iknowthatmagazine.com

Glansvask,toning eller permanent -hvilken gjør hva?

Hvor mye vet vi egentlig om hårfarge? Mange av oss står vel helt ærlig talt i butikken og velger produkt etter dama på bildet – hårfargen hennes i det minste 😉

Så, without further ado – så skal eg dele så mye info som eg får lov til i én artikkel! haha

OK

Glansvask legger seg utenpå hårstråene og  holder denne ca 8 vask ca 1-2 uker.

Toning legger seg under hårskjellene og sitter i ca. 24 vask som er rundt 3.5 -4 uker .

Permanent hårfarge er en permanent endring av hårfargen din, her går fargen inn til kjernen av hårstrået og vaskes ikkje bort og varer til håret er vokst ut eller du har klippet fargen av.

De vanskeligste fargene å holde pene er knall rød og sort, og selvsagt alle de crazyfargene som blå grønn og lilla da disse lettere blir ofte matt og ser litt livløse ut.

For sort hår anbefaler eg egentlig å bruke brunsort /mørkebrun for bedre resultat. Sort glansvask/toning  om du ønsker den intense sorte. Sort er sjeldent en naturlig farge hos oss i skandinavia og derfor er spranget langt på skalene fra ditt kanskje lysebrune hår til sort hår.

Rød er en naturlig hårfarge, men den på boks er ikkje naturlig – selv om fargen ikkje holder seg stabil (fader lett) vil ofte rødpigmentene henge lengst igjen i håret ditt og være vanskeligere å få bort. Noe å tenke på om du ønsker å bli blond senere.

   Lagona Manic panic

Om valget står mellom å  farge håret rødt eller brunt, er det lurt å farge håret rødt først. Når du er lei rødt kan du gå over til brunt da du får de lekreste brune hårfargene med rødt under,( brun hårfarge er RØD ) husk etterveksten før du farger håret brunt eller så  blir det en tydelig forskjell.

RED

Ok, så nå har du bestemt deg, funnet din farge og satt i gang. Du er fornøyd med resultatet i speilet, du får masse komplimenter – eller i beste tilfelle synes alle du ser så fresh og naturlig ut  og ikkje engang aner at du farger håret.
Men hårfarge trenger service – du må pleie og være snill med håret ditt for at det skal holdes pent og for mest naturlig resultat. ( De av dere som ikkje er så opptatt av naturlig eller velger hårfarge på blindtest-måten eller etter humør trenger ikkje lese videre før lengre nede i teksten 😉 )
Bruk SLS (sulfat ) -fri shampoo da den ikkje stripper håret for naturlige næringstoffer og holder fargen penere lenger  – eventuelt kan du bruke shampoo og balsam for farget hår – dont be cheap; invester i gode produkter her. Ofte farger folk håret fordi det ser matt og kjedelig ut, men fargen holder seg lenger ved pleie.

Noe å tenke på :

Tørt hår trekker mer farge og fargen kan bli mørkere eller litt mer intens enn du tror – så har du tørt hår burde du velge en lysere tone.

Skandinavisk hår er den tynneste hårtypen med færrest hårskjell. Mellom-europisk hår er tykkere og Asiatisk hår har flest hårskjell – hele 10 lag faktisk. Hårfarger solgt i Norge av de store merkene er ment for Skandinavisk/Nord-europeisk hår.

Glasshår er grått eller nesten helt kvitt og tar sjeldent til seg farge – har du slikt hår må du dessverre bruke permanent hårfarge for å se noe forskjell.

Myter vi likegodt kan avlive først som sist :

  •  Ikkje skylle ut fargen etter noen minutter (gjelder alle kjemiske farger du kjøper i butikkene) fordi du bare vil ha litt farge i håret!Hårfarge på flaske innehoder rød, gul og grønn. Skyller du ut før minimum tiden ender du i verstefall opp med blått eller grønt hår.
  • Ikkje farge håret lyst for en dag til fest eller halloween – all bleking er permanent, altså  du forblir blond til håret vokser ut eller du farger det tilbake.
  • Ikkje farge håret sort, rødt eller noen andre farger for én dag av samme grunn som over. Bruk fargespray eller colorbugs istedenfor 🙂
  • At permanentfarge er lik i alle serier og man kan bare velge og vrake så lenge man holder seg til samme tallkode, stemmer ikke. I Norge selges farger tilpasset skandinavisk hår. Samme tallkode  i  USA eller Asia vil ikkje være samme farge pga hårkvaliteten. Og de forskjellige merkene har varierende pigmentoppbygging og dekkevne.
Er du usikker på hvordan fargen blir i håret eller om den er rett for deg – ikkje bruk etterbehandlingen i pakken før håret er tørt. Etterbehandling er for å forsegle farge slik at den ikkje skal fade så kjapt eller blø i dusjen. Når du har brukt denne går det litt tid før du kan gjøre endringer på fargen uten at denne sklir ut . Er du fornøyd; fukt håret og bruk etterbehandingen. ( Unntaket er bleking og striper som trenger gjennom denne forseglingen )
SPARETIPS!
Har du kort hår eller bare skal ta etterveksten? Da kan du dele fargen opp og bruke den 2 ganger – JIPPI!!
Ta en liten bolle i glass eller plast, del opp fargen med halve fargetuben og halve utviklingsvæsken (flasken med tuppen på vet du).
Rør godt om og påfør med enten hanskene eller aller best en sånn fargepensel.
Skru korkene godt på restene og la de stå til neste gang.
Du kan ikke oppbevare ferdig blandet produkter da disse *dør* etter ca 45 minutter og i verste fall kan eksplodere på badet ditt (!).
color bug

SNILLE PRODUKTANBEFALINGER:

