iknowthatmagazine.com

DO THIS DON’T: Klag på jævlig service!

Barcelona, min by – jeg elsker deg. Men vi må ta oss en alvorsprat.

Du skjønner – servicen din suger… Ikke bare sånn litt heller. Dette er en form av suging jeg aldri engang har sett før!

Øynene ruller, munnen puster tungt og det ender alltid opp med at noen får hjerteklapp – som oftest meg.

Folkens – det er på tide å stå opp i mot dårlig service. Jeg vet det finnes mangemillionertusen andre problemer i verden som er viktigere. Men dette er bare så vanvittig irriterende, og det skjer hver eneste dag. Ja, jeg vil faktisk gå så langt som å si at det er mer irriterende enn å sitte i bilkø eller jobbe med treigt internett/data.

Norge er ikke det verste på service. Det sørger tross alt svenskene for. Men her i Spania. Wow – det er utrolig hvor mye energi som blir lagt inn for å IKKE gi bra service.

2013-06-18 14.36.59

Dråpen rant over for meg i dag, som dere kanskje kan se… Etter 1. Tur til H&M hvor kassadama insisterte på at jeg skulle nærmest hive varene mine over den stakkars jenta som prøvde febrilskt å lukke lommeboka i stedet for å vente 5 sekunder (kjærsten min var klar til å eksplodere allerede da, men jeg klaga ikke – i det minste gikk det for fort en for sakte!)

2. Alcampo (Type Obs!-butikk som selger alt) hvor et lite spørsmål om hvorvidt de solgte små laptopper, førte til lange telefonsamtaler og veeenting på at en liten tjukk og ublid fyr skulle komme ned, spørre oss hva det gjaldt og svare – NO, uten å stoppe opp i gangen. For så å vise oss den største laptopen de hadde. Jeg var ute av døra før røykehjørne-lukta hans hadde lagt seg.

Og så, tilslutt, 3. Mediamarkt (typ elkjøp) for å virkelig finne meg en god laptop som er grei å ta med på tur men også tåler skikkelig jobbing. Det jobber en fyr der som kan alt og  alltid er virkelig topp med kundene.

Han var opptatt.

Vår fyr, vifter oss i forskjellige retninger ved hvert spørsmål jeg har – blir aldri med bort. Etter at jeg bare bestemmer meg for en (laptop) som så liten og fin ut, har touch og Windows RT (8) og koster «bare» 500€ – spør jeg datatrynet (som blir hans navn fra nå av) om hvilken av eskene som var riktig fordi jeg skal kjøpe den. Han er ikke videre imponert, og leter seg i hjæl på en og samme eske, snur og vender og mister nesten i bakken flere ganger før han finner ut at – joda, det var den.

Så begynner salget. Han legger ut om alt av installasjon, tillegg, programvare – fyren tror jeg er helt blåst på data. Ikke sånn litt blåst, men bare virkelig ikke tatt i en data før. Jeg prøver å fortelle han at det skal gå greit, men går med på at de kan konfigurere dataen for 29 € tillegg for DET er han tydelig på at jeg ikke kommer til å klare selv. Jeg spørom denne laptopen er anderledes enn andre laptopper siden jeg må det. Nei, sier han – det var den ikke. Ok, takk…

«Ok, kjør på – jeg har dårlig tid», tenker jeg. Og gjør som jeg så ofte gjør – går med på å betale noe jeg egentlig ikke vil ha for å være hyggelig. FAEN!

Etter en ny runde ved den o-store mektige butikk-dataen, hvor jeg tydelig overrasker han med informasjonen min om at alle dataer kommer med prøve-office og virusprogram – og at jeg har disse programvarene selv, som han prøvde å få det til å virke som ikke fantes, fikk jeg til slutt fakturaen som skulle betales ved utgangen. Jeg sier at jeg også vil ha en liten reiseveske eller lignende, som viser seg å være ekstra strev for datatrynet – det tilsa i allefall øynene og pusten. Og til slutt ble han enig med seg selv om at da trengte jeg en på størrelse 11.6. Han kunne ikke anbefale noen spesifikke.

2013-06-18 14.35.25  2013-06-18 14.36.32

Så mens vi står der i et hav av stygge rosa og orange vesker, ser jeg på fakturen at dataen kom på 549€ – og dobbeltsjekker prisen på dataen som sier 500€ inkludert iva (moms).

Faen – nå må vi tilbake, og datatrynet har en ny kunde. For å være hyggelige, avbryter vi ikke. Men står én meter unna så datatrynet ser oss, og spør for sikkerhetsskyld i serviceskranken om de kan fikse det – som igjen peker på datatrynet og sier at han må fikse det. Datatrynet ser bort på oss, så han vet vi trenger hjelp.

