iknowthatmagazine.com

LOW FAT, HIGH FAT? NEI, VI SNAKKER IKKE OM DIETT!

…men fet hud.

Har du store porer rundt nese,panne og hake? Får du lett blank hud om du smører deg eller ei? Og all makeup likssom sklir av eller endrer farge i løpet av dagen? Noe så dritt?

Man har da brukt timer foran speilet og så ender du opp med å se ut som du kjøpte foundation i blinde!

Da har du fet hud.

Blir du blank i løpet av dagen,men har små eller nesten usynlige porer bruker du feil produkter. Yes, there’s a difference 😉

 

Primere som har oil control er supert her. Den lager en slags barriere mellom hudpleien og makeupen din som gjør at sistnevnte holder bedre på.

Dr Brandts Pores No More (som er brukt på før/etter bildet på toppen her) eller Hints of Tint er av mine favoritter. Disse finner du blant annet hos Parfymelle og nelly.no.

Den fantastiske Gosh Velvet Touch Line Perfector fra VITA matter ned og gjør den mest gjenstridige T-sonen ( panne, nese og hake) mer medgjørelig 🙂

Det finnes nok mange andre gode også, Tove har forresten testet Blemish Control Primer fra Smashbox, og digget den – så verdt et forsøk, selv om prisen er noe…stiv…

Men husk å sjekke hva primeren du ender opp med faktisk er laget til, for veldig ofte er primere formulert for de med tørr hud og vil da ikkje hjelpe deg.

 

Du kan  benytte deg av kremer som er litt antishine, men prøv deg frem og IKKE tørk huden ut! Da blir huden bare fetere og kan flasse!!! Mindre fett og masse fukt er nøkkelen.

Fuktmasker, lette gelekremer og vannbaserte kremer er heller tingen for deg.

 

Picture Pefect Day fra Formula 10.0.6 med superfruit og spf15 er veldig fin til denne hudtypen, og det samme er Melissa fra Dr. Hauschka som balanserer fet hud og minsker talgproduksjonen over tid.

Ansiktsolje til fet hud fra Dr. Hauschka er også verd å prøve – denne hjelper å balansere ut huden, samt redusere talgproduksjon og betennelser i huden . Passer like godt til ung og voksen hud, som til menn.

Disse finner du på VITA  og helsekoster over hele landet, Både Sunkost, Life og Kinsarvik mfler.

Scientific Organic Phytocell Cream fra Emergin C passer alle hudtyper og balanserer samt gir fuktbalansen tilbake hos både fetere og tørrere hud.

Kan brukes alene eller med serum i samme serie under.

 

Tips: Selbruning er et alternativ til makeup for deg og huden blir litt mindre fet!

 

 

For yngre fet hud er det ikkje nødvendig med nattkrem, enten kan du bruke samme som på dag (husk at den må være spf fri i så fall) eller en lett fuktmaske før sengetid kan også være nok.

Olje som nattkrem er genialt! Prøv økologisk Jojobaolje fra helsekosten som er et rimelig og enkelt hudpleieprodukt, eller mer avanserte og sammensatte oljer som Damascus Rose Antioxidant Face Oil fra Badger bare for å nevne noen.

For voksen hud som er fet er det lurt å bruke en god nattkrem slik at du får nok næring selvom du bruker antishine produkter på dagen.

High Potency Night-a-Mins fra Origins finner du hos Kicks og passer alle hudtyper og Ageless Night Cream fra Emma S som du finner hos VITA og Kicks.no er begge fantastiske nattprodukter.

 

OG SIST, MEN ABSOLUTT IKKE MINST:

Fet hud= null rynker,sånn nesten… – Must count for something?

Er dette din hudtype? Spør gjerne om din hud i kommentarfeltet

TO BE CONTINUED…

 

Les mer om Hudpleie HER!

Comments

comments

11 Comments

  1. Maria Terzan

    september 3, 2013 at 06:09

    Dette hadde jeg ventet på 🙂 Men såå mye å velge mellom…må lese den en gang til 🙂 Takk for gode tips…ikke rart jeg aldri får det til. En tenker at fet hud ikke trenger fuktighet…men der tok jeg feil…

  2. Lin

    september 3, 2013 at 15:14

    ja mange tørker ut huden sin og pøser på med alkohol og alt mulig for å fjerne fettet,men da blir oljen i huden mer gjenstridig-den tenker WTF??? her mangler eg jo olje -pøs på!
    Har man i tillegg litt sånn scitzo hud som meg ( tørr overhud) så skriker den etter rettferdighet og demokrati når huden min blir tørket ut. Eg flasser!!! OG smelter bort,men eg har funnet løsningen og det kommer i et annet innlegg 🙂

    • Maria Terzan

      september 3, 2013 at 18:58

      Samme som meg det! GLEDER meg! 🙂

      • Lin

        september 3, 2013 at 19:19

        Goodie Maria,kan være at noen av dine favorittprodukter må ut vinduet,eller blir resirkulert til noen som trenger det til sin hud 🙂
        Vi får se,håper du finner hjelp 🙂

  3. Pingback: Seborre Sicca: har du denne hudtypen? - iknowthatmagazine.com

  4. Haha, digger måten du skriver på! Og dette innlegget var veldig opplysende for meg som sliter med blank hud over nesepartiet og ellers i T-sonen. Takk for et supert innlegg!:D

    Hilsen Mira

  5. Lin

    januar 15, 2014 at 19:15

    så flott Mira at du likte det-eg er for ærlig snakk om hudpleie og produkter-fordi folk ofte kjøper ting fra reklame eller det de prakker på deg i butikkene med mye løfter og lite hold.