  • Minicolor
  • Country Colors  Brazil eller Sort Swartzkopf  finnes på VITA, HM, Cubus
  • Country Colors Grand Canyon Copper Red eller Swartzkopf
  • Country Colors Vienna nydelig lysbrun
  • Tints of Nature ( Life,Sunkost og andre helsekoster) vakre farge i hele skalaen
  • Lagona Hårfarge er genial da denne kommer som pulver eller ferdig på tube. ingen kjemikalier og du klemmer ut av tuben det du behøver og skrur på korken til neste gang. Eller tar pulver etter behov og gjemmer resten. Litt pricy!
  • Er du litt crazy anbefaler eg Manic panic økologiske hårfarger de fåes i ALLE regnbuesn farger og fler til Du kan selv bestemme intensitet av fargen og den kommer i en søt liten boks. Finnes på Ebay eller Wicthy Bitchy om du bor i Bergen.
Sist, men ikkje minst må eg anbefale de naturlige Henna Fargene fra LushHer kan du finne nydelige bruntoner og rødtoner, ja til og med sort med indigo. Hvor lenge du sitter med fargen i håret, er opp til deg og du kan farge håret 3 dager på rad for mer intensitet. Bruker du plast når du farger vil håret bli rødere. Lukter hest og stall, MEN håret blir fantastisk etterpå!!!
Caca Noir lush norge

Spør meg i kommentarfeltet om du trenger mer info – I am here to serve 😉

HVILKEN HÅRFARGE SYNES DU ER VANSKELIGST Å FARGE, OG  HVILKEN DRØMMER DU OM Å HA?

Comments

comments

51 Comments

  1. Pingback: Lysne håret uten bleking? Med ting jeg har hjemme? Wait…WHAT? - iknowthatmagazine.com

  2. Pingback: ET ÅPENT BREV OM 2013 - iknowthatmagazine.com

  3. Margit

    July 13, 2014 at 01:56

    Heihei!
    Jeg er naturlig lys blond og krøllete, har aldri farga håret før. Jeg syns det ville vært morro å prøve oransje hårfarge! Litt fresht for sommeren. Det er okay at pigmentene sitter i en stund, men jeg vil helst slippe prosessen med å avfarge håret. Finnes det glansvask eller toning av god kvalitet som gjør dette mulig?

    • ~Lin

      July 14, 2014 at 18:24

      Vet ikkje hvor du bor,men i Bergen finnes jo witchy bitchy som selger sånn vaskeut farge fra Manic Panic
      Da bestemmer du selv hvor lenge det skal sitte it.

      Ellers anbefaler eg at du går og kjøper toning hos frisøren -det holder til to påføringer.
      Der har de nok mange typer copper, orange etc

      Ellers fins jo color bug hos noen frisører -det er påføring og vask ut etter en gang

      slå deg løs :))
      STYR UNNA ALT I BUTIKKENE -ikkje hør på hva de sier- de vet ikkje nok desverre :/
      finnes ingen der som ikkje må vokses ut eller klippes av eller avfarging til sånn type hår og til sånn farge nemlig.

      Lurer du på noe mer?
      Bare gi beskjed :))

    • Ette

      June 14, 2017 at 19:03

      Mamma sier hele tiden at jeg får ikke farge håret permanent, som jeg har lyst til. Hun aier det er “farlig” derfor vil hun at jeg skal bruke glansvask en gang hvert halve år, og det går ikke.. Fargen holdes ikke med glansvask i med det at jeg dusjer og vasker håret annenhver dag. Så spørsmålet mitt er: Hva er farlig med permanent hårfarge?

      • Lin

        June 14, 2017 at 21:34

        Usikker på hvor gammel du er,men det er 18 års aldergrense på hårfarge i Norge-dette fordi de aller fleste hårfarger påvirker hormonene våre og kan fremkalle allergi. Jo oftere du farger håret med permanenthårfarge jo ofte kan du bli utsatt for problemer -spesielt mørkere hårfarger som inneholder PPD. Har du lest innlegget mitt om permament hårfarge så vet du at om frisører bruke kjøpe farge fra butikkene måtte de brukt vernedrakt pga kjemikaliene.

        Det beste er å bruke naturlige farger,men man kan få allergi av dem også,men de er mindre allergifremkallende.

        Per nå finnes veldig få farger som glansvask i Norge, de som fantes er gått ut for etpar år siden, så det du bruker er nok toning ( semi permanent) Bruker du Casting er dette en av verstingene og eg anbefaler den ikkje. Den oppfører seg som en hårfarge og sliter veldig på håret over tid.

        Tints of nature finnes i semi permament,( Life og andre helsekoster ) og samme gjelder manic panic-jo lengre den sitter i jo lengre varer den. ( finnes på internet) Ellers finnes også COLOR REFRESHER fra schwarzkopf på VITA.no

        Farge holder ikkje med permanent i et halvt år heller uansett om du vasker håret eller ei. Du får en ettervekst som alle kan se og det er sjeldent veldig pent, spesielt om du farger utenfor din egen farge ( mye mørkere enn du selv er ) Etter 4-6 uker må du fylle på igjen med den permanente fargen så med mindre du har råd til å gå til frisør som bruker snillere produkter eller har råd til å bruke ca 200 kr pr mnd på håret ditt i shampoo og balsam og kur for farget hår, samt nesten 200 kr hver 4 -6 uke på enten hjemmefarging eller 500 -1000 på frisørfarge, så ville eg fortsatt med den snilleste fargen eg kunne finne.

        Nå har utvalget endret seg litt siden eg skrev denne artikkelen og ikkje alle merkene er tilgjengelig i Norge lengre ,men kanskje noen nettbutikker har dem enda.

        Countrycolors er en fin serie -de er også fra schwarzkopf ,men siden du ikkje sier noen om hvilken farge du bruker, hvor mørk/lys du er er det vanskelig å hjelpe de mer.

        Gi en lyd om du trenger mer info 🙂

  4. iselin

    September 9, 2014 at 16:11

    Har farget håret knallrødt med la Riche directions , bleket det hos frisøren først og fikk satt inn en rød grunnfarge der. Men nå er jeg lei av det røde og vil farge over det hjemme med en kald brun farge. Lar der seg gjøre…?