Og vi venter i drøye 15 minutter til. Jeg begynner å bli lei.

Når han endelig blir ferdig, noe han ikke prøver å bli – eller spør oss ved andledning hva det gjelder, viser jeg fakturaen og sier at det burde være 500 € og ikke 549€.

«COMO QUE QUINIENTOS?» – hva mener du med femhundre? Og ikke unnskyldene – nei da, HAN er irritert på MEG!?

Da begynner jo kampen.

Jeg sier hva mener HAN med at JEG mener 500€ – prisen er jo feil. Han bikker hodet til siden og lett bakover, puster ut – går de tunge 5 meterne til der laptopen står, åpner den og lukker den (?) sjekker prislappen «Åh, er det denne laptopen?» ….ehm…JA!?

Så skjer det.

Han retter seg opp, går mot o’store butikkdata og i det han passerer meg så HIMLER HAN MED ØYA! ahhhh….kjenner hjertet pumpe mens jeg skriver dette…

2013-06-18 14.36.18 2013-06-18 14.36.13

Kun illustrativt – denne dama er ikke datatrynet…

2013-06-18 14.36.22  2013-06-18 14.36.25

Og hva gjør overdramatiske Tove som har prøvd å holde seg sammen altfor lenge?

Jo, hun river opp fakturaen demonstrativt foran datatrynet, naturligvis, slenger den i hylla (og tenker: faen, adresse og info står på den) og marsjerer mot utgangsskranken – HER skal det klages!

Historien fortsetter faktisk – men jeg skal ikke gå videre i detaljene rundt klagingen, fnisende info-jente som «Jaja, så ille kan det vel ikke ha vært, dessuten har datatrynet sikkert en dårlig dag», datatrynet som løper etter og forteller at jeg lyver og at jeg skal få dataen til riktig pris (jøss!), jeg som forklarer at jeg ikke kommer til å bruke 500 € med så dårlig service, bekymret og forståelsesfull manager som kommer ut og faktisk FORTSÅR at når en kunde ikke kjøper noe – så tjener ikke butikken penger.

Og nå kan jeg bestemme meg for om jeg vil kjøpe dataen senere i kveld eller ikke.

Jeg vet det er lett å føle seg kjip når man klager over service og en ansatt. Men akkurat her i Spania så er arbeidsledigheten såpass høy, som alle vet, at det er dårlig gjort rett og slett, ovenfor alle de som drømmer om å ha jobben til datatrynet.

Så i sommer, om det er i norge eller spesielt på ferie i sør-europa så håper jeg alle kan gjøre et par ting i kampen mot dårlig service:

  • Hvis du sitter på en restaurant over 10 minutter uten å få service – !
  • Hvis kelneren ikke er imøtekommende, himler med øya og er uintressert – ! (og gjerne fortell sjefen raskt og greit hvorfor)
  • Hvis butikkmedarbeideren snakker i telefonen, med andre kollegaer OG stopper opp i varebehandlingen – si at du ikke vil ha varene hvis hun er så opptatt og !
  • Hvis en hvilkensomhelst ansatt er frekk og uhøffelig uansett hvor det er – SI I FRA! Både til han og sjefen.
  • Hvis en hvilkensomhelst ansatt gir ypperlig service – gi driks og fortell han hvor flink han var, og gjerne til sjefen på vei ut så de skjønner hvor viktig det er med flinke ansatte.

Man skal selvfølgelig ikke lete etter problemer heller, tro meg – her i Spania skjer alt oventil daglig (bortsett fra den siste). De dyreste turiststedene har vanligvis alltid bra service.

Men ofte synes vi det er ubehagelig å si noe – men det er din ferie og dine penger, og du fortjener bra service. Punktum. Finale. Etterpå kan du være blid igjen 🙂

Nå får jeg bare se om jeg går tilbake etter vakta til datatrynet er over, og kjøper den dataen – skulle gjerne hatt den på flyet i morgen. You better not tick me off, Berlin!

HVA SYNS DERE? NOEN ANDRE SKREKK HISTORIER? VAR JEG FOR STRENG? SYNS DU DET ER OK Å TYDELIG HATE JOBBEN SIN FORAN EN KUNDE?

Les mer om Tove HER!

