse krem. Jeg brukte Serum her om dagen som gir fukt og da våknet jeg ikke opp like blank som jeg pleier! Så kan jo kanskje tenke at huden min må ha en del fukt også. Men kanskje jeh skal prøve phytocell krem og den grønne rensen til og evt Serum om det gir nok fukt? Hvis ikke vet jeg at emergin c har et annen fuktserum også. Vet ikke hva jeg skal gå for. Har nok tenkt å prøve emergin c denne gang bare gå for riktig produkter. Og hvordan er den rensen som hører til i den grønne serien da? Tror du jeg kunne brukte rensen, kremen og serum fra emergin c i den grønne serien som jeg kaller det. Jeg har aldri likt toner og det har aldri hatt funket på huden min så tror jeg kommer til å droppe det ☺️

  8. Carmen