iknowthatmagazine.com

ENDELIG HÅRFARGE SOM IKKE SKREMMER VETTET UT AV MEG!

Det må sies: jeg er livredd for hår.

Ikke som en «Her henger jeg på kanten av prekestolen» frykt – mer på en «herregud, hvorfor kan ikke bare håret oppføre seg og gjøre som jeg vil!»-måte.

Jeg har vært gjennom hårstylingkurs, styler modeller til shoot og tipser om enkle frisyrer på kamille.no og her på iknowthatmagazine. Men de er nettopp det – enkle.

Som makeupartist, så klarer jeg bare ikke å forholde meg.

Color.id 2013

Man skulle tro at yrkene frisør og sminkedame var like – men jeg svetter ved tanken på å kutte av noen håret mer enn 2 centimeter i tuppene (lover ikke at det blir rett heller!).

Teknikkene bak sminke er absolutt satte og tydelige – men det er nesten mer som maling; og resultatet blir ikke værende i månedsvis (styr unna dårlig permanent-makeup folkens!)

Men hår….oh man, her snakker vi ansvar.

Og er det én ting jeg virkelig kan si jeg 90% av tilfellene ikke har vært fornøyd med hos frisør, så er det hårfarge.

Kanskje er det fordi jeg har rødt hår, kanskje fordi jeg ikke har vært tydelig nok – eller fordi jeg ikke har valgt riktig (Les: dyr) frisør. Det ble alltid for mørkt, for lyst eller for stripete.

2013-06-20 11.47.18

Ugh – død over striper…

ANYWAYS

Nettopp derfor ble jeg skikkelig gira, og hadde tulletanker som «kanskje jeg skal begynne på frisørskole?», da jeg sjekka ut den store fargenyheten fra Wella. Jeg sier stor, fordi hvis den gjør det den lover – så er det noe som FAKTISK er nytt på markedet. Litt sånn som da smartphone kom bare; no biggie…

Wella kaller den nye teknologien for Color ID og produktet tilsettes selve fargeblandingen for å hindre blødning…

BORING!

Tenker dere nå – det tenkte jeg, og trodde i allefall ikke på at dette hadde noe for seg.

Men med disse nye fargene for høsten, som kanskje ser ut som én farge – men faktisk er flere, hadde de oppmerksomheten min:

ilumina

Sarte og duse farger – og TO av de er røde! Tjoho – lykkens dag for sånne som meg! haha…

Da dette ble toppa med kjemiker-Maria (fantastisk Spansk dame som konstant sa BAriiA i stedet for barrier på Spanglish) som triksa med kjemi og fargelære – mitt favorittemne (og jeg fikk røre i xxx!) var jeg hekta! Ser dere hvordan den blå fargen og den gule fargen ikke blir grønn? 

2013-06-20 12.27.08 2013-06-20 12.26.52

 

2013-06-20 12.28.49 2013-06-20 12.29.01

 

Det Color ID skal gjøre er å først og fremst hindre at fargen blør. Det vil si at kun den hårdelen du plasserer fargeblandingen på, som har Color ID rørt inn i seg, på –  blir farget.

Da kan man plutselig begynne å leke seg med farger og virkelig bruke det på samme måte som makeup! HELLO, now I’m listening!

Du kan nærmest male fargen på akkurat der du vil ha den, bruke 3, 4, 5 forskjellige farger samtidig og ved siden av hverandre hvis du vil og best av alt IKKE sitte igjen med de forferdelige stripene og harde kantene i røttene som vanlig highlighting ofte gir.

Jeg spurte Josh Wood, Global Creative Director for Color – intet mindre, om han nå føler at hårfarging er likere makeup. Etter at han ivrig la ut om hvordan han nå bruker farging til å legge inn highlights og lowlights, sculpting av ansiktet og strategisk plassering av toner i samhold med ansiktet – var vi begge enige om at ja, det er det.