 

Comments

comments

Er det noe du burde vite om Tove Eggen, så er det hvor lidenskapelig hun er. Lidenskap er visstnok nøkkelen til livet, jobb, familie, kjærlighet, venner og alt der i mellom. Hun ELSKER jobben sin som makeup-artist, stylist og livsstilsjournalist, og etter 10 år i bransjen (Oslo/London/Barcelona) er hun fortsatt lidenskapelig opptatt av å finne nye måter å formidle mote og sminke. Som tidligere skjønnhetsredaktør i magasinet Woman, makeup-lærer ved 2 makeup-skoler i Oslo og ukentlige mote og skjønnhetsartikler på Klikk Mote og i Det Nye, er Tove opptatt av at leserne skal lære, le og leve godt. Og aldri få dårlig samvittighet!

9 Comments

  1. Maria Terzan

    juni 18, 2013 at 13:54

    I Barcelona må du være (unnskyld uttrykket) «bitch» for å få god service. Det nytter ikke med «unnskyld, kan jeg?» De første åra jeg var der, syns jeg alle var så uhøflige, men så dro jeg å shoppet med ei venninne derfra, og hun sa at jeg måtte være tøffere. Hun sa jeg var altfor snill, spurte pent osv. Man trenger ikke å være uhøflig, men bestemt og på grensa til forlangende, for da skjønner de at det er de som skal yte deg en service eller tjeneste 🙂 Siden har jeg aldri hatt noe problemer.
    Btw, jeg elsker Barcelona pga effektiviteten, selv om den kan være litt brutal i blant. Men fort går det i hvertfall i køene… 😉

    Fikk du kjøpt deg laptop til slutt eller?

    • Tove Eggen

      juni 22, 2013 at 11:03

      Haha, what? Hvilke køer har du vært i? Det er jo så treeeeeigt! Konstant stopp på matbutikken fordi kassadama skal skravle med kollega eller i telefonen og klarer ikke gjøre to ting på en gang…haha…men ja, man må tøffe seg litt. Det ble data, men klarte å kjøpe med Windows RT istedefor 8 – og da får man jo ikke lasta ned programvarer, så den ble levert tilbake (etter en tur til berlin…hihi…den fikk i det minste levd litt før den gikk tilbake på hylla!)

  2. Mette

    juni 18, 2013 at 14:42

    Syns det er viktig å påpeke dette, Tove! Var i sør Spania i mai på et hotell som tydelig ikke var noe turisthotell eller for skandinavere. For snittalderen var vel 86,5 år og det var bare spanjoler. Greit nok det. Må gjerne sitte hele dagen og spille domino, kort og ludo for min del. Men da vi stod og ventet på heisen opp til vår etasje, med barnevogn, og da endelig heisen kom (vi stod først og alene utenfor heisene), så smetter det et spanjol par rett foran oss i det vi er på vei inn i heisen! jeezz hvor kom de fra lizm? Ikke akkurat service dette er snakk om, men normal folkeskikk og høflighet. Blæ…

    • Tove Eggen

      juni 22, 2013 at 11:04

      Herregud, klassisk! Det er jo så drøyt noenganger at man ikke finner ord til å si noe og bare står og måper over det som skjer forann en…haha..

  3. ~Lin

    juni 18, 2013 at 14:47

    hahaha Eg var i Roma for ett år siden og der sa den UTROLIG fantastiske guiden vi hadde i Vatikanet at Folk i Roma var ikkje uhøflig-de var effektive

    Når vi diller ved kassen og skal bestemme oss albuer de seg frem og kjøper kjapt og greit det de skal ha rett foran deg-for å spare tid slik at køen blir kortere.
    Vi blir jo litt betuttet og sier eh var egentlig min tur ( inni hodet vårt eller til den som er med) men vet jo at egentlig hadde vi ikkje bestemt oss,så de kunne bare kjøpe den kaffen.
    Service i Norge suger-spesielt er unge grusomt dårlig på dette-mange ganger bare går eg for eg orker ikkje vente til de har fotalt om siste fyllehelg eller daten til kolleagen mens de står på *lading*bak kassen og er tydeligvis irritert på deg fordi du avbryter deres veldig viktige samtale……
    ( lading = de står på matten bak kassen og beveger seg ikkje ut på gulvet for å hjelpe deg på noen måte)

    • Tove Eggen

      juni 22, 2013 at 11:06

      Haha…lading, love it! Italienerne er generelt bedre på service, så italienske kelnere her er toppe (litt som svenskene for oss, haha!) Nå kom jeg akkurat på nordmenn og køsystem – da spesielt taxikø på vintern..herregud, der er det mye sinne ute å går (fra meg)! haha

  4. Sonja Durand

    juni 18, 2013 at 15:05

    Synes ikke du var for tøff jeg, det var jo skikkelig uhøflig. Etter å ha bodd i Kana, synes jeg at nordmenn også er svært uhøflig på service. Å ringe til et hjelpesenter for å få teknisk hjelp feks, der får de det til å høres ut som om alt er din egen feil, mens i Kana unnskylder