    • Lin

      September 10, 2014 at 21:04

      heisan 🙂

      Kjenner ikkje til Riche directions,men du må gjerne farge håret brunt og det blir lekkert, dog ikkje sikkert du får den helt kald pga alt det røde. Er det orange rødt eller mer mor rødt/rosa rødt? Har litt å si for hva slags brun du skal velge.

      Er det orange blir den varmere, er det mer rosaish blir det kjøligere. Det finnes lite askebrunt,men du kan se om noen har det -altså en med .1 eller .2 i

      Spør hvilken ettervekst du har også, den vil jo bli anderledes om den ikkje er rød enda – anbefaler deg å lese innlegget om generel hårfarging hjemme der står de forskjellige kodene bla også 🙂
      http://www.iknowthatmagazine.com/2013/07/03/do-this-dont-farg-haret-selv-men-sjekk-dette-forst/

      Lykke til og spør gjerne om du har flere spørsmål 🙂

  5. jenny

    October 1, 2014 at 09:13

    Hei. Jeg har hjemmebleket håret, men syns det ble bittelitt for lyst i toppen og noen steder er det litt flekkete. Har du noen anbefalinger? bør jeg kjøpe en farge som jeg bare putter i bunnen? Evt hvilken? Eller bør jeg dra til frisøren og ta en minicolor?

    • Lin

      October 1, 2014 at 12:33

      Frisøren selger også minicolor for hjemmebruk,men det gjør ikkje butikkene. Dvs de gjør det,men ikkje for blomdt hår ( Casting selges som toning/minicolor,men den oppfører seg som hårfarge og er vanskelig om du skal til frisøren og gjøre endringer etterhvert).

      Eg aner jo ikkje hvor blond du er, det finenr du ut ved å sjekke i butikken og elelr hos frisøren -om du er en 10, en 9 osv.
      Man kan farge litt mørkere i bunnen, det kan være veldig fint det. Men i ditt tilfelle som er ute etetr en minicolor/toning ville eg snakket med frisøren om de kan anbefale en farge som passer ditt hår og foreslå hvordan bli kvitt flekkene.

      En sånn fargepakke koster rundt 200,- og rekker til langt hår eller to litt kortere hår.
      Tips til neste gang du event skal bleke hjemme, ikkje sitte så lenge i etterveksten så slipper du bli så blond oppå. Sjekk etterhvert i prosessen og ikkje bare etter klokken 🙂

      Lykke til 🙂

  6. Mv

    October 24, 2014 at 09:10

    Hei! Lurer på om den permante hårfargen vil lysne litt etterhvert? I vask osv.. Vil bli blond igjen!!

    • Lin

      October 24, 2014 at 12:21

      hei:)

      Permanent heter det for en grunn-har du farget håret må det vokse ut eller klippes bort eller blekes.
      Hårfarge bleker ikkje bort desverre, den sitter jo innerst i hårstrået under alle skjelllagene.

      Anbefaler at du trekker ut striper i håret fremfor helbleking-sliter mye mindre på håret og blir mer naturlig. Du kan fex velge deg fargen i etterveksten og så kan du ta flere nyanser av striper over tid…altså slike at håret får et spill -stripe en gang, deretter stripe igjen så blir håret lysere og lysere.

      Gidder du ikkje vente anbefaler eg at du leser gjennom tips fra dette innlegget eg har skrevet om hårfarger hjemme og mange av kommentarene vil gå på den tematikken du event vil oppleve og anbefalinger til hvilke typer farger eg anbefaler osv

      http://www.iknowthatmagazine.com/2013/07/03/do-this-dont-farg-haret-selv-men-sjekk-dette-forst/

      Da slipper eg å skrive alt i bare denne kommentaren 🙂
      Har du spørmål da kan du bare stille dem på den siden ok?

  7. Hedda

    April 22, 2015 at 23:04

    Jeg har nylig farget håret mitt hos frisøren, og fikk et resultat jeg ikke var spesielt fornøyd med..’ Målet var en kald, nesten hvit, blondfarge som gradvis blir mørkere mot røttene for å slippe så mye ettervekst. Isteden fikk jeg en ganske gul/nesten litt grønn blondfarge..
    Jeg har ikke råd til å dra til frisøren igjen, men har lyst til å gjøre dette litt lysere og mye kaldere. Er dette mulig?

  8. Lin

    April 22, 2015 at 23:54

    hei Hedda

    I ditt tilfelle hadde eg gått til frisøren og klaget, bedt om at hun fixet det gulgrønne -for det skal de kunne gjøre.
    Det er bare ketchup som fjerner grønnskjær…..gulskjær er det blått som fjerner og det vil bli mer grønt om du gjør det selv.

    Eg vet ikkje noe eg direkte anbefaler at du gjør selv her…siden dette er likssom to farger som krasjer..den som skal annulerer den ene vil skape mer av den andre…

    Du kan lese gjennom dette innlegget og kommentarene,men eg kan ikkje huske at noe skal hjelpe…..

    http://www.iknowthatmagazine.com/2013/07/03/do-this-dont-farg-haret-selv-men-sjekk-dette-forst/

    John Frieda har fått inn en ny hårserie basert på beachbabes som skal fjerne rester av grønn buildup i håret fra klor fex og overbehandlet hår…kanskje den kan fjerne det grønne..usikker…

    Kan du lese gjennom her og event gi meg en lyd? JA det er mye,men sånn right off the bat har eg ikkje noe råd for denne typen hårproblem…..
    Er jo frisøren som bør rydde opp først.

    Si fra om du finner noe eller lurer på noe mer ok?

  9. Karoline

    May 6, 2015 at 18:36

    Hei! 🙂

    Lurte på om du kunne gi meg noen råd om hvordan jeg burde farge håret. Jeg har opprinnelig mørkeblondt/lysebrunt hår, men har i mange år farget det mørkebrunt med rødskjær hos frisøren. I det siste har jeg kun brukt mørkebrun glansvask hjemme, da jeg ikke tør bruke permanent hårfarge selv. Jeg har nå lyst til å få tilbake den fine rød/brunfargen jeg hadde før. Men vet ikke hva jeg burde gjøre og bruke, siden jeg har en del ettervekst og vil ikke ende opp med knall rød ettervekst og fin farge i resten. Burde jeg bruke glansvask eller permanent på etterveksten, og så farge resten i den fargen jeg ønsker?