    Vil helst at alle skal være fornøyd når de går fra meg på jobb. Eller føler seg litt tryggere når de handler selv 🙂

    Lin;)

  6. Gutt

    oktober 24, 2015 at 15:00

    Hei, jeg begynte med å bruke såpe og vasket ansiktet så og si tre ganger daglig i et par måneder. Deretter ble problemet verre ( jeg renset bare fordi jeg ikke likte kvisene, ikke for fet hud eller lignende ) deretter så begynte jeg å bruke renseprodukter som skulle være bedre enn såpe, huden ble såklart veldig tørr og forferdelig. Dette brydde jeg meg ikke så mye om, tenkte dette bare hjalp for og få bort kvisene jeg. Så begynte huden plutselig og hjelpe seg selv, det tørre gikk bort etter noen timer etter rens. Huden var relativt bra lenge og jeg fortsatte med dette i noen måneder.

    Så begynte jeg å få veldig mye komedoner brått, så gikk jeg til et apotek og spurte om hva jeg kunne gjøre med dette og fikk en ansiktsskrub med mye korn i. Brukte dette 3 ganger i uken ca, og rens morgen og kveld og ble veldig tørr i huden, deretter veldig blank.

    Så gikk jeg til legen min og han skrev ut resept på tetralysal og deretter skinoren.

    Så brukte jeg tetralysal, rens morgen og kveld, og skinoren oppå dette etter rens, fortsatt ikke noen fuktighetskrem. Nå kan jeg ikke bruke noen form for rens ellerno slikt da huden blir så tørr som sandpapir. Har jeg dreti meg rett og slett tvert ut og ødelagt huden min helt?…

    • Gutt

      oktober 24, 2015 at 15:02

      Den er tørr som sandpapir i noen minutter før den blir så blank at det ser ut som jeg svetter i pannen!!

      • ~Lin

        oktober 28, 2015 at 14:02

        hei igjen

        og fettet er fordi du er dehydrert og uttørket i huden. Man får ikkje kviser av det naturlige fettet i huden. Man får det av bakterier og av overproduktsjon av talg og fuktfattighet -når du vasker for mye og for ofte så svarer huden med å overproduserer fett fordi den føler seg som sandpapir. Når du slutter å tørke den ut blir det mye mindre oljete og fet OG mindre sandpapirete.

        Du kaller deg gutt, eg aner ikkje hvor gammel du er,men eg hadde mye problemer med huden som ung. Nå har eg jobbet med hud i mange mange år så eg kjenner igjen problemet, bortsett fra at eg aldri har møtt noen som vasker seg så ofte som deg.
        Å rense hud morgen og kveld holder,men man må ikkje fjerne all fukten og fettet ,da blir huden i ubalanse og blir sandpapir og føles for trang og deretter for fet.
        Fortsetter du å tørke den ut tåler den mindre og du kan få andre hudproblemer ,bla allergier eller eksemlignende hud.

        Håper du forstår mer av hvordan huden oppfører seg hvis ikkje får du bare fortsette å spørre 🙂

    • Lin

      oktober 25, 2015 at 22:58

      hei 🙂

      med mindre du har brukt syre i ansiktet og brent deg skikkelig er ikkje huden din ødelagt,men den er i alvorlig ubalanse.

      Å vaske ansiktet med såpe 3 ganger for dagen er litt i overkant av rensilighet og på kanten til litt obsessiv.

      At du får kviser er fordi testosteronet i kroppen lager litt krøll i hormonene -det intressante er at jenter får oftere acne enn gutter.

      At du ikkje bruker fukitghetskrem er en av grunnen til at problemet ditt er som det er.
      Du stripper huden for all fukt næring og fettstoffer og nekter den noen tilbake. En fetere hudtype vil da svarer med å bli fetere og mer oljete der den kan og siden huden din i tillegg er dehydrert føles den som sandpapir.

      Kviser og nupper i huden blir ikkje bedre av å bli vasket å skrubbet ihjel…at denne hudtypen ofte kalles uren er ikkje fordi man er skitten -faktisk vil de fleste med slik hudtype være mer hygienisk enn de med pen naturlig hud for de gidder ofte ikkje rense.

      Ok så for det første. Rens gjerne,men ikkje bruk så sterke produkter.
      Ikkje bruk skrubb når du har hissig utbrudd som kviser med tupper som er kvite gule og grønne -disse kan sprekke og smitte degselv så du får mer kviser. Bruk da heller en maske som du legger over og vasker bort med lunkent vann. Jo mer du styrer og skrubber og er hardhent med huden jo mer irriterer du den.
      Du sier ikkje hvor du bor,men kanskje kan du bruke 3 times scrub fra formula 10.0.6

      bruk denne som en maske, ikkje skrubb hardt,men legg den mer på huden og vask av etter en stund.
      http://www.vita.no/formula-10-0-6r-three-times-sublime

      Rensene du bruker kjenner eg ikkje til,men navnene høres veldig sterke ut. Det finnes milde rens som er fin til din hudtype

      Neostrata Acnerens fex

      Fukt kan være neostrata sin restore Bio hydrating cream som er for uttørket acne hud som lett blir fet.

      Ellers er Bulldog fuktighstekrem for menn veldig fin
      Og reisesettet til emerginc med masse småprøver er fint til fet hud også. Der får du med rens fukt, maske og skrubbepads
      det finner du her https://www.blivakker.no/product/3042725/emerginc-scientific-organics-trial-travelkit

      lurer du på noe mer så hyl ut 🙂 Huden din kan helt fint reddes 🙂