2013-06-20 11.35.26 2013-06-20 11.35.22

Den største bekreftelsen på nettopp dette var på den fantastiske modellen, Nora, som har super tynt/fint hår – og selv om denne fargen ser ut som én for meg, er det faktisk 3 forskjellige toner, strategisk plassert for å skape illusjon av fylde og volum!

Now we’re talking – det hele begynte jo å utvikle seg til et magikershow 😉

Hvis du ikke er videre opptatt av hårfarge, så er kanskje ikke dette så spennende – men hvis du som meg vil farge håret, men er redd for kjedelige og platte farger eller striping-effekten (eller er frisør så klart), så er denne teknikken absolutt noe å sjekke ut.

Rent teknisk- og kjemisk-sett så inneholder Color ID Polymer (3000x) som når blandet inn med hårfarge, skaper en matrix – som de kaller det, og låser fargen inne akkurat der den blir plassert (ergo ordet Barrier som Maria prøvde å si).

I tillegg blir konsistensen tykkere, så det holder seg bedre fast til håret og slipper ikke farge inn i hodebunnen.

Modell i rødt med tradisjonelle highlighting-striper, modell i grønt med Color ID «striper» i 4 forskjellige farger:

2013-06-20 11.37.09 2013-06-20 11.36.21

Det kuleste var da jeg skjønte at produktet i seg selv ikke har noen som helst effekt på selve håret – kun på hårfargingproduktet! Dermed er det «bare» en slags aktivator eller støtte for fargen, og akkurat som i Apple stil så kan den selvfølgelig bare mikses med andre Wella farger (Som Illumina).

Fra den samme stolen (cirka) som George Clooney hadde sittet i noen timer før på Soho House i Berlin, spør jeg Maria om dette kommer til å bli et hjemmebrukprodukt – ja, siden det virker så enkelt? Maria smilte og lo litt for seg selv. «Det er kanskje ikke vanlig at folk striper håret og slenger i masseforskjellige farger hjemme?» Svaret var nei. (But I sooo would have done that!)

2013-06-19 19.55.41

Produktet er ikke på plass før i september, men jeg vet at noen få norske frisører har hatt de en stund og leker seg med de etter åpningstid – så nå skal jeg bare finne de, and put them to the test!

Les mer fra Tove HER!

Comments

comments

Er det noe du burde vite om Tove Eggen, så er det hvor lidenskapelig hun er. Lidenskap er visstnok nøkkelen til livet, jobb, familie, kjærlighet, venner og alt der i mellom. Hun ELSKER jobben sin som makeup-artist, stylist og livsstilsjournalist, og etter 10 år i bransjen (Oslo/London/Barcelona) er hun fortsatt lidenskapelig opptatt av å finne nye måter å formidle mote og sminke. Som tidligere skjønnhetsredaktør i magasinet Woman, makeup-lærer ved 2 makeup-skoler i Oslo og ukentlige mote og skjønnhetsartikler på Klikk Mote og i Det Nye, er Tove opptatt av at leserne skal lære, le og leve godt. Og aldri få dårlig samvittighet!

2 Comments

  1. Sonja Durand

    juni 26, 2013 at 05:57

    Håper min frisør får disse fargenen(trolig, for de er oppdaterte). Blir kult å prøve seg frem litt….

  2. Lin

    juni 26, 2013 at 11:05

    Høres supert ut!
    Eg er jo litt skeptisk til så mye kjemisk,men Wella har ofte og lenge vært ledende på markedet med både hjemmefarging og salongfarge.

    Vi to har omtrent helt lik utdannelse men jobber forskjellig-at du friker ut ang hår og eg ang modeller/catwalk/andres klær er jo bare det som gjør at dette blir så gøy.
    Man skal ikkje og trenger ikkje være best på ALT.
    Eg er også glad i hår,hjelper ikkje å være fin i trynet og tøyet om hodet ser ut som en møkkete mopp eller en drept hjelm haha

    gleder meg til mer 🙂