    Setter stor pris på svar 🙂

  10. Lin

    May 6, 2015 at 19:39

    heisan:)

    eg anbefaler nesten aldri permanent hårfarge om du kan unngå det
    Skal du alikevel gjøre det er det Recital og Nice and Easy som er favoritter, event Tints of Nature som er økologisk

    Hvor har du kjøpt glansvask? Hos frisøren? I såfall kan du bare kjøpe en brunrød der -de har mange fine 🙂 Glansvask finnes ikkje ( sjeldent!!!!) i butikken lengre…og toninger er det også lite av.

    Dobbelfarg heller med glansvask on du tror det blir veldig forskjell på etterveksten og utveksten. Naturtone underst og den rødbrune over 🙂
    Husk å ikkje bruke etterbehandlingen før du er ferdigfarget 🙂

    Country colors toning har lekre brune med røde reflekser i seg -disse finner du på VITA

    ( eg anbefaler ikkje Casting og hvertfall ikkje om du skal farge hos frisør igjen og eller bruker glasnvask/toning fra frisør da disse ikkje fungerer sammen og kan reagere negativt)

    Mørkblond er gul og lysebrunt er rødt altså du er usikker på hvilken farge du har…sjekk ut her så kanskje du finner ut av det?
    http://www.iknowthatmagazine.com/2013/07/03/do-this-dont-farg-haret-selv-men-sjekk-dette-forst/

    …hvorfor du bare farget mørkebrun hjemme istdetfor å kjøre rødbrun er usikkert da du ikkje nevner det ,kanskje du bare ville forandre litt?

    Har du fler spørsmål så spør i vei 🙂

    ha en super kveld 🙂

  11. Anna

    May 17, 2015 at 18:07

    Hei, jeg har naturlig brunt hår. Et sted mellom 5 og 6. Men har vært hos frisøren som farget det litt lysere, det ble orangeaktig etter noen vask. Deretter har frisøren lagd blekner striper på meg, etter min egen ønske for å fjerne det oransje. Jeg bruker nå også lilla shampoo. Det er to måneder siden stripene. Jeg har brukt litt mini color som jeg har kjøpt hos frisøren på etterveksten og deler av den øverste delen av håret med 9.01. Det blir veldig fin og jevnt, ikke for lyst, men forsvinner etter ca 3-4 vask. Jeg vasker håret ca 2-3 ganger i uka. Jeg har fått litt hvitt år også som da begynner å komme fram. Har du forslag til annet jeg kan bruke? Kan jeg bruke minicolor hver 2-3 uke? Eller er det skadelig? Er det andre farger du hvilke anbefalt meg? Jeg vil ha kalde farger og ikke rødlig eller orange. 🙂

  12. Lin

    May 17, 2015 at 23:40

    hei 🙂

    tusen takk for utfyllende spørsmål og info.
    Eg anbefaler at du fortsetter å bruke det du gjør nå. Det er MYE mindre skadelig å bruke toning og glansvask enn permanent og mye lettere å få pent.
    Siden du farger det så ofte får du en mildere ettervekst enn du ville få med permanent hårfarge som mange sliter med blir ofte varmt….altså orange
    Frisørfarger er mye mildere mot håret enn permanent…kanskje med unntak av økologiske hårfarger,men disse er ikkje alltid så stabileog blir ofte rødlige

    Hvis du drar til UK har de Loving care i glansvask,toning og permanent farge og disse har askefarger og de er utrolig gode -noen av mine favoritter..desverre selges de ikkje lengre i Norge pga en dustelinje som forsvant på vedlegget.

    Har du fler spørsmål så hyl ut 😀

  13. Martine

    September 8, 2015 at 21:02

    Hei!
    jeg har rødt hår (som både er hjemme farget og farget hos frisør) nå er det litt sånn vaska ut vinrødt ish? og jeg har veldig lyst til å farge håret, jeg tror det er 3? mørk brun, sånn som kardashians og Selena gomez har? lar dette seg gjøre med hjemme farge? er student, så har greit lite penger haha, og hvis det lar seg gjøre, hva anbefaler du av farge? og hvilket merke osv. bor i Drammen.. 🙂

    • Lin

      September 8, 2015 at 22:45

      heisan 🙂

      Du kan helt fint farge håret i nr 3 oppå rødt -om du leser innlegget mitt her skriver eg at det er fint å farge brun oppå rød for da får du dybden i fargen.
      Du sier fargen er utvasket…..har du også ettervekst?
      Den vil jo selvsagt ikkje bli lik som resten om du bare tar i en brunfarge. Hvordan er etterveksten din om du har en?

      Vil du ha toning eller permanent?
      Country Colors i 70 eller 80 er helt super og er ganske mørke…igjen spørs hva som er under din farge -har du bleket den for å bli rød eller bare farget håret rødt oppå ditt eget og hva er din naturlige hårfarge? Langt fra en 3 eller?

      Jo mer info eg får jo lettere er det for meg å hjelpe deg -du kan også lese dette innlegget her

      http://www.iknowthatmagazine.com/2013/07/03/do-this-dont-farg-haret-selv-men-sjekk-dette-forst/

      Gi en lyd når du har mer info så kan eg hjelpe deg enda bedre 🙂

      • Martine

        September 9, 2015 at 00:49

        jeg har egt blondt hår, ca 4 uker siden jeg farget det sist, så den er ikke kjempe lang, men det er litt der.. vi farget bare rødfargen over det som da var brunt, men da var det bare litt rødskjær, så farget vi det kjempe rødt, men nå er det da den vinrøde ish.. tusen takk for at du hjelper meg!! 🙂

        • Lin

          September 9, 2015 at 23:38

          hei igjen

          men da er det vel forskjell i fargenivå fra ditt blonde til det røde og selvom det bare er en cm fex så vil det ikkje bli helt likt til brun på rød.
          Kan være du enten på beise på farge i etterveksten og likssom dobbelfarge der for deretter farge resten av håret.
          Beise = ta ublandet farge fra tuben på ettervekst la sitte i ca 5 min -ikkje skyll ut ta deretter blandet farge i hele håret også OPPÅ der du hadde bare ren farge først. Da er det mulig du kanskje slipper kjøre 2 runder med 2 hårfarger.
          For å mette dette rødlige håret ditt…du sa du var brun under? er jo mulig det blir forskjell i fargen.
          Blond ettervekst med jomfru hår og så lengdene som er brune, røde og enda rødere….
          Mulig du kanskje må gå over med farge engang til oppi røttene -spørs jo hvor got farge håret tar.

          Du kan prøve med Country Colors -dette er en toning og lettere å korrigere om du må farge oppå. Ikkje bruke etterbehandlingen før du er fornøyd.
          Har du lengre hår enn til skuldrene -de de begynner, ikkje bakpå….så ta 2 pakker. Bedre med for mye enn for lite.
          Du kan kjære 70 eller 80. 80 om håret ditt som er vinrødtish er like mørk som fex en 5 i ren farge -er det ikkje det må du uansett kanskje dobbelfarge for du klarer ikkje holde på så masse pigmentforskjell uten en *mellomstasjon*

          Ellers er Recital nr 3 superfin.4 er også fin og kanskje mørk nok….permanentfarge har lett for å gi deg sorte tupper når man farger igjen og igjen.

          Natural and Easy 570 og 580 er nydelige kalde bruntoner

          Og Tints of Nature -økologisk hårfarge og en av mine favoritter er nydelig i 4N og 3N -disse finner du hos helsekosten

          Leste du innlegget om hårfarge hjemme eg linket til så du skjønner mer av prosessen også?

          Jan Thomas har kommet med hjemme farger,mens hans er veldig mørke ser eg så en 3 eller 4 der er altfor mørk de blir nesten sorte.
          Eg skal teste ut den fargen og se hva eg syns -har fått mye positiv tilbakemelding da den ikkje lukter så den er amoniakkfri

  14. Louisa

    October 12, 2015 at 17:50

    Hei, jeg har lyst til å tuppene og noen striper i håret mitt lilla. Men jeg har ganske mørkt brunt hår må jeg bleke det for å få et resultat som ser farget ut?? Jeg vil også at det skal blande litt inn med hårfagen min og ikke skille seg så ut fra hårfagen min, men selvom være godt synlig. Hva anbefaler du for å få best mulig resultat som jeg har forklart?

    • Lin

      October 12, 2015 at 19:50

      hei ja du må nok lysne håret for å kunne farge det lilla -hvertfall om det skal være veldig lilla. Skal du kun ha hint av farge kan du jo teste det ut på håret ditt som det er nå.

      For at det skal bli ordentlig farge så må du bleke med en blondering som tar bort litt av din egen pigment..håret ditt må hvertfall bli mer mot det blonde for at lilla skal bli skikkelig lilla,men er det for gult,kan det blå i det lilla kanskje slå ut som grønnlig.

      Er hårfargen din egen eller håret farget nå? for da må du tenke at du skal gjennom lagene med event farge som er påført.

      Blonde http://www.schwarzkopf.no/skno/no/home/hair_colour/colour_products/blonde.html M3+ er kanskje veldig enkel, den lager jo striper som du kan farge og den kan du bleketuppene dine med.
      Du kan event bare ta en av de andre som er lys nok og bruke pensel og aluminiumsfolie. Bleke og vaske av og så må du farge disse igjen . Kan være du må gjøre dette i flere prosesser
      Du kan også snakke med en frisør og ha dem foreslå produkter for deg,for dette vil jo kreve litt jobb siden du vil ha både dipdye og striper.

      Husk å ikkje bruke etterbehandlingen før du har farget håret og er fornøyd- Etterbehandlingen vil nemlig forsegle farge og ny farge vil bare skli av.

      les mer her http://www.iknowthatmagazine.com/2013/07/03/do-this-dont-farg-haret-selv-men-sjekk-dette-forst/

  15. Rebecca

    October 13, 2015 at 20:19

    Hei, jeg er er ganske blond og har lyse trekk- men ønsker å se meg selv med brunt hår. Finnes det noen slags type engangs hårfarge? som går av i vask?… setter pris på svar! 🙂

    • Lin

      October 13, 2015 at 22:20

      hei
      desverre all hårfarge, om det er glansvask eller toning eller permanent vil bruke flere uker på å omme ut av håret ditt…..og å gå fra helt blond til brun er vanskelig….du mangler rødpigmenter så du må kanskje forpigmentere med rødlig så ikkje håret blir grønnt.

      Datteren min fikk maismel med konditorfarge i på et løp for flere uker siden og sku vaskes ut med engang, hun har fremdeles rosa hår.
      Beklager å måtte skuffe deg altså : (

  16. Bente Lien

    October 25, 2015 at 22:13

    Hei, kunne virkelig trengt litt hjelp nå. Har hatt min naturlige hårfarge et par år og har vært kjempe fornøyd med den, men ville bare ha litt gyldne striper i, men jeg gikk helt over styr med antallet striper! Håret gikk fra brunt/lysebrunt til gult neste over hele håret. Hadde jeg ville vært blond hadde dette sikkert lat seg fikse med sølvshampo. Men jeg vil ikke/kler ikke å være blond. Kan jeg bruke en minicolor over, evt. noe annet? Brukte Revlon frost and glow for brunt hår. Her er før og etter: http://bildr.no/view/Q25yVHdw Er virkelig missfornøyd med dette.

    • Lin

      October 25, 2015 at 22:35

      uffda….her har du nok tatt litt vel mange striper.

      mitt første spørsmål er har du brukt etterbehandlingen?
      I såfall vil alle farger gli ut igjen da de ikkje har noe å feste seg i.

      Frisører har glansvask du kan kjøpe og ta hjemme.
      Glansvask i butikkene er countrycoulors og eg er litt bekymret for at du skal velge en som er for kald -da kan faren bli at du bli blå eller grønn i stripene dine.
      nr 49 er veldig fin,men litt rødlig-enten blir den veldig lekker eller så blir stripene dine mer rødlig enn resten av håret.
      Striper er jo permanenete of fjerner alt pigment så det håret oppfører seg jo anderledes enn ditt naturlige hår.

      Hvis du forteller meg hva du gjorde og hva du ønsker så blir det litt enklere 🙂

      • Bente

        October 25, 2015 at 22:51

        Takk for rask svar! I pakken var det med selve fargen man blander sammen og en shampo og balsam man skulle bruke etterpå, så disse har jeg brukt. Vet ikke om dette er etterbehandling. Jeg ønsket i grunn brunt hår med litt lyse/gyldne striper (ikke kalde). Så jeg tenkte neste steg må enten være sølvshampo og vente til det vokser ut (helst ikke :), eller minicolor over hele (usikkert resultat) eller bare farge fra hodebunnen og utover slik at tuppene forblir lyse? Jeg vet ikke. (kan dere ta bort etternavnet mitt?)

        • Lin

          October 25, 2015 at 23:14

          Du har fjernet navnet ditt selv,eg vet ikkje hvordan man fjerner noe som er publisert da eg ikkje er admin for annet enn å svare på mine egne innlegg sorry

          Balsamen i pakken er etterbehandlingen

          Da må du vaske håret flere ganger for å fjerne denne da den legger seg rudnt hvert hårstrå for å bevare fargen du har tatt i håret.
          Hvis du bruker blåshampo blir stripene din kalde og ikkje varme-blått er kaldt og gult eller gull er varmere
          Du kan ta striper i håret ditt i din egen hårfarge om du ønsker da får du jo færre lyse striper,men om du da bruker blåshampoo vil jo den fargen du velger bli kald

          Eg ville gått til frisøren og bedt dem anbefaler noe for deg -de selger også hjemmefarge -toning og glansvask -så du trenger ikkje gå til frisøren og farge det. De vil sikkert si at det er best -og det er ofte det,men alikevel selger de jo produkter du kan bruke hjemme så om de hjelper deg til rette produkter så tjener de jo penger på deg alikevel 🙂
          neste gang du skal lysne håret ta færre striper og ikkje sitt så lenge så blir de gyldne og ikkje gule 🙂

          skal du alikevel farge med butikkfarge så aner eg ikkje hvor du fikk Revlon fra ,eg har null kjennskap til den hårfargen,men country coulors som eg nevnte er fin i 49 om du ikkje vil bli så mørk den kan du ta i hele håret eller 60 61 eller 65 de er mørkere og litt varmere -mot rødlig
          Natural and easy fra samme merke…da gjerne striper i 560 -den er lekker og litt kjølig 🙂 event en varmere tone…eller 570 den er mørkere 😉

          Skal du farge håret permanent må du bruker den siste varianten event recital ren 5 eller 5.3 som er gylden brun 🙂

          hyl ut om du lurer på noe mer 🙂

          • Bente

            October 25, 2015 at 23:26

            Tusen takk igjen for raskt svar :). Tenkte sånn i utgangspunktet at jeg ville unngå frisør siden de vil overtale meg til å ta plass i stolen. Og har ikke bestandig vært fornøyd etter det. Men om de selger farger så høres det bra ut. Skal goolge meg opp på de fargene du viser til og se hva jeg bestemmer meg for, er så usikker!Revlon kjøpte jeg på ebay. Tenkte hvis jeg brukte sølvshampo så fikk jeg bort mye av det gule, selv om jeg ikke kler kalde farger. Men tror ikke det er løsningen her :).

            • Lin

              October 25, 2015 at 23:34

              hei igjen

              husk at de ikkje bestemmer over deg-de skal bare veilede. Vet ikkje hvor du bor men Nikita selger hårfarge til hjemme fra Wella….bor du i Bergen har de stort utvalg hos Curly frisør på vestkanten.

              Eg tenker at striper eller en toning/glansvask er best for deg. Bruker du blåshampoo vil du bare flytte problemet og ikkje være fornøyd….du kan event teste denne,men tror alikevel at det bare er midlertidig
              http://www.vita.no/merker/schwarzkopf/blonde-t1-refresh-mousse-anti-yellow

              • Bente

                October 26, 2015 at 18:37

                Hei! Det ble kjøpt minicolor hos nikita, kjøpte i to ulike farger fra merket wella. Har ikke helt bestemt meg for hva jeg skal gjøre enda, men da har jeg iallefall en nødløsning liggende :). Tror ikke jeg blir fornøyd med å lysnede mer nei, vi får se 🙂

  17. Helene

    March 20, 2016 at 14:39

    Hei, jeg vil gjerne tone håret rosa! Og jeg er 11 snart 12, hvor gammel må man være og finnes det rosa hårtoning??

    • Lin

      March 20, 2016 at 17:23

      heisan Helene 🙂

      Hårfarge har 16 års aldersgrense,men glansvask er jo ikkje invasjon av håret.

      Rosa kan du finne i fex manic panic som eg har skrevet om lengre oppe i innlegget. Det kjøper du på nett og event hos Witchy Bitchy om du bor i Bergen.
      Det er økologisk og kan haes i shampooen for sterkere og mildere effekt

      Ellers finnes det color bug hos frisøren og colors spray hos VITA. ingen av disse er farlige,men du bør snakke med foreldrene dine om du får lov først alikevel 😉

      LIve har en toning som er rosa,men den er jo mer semipermanent og vaskes ikkje like lett ut igjen. Den finner du også på VITA

  18. Martina

    April 23, 2016 at 08:43

    Har knall rødt hår men er vanskelig å vedlikeholde om jeg ikke skal farge det hver mnd. Finnes det henna farge som lar det bli knæsj rød ikke Orange? Eller kan man bruke en toner over det fargede håret?

    • Lin

      April 23, 2016 at 10:05

      heisan Martina;)

      Har du lest hele denne artikkelen så forteller eg deg at de vanskeligste fargerene og holde pene er røde, blond og sort….fordi disse ikkje er stabile desverre i hårfarge.

      Henna vil nesten alltid bli litt rødorange enn knallrød

      Nå sier du jo null og nix om farge du bruker, hårkvalitet etc så eneste eg kan tipse om er

      http://www.vita.no/merker/schwarzkopf/color-refresher-all-reds

      denne tar du i håret i 3 min i dusjen så ofte du vil -har du kort til mellom langt varer den tl 5-6 behandligner, Har du langt ca 3

      event kan du velge deg manic panic økologiske hårfarger som eg har skrevet om lengre oppe -de kan du ha i håret så ofte du ønsker

      Eller Country colors sin 58 Grand Canyaon som er en minicolor 🙂

      http://www.vita.no/harpleie/harfarge/country-colors-58-grand-canyon

      Har du fler spørsmål så si gjerne fra, men nå skal eg på jobb :))

  19. Marte

    December 9, 2016 at 11:08

    Hei! Så fint at du svarer enda selvom innlegget er gammelt 🙂
    Jeg har en ganske kald ombre, veldig lyst nederst og mellomblond/lysebrun naturlig farge øverst. Jeg er litt lei av håret mitt nå, og lurer veldig på å farge hele håret helt lyst og kaldt. Jeg tør ikke ødelegge all jobben som er lagt inn i håret mitt i tilfelle jeg ikke kler det, men så lurte jeg på om det hadde gått an å kjøpe en kald askeblond farge i toning? Hadde det tatt det mørke også, så jeg kunne sett hvordan det ville sett ut? 🙂

    • Lin

      December 9, 2016 at 12:04

      hei Marte 🙂

      Desverre så fins det ikkje noe toning som kan lysne mørkt hår -all hårfarge som lysner er permanent og må trekke pigmeneter ut av håret før det kan påføre event lysfarge eller bare er en bleking ( To varianter -bleking fjerner pigment og lar hårt forbli ganske åpent i skjellelagene og resultatet er at all farge lettere sklir ut… lysfarging vanligvis lysner 1-2 nyanser før den legger på en ny lys farge og dette er ofte aldri nok for å gjøre noe særlig utslag på hår mørkere enn en 6 eller en7?

      Det finnes et skyll du kan kjøpe på VITA som heter Color refresh som er en 3 minutter glansvask lignende ting i skumform -ingen hansker etc bare ta rett i håret i dusjen som er for kjøligere blonde. Denne kan gi deg en fin glans på det lyse, og kanse gi litt glans på det mørke men ikkje endre fargen. Denne er fra schwarzkopf https://www.vita.no/harpleie/spesialprodukter/color-refresher-cool-blonde

      ellers så finner du kjølie blonde glansvask og toniger hos Frisørene som du kan kjøpe og ta hjemme. Ingen av disse vil heller tar den bruke fargen 🙂

      Casting er ikkje en toning selvom den selges slik og for blonde gjelder som ovenfor nevnt…alle lyse blonde bleker 🙂

  20. Marte

    December 10, 2016 at 09:27

    Tusen takk for svar!! Men om jeg hadde tatt en mørk kald blond toning i hele håret da, hadde det gått helt bort uten å ødelegge fargeovergangen min? Og selvom det nederste håret er helt hvitt og sannsynligvis suger til seg det som er, hadde jeg fått det helt ut?

    • Lin

      December 11, 2016 at 22:34

      hei Marte

      egentlig tviler eg på det

      er det blonde/kvite håret ditt bleket så suger det kanskje masse farge,det kan også ofte ikkje holde på farge…spørs litt…..og kvitt hår og mørk blond kan bli grønnlig pga manglende pigmenter…
      Eg ville spurt frisøren min
      Men hvis du tar en mørk blond vil jo heller ikkje det mørke håret fitt forandre seg mye….kun det blonde nederst hovedsaklig-men som sagt spørs om det hadde klart å holde på fargen

  21. Mira

    December 19, 2016 at 18:26

    Hei Hei Lin!

    Så glad jeg ble for å finne en som har peiling og kanskje svarer?
    Jeg har vært hos frisøren i dag med et mål om kaldere og litt lysere i lengden. Håret mitt var blitt veldig oransje etter hjemme farge. Hun la noen striper som skulle kjøle ned fargen og en minicolor etterpå. problemet nå er at de kalde stripene er nå GRÅ i mitt ellers lysebrune(varme) hår. Har du noen tips til hvordan jeg kan bli kvitt dette? om jeg tar en mørk blond kald toning tror du det vil mildne opp de stripene? eventuelt kan jeg bli litt mørkere, alt for å bli kvitt grått hår litt for tidlig:(

    Takk for svar, hilsen frustrert!

    • Lin

      December 20, 2016 at 01:07

      hei 🙂

      Blå og lilla build up in håret kan kun vaskes ut….tilfører du mer pigmenter er det ikkje helt sikkert vi vet hvordan det vil se ut….

      Farger du askefarget oppå kaldt år blir håret ditt lille og eller grått/grønt…så eg anbefaler ikkje det overhodet.

      Enten må du bare vaske håret mye i litt sterk kjip shampoo som sliter mye på farge ( og hår) eller må du ta tiden til hjelp og vaske ut de aller kaldeste tonene på sikt.
      Hadde håret ditt vært grønt nå hadde du kunnet bruke ketchup metoden ( beskrevet flere ganger i innlegget om hårfarge hjemme ) men blå og lilla blir balansert av gul og orange og da må du jo farge håret i de fargene og vi er ikkje helt sikker på utfallet..

      Skal du farge mørkere ville eg tatt en sånn refresher mousse fra Scwartscopf i brun 3 minutter i dusjen -der fins den i kald og varm brun…dette er kun glansvask, vil ikkje være permanent og derfor enklere å jobbe med 😉

      Du finner denne på VITA til ca 110 kr 🙂 en flaske er til mange ganger

  22. Hanna

    February 3, 2017 at 09:31

    Hei Lin! 🙂

    Jeg har tykt kopper/rødfarget hår. Er egentlig veldig glad i fargen min, men er lei og har veldig lyst på en brun glansvask bare for å prøve noe nytt. Har du noen erfaringer eller tips til å glansvaske rødt til brunt? Siden det er glansvask tenker jeg at det går jo ut ganske fort uansett. Kan du anbefale noen rimelige produkter? Gleder meg til å høre fra deg!
    vh Hanna

    • Lin

      February 3, 2017 at 11:04

      Brun er fin over rød , blir bare litt dypere som oftest

      Nå spørs det jo hvilken hårtype du har hvor lenge en ren glansvask sitter i håret-i butikken finnes ikkje glansvasker, selvom de vil fortelle deg at Casting er en toning så oppfører sen seg ikkje slik.

      Hos frisørene finnes det enkelte glansvasker -spesielt Wella har vel noe de kaller *skyll* men det betyr egentlig glansvask – det er en grad 1 i farge og sitter bare noen vask og kanskje max en mnd
      Skal du ha lengre holdbarhet tar du en toning og da anbefaler eg Country colors -mens husk det er en grad 2 og sitter lengre og du KAN få ettervekst og spesielt om du gjør det flere ganger da pigment binder seg til pigment 🙂

  23. Eline

    March 17, 2017 at 09:17

    Hei! Jeg har lyst hår med en litt rødlig tone (hadde helt rødt hår da jeg var liten). Jeg farget det med en rødfarge 3.66 og det har nå blitt HELT rødt, i en tone som ikke er spesielt kledelig. Kan jeg farge det over i en bruntone? Så vidt jeg har forstått fra tidligere kommentarer skriver du at jeg kan farge det iver i en bruntone 3.1 eller 3.2? Trenger sårt help! Skal feire bursdagen min i morgen, og vil ikke se slik ut!

    • Lin

      March 17, 2017 at 14:21

      hei Eline

      Ja man kan bli litt sjokkert når man farger med en sånn intense farge som 3.66 om man er ganske lys -i og med at grunntonen er mørkebrun med intense røde reflekser.

      Hvis du har leset rundt på siden vet du også at om du brukte ettervehandlingen vil nok muligens en annen farger skli ut relativt kjapt, da den sliter med å feste seg på hår som har etterbehandlingen i seg. denne behandlingen er jo for at hårfargen skal forsegles inne og holdes på lengste mulig. Og det medfører jo også at ikkje så mye vil henge fast.

      Så jo du kan prøve 3.12 i Loreal Recital -er neppe mange andre som har 3.1 eller 3.2 på markedet i dag av hjemmefarger https://www.vita.no/merker/loreal/har/harfarge/recital-preference-3-12-kald-mork-askebrun , kanskje også du kan samme i 5 .21 den er også rimelig kald og rimelig mørk.

      Håper du er klar over at du vil bli ganske mørk nå. 3 er nesten det mørkeste du kan velge først sort.
      Innen 2 uker har du en ettervekst som vil bli et problem . Skal du oppretteholde denne fargen du lager deg med å blande disse to fargene må du fortsette å farge 3.66 og den andre fargen du velger.

      Alternativet er å bruke en kjølig toning og så event lysne håret ditt
      Eller gå for en avfarging og så farge i en tone som ligner med på det du egentlig ønsker deg.

      Siden du ikkje forteller meg hva din opprinnelige plan var er det litt vanskelig å hjelpe deg helt 🙂
      Gi en lyd om du trenger mer info 🙂

      Lin

  24. Randi

    September 15, 2017 at 22:13

    Hei. Jeg har naturlig oransje hår og mye fall. Jeg farger det litt mer oransje en gang i året fordi jeg blir veldig blond om sommeren. Men nå har jeg fått masse glasshår. De tar selvfølgelig ikke fargen på samme måte som resten, og blir derfor ekstra synlig. Hvordan blir man kvitt eller hindrer å få glasshår? Og er det sant at hvis man bruker Henna farge i håret, at man ikke kan bruke vanlig (permanent) etterpå? (Jeg har aldri prøvd henna, men vurderer å prøve). Mvh Red head

    • Lin

      November 1, 2017 at 02:23

      Eg ser at denne har falt mellom og ikkje blitt besvart. Beklager

      Glasshår har eg snakket om i den andre artikkelen eg har skrevet om hårfarge
      Du kan beise på det
      Ta en farge du vil ha UBLANDET og pensle på der du har glasshår. La sitte noen minutter før du tar i blandet hårfarge OPPÅ det beseiset ( Ikkje skylle ut) sa binder du pigment på pigment.

      Det kan skje at når man bruker henne er det vanskelig å bruke farger med ulike ingredienser fra butikk. Selv har eg hatt null problem med å bruke henna på mitt hår og annen hårfarge etterpå. Eg er mest glad i Tinst of nature og bruker den mye. Helt ren naturlig hårfarge
      Henne fins i ulike toner….henna fra Sante tror eg har mer orange toner.
      Glass hår er en tilstand og ikkje noe du kan forhindre desverre -dette er tykke hår enten kvite eller uten farge ( ikkje egentlig grå)

      Lykke til og håper du fant ut av det <3

  25. Sara

    November 1, 2017 at 01:08

    Hei! Jeg har nettopp farget håret mitt med revlon minicolor og jeg gikk fra helt blondt til rødrosa og det er knæsj og absolutt ikke en farge jeg vil ha. Hva skal jeg gjøre for å få fargen vekk og få min blondfarge igjen??? Jeg er desperat!

    • Lin

      November 1, 2017 at 02:16

      Gå til frisøren
      Har man fått rosa hår i blondt vil du måtte ha avfarging og eller bleking og det sliter såpass på håret at kun frisør kan hjelpe deg. Eg aner ikkje hvordan du ser ut , hvilken tone du brukte eller hvor lys du var før du farget. Var det bleket før? Alle sånen ting spiller inn rolle og frisøren kan best hjelpe deg. I ditt tilfelle med mindre du ikkje redd for å miste håret. Da er bleking egenlig hovesaklig beste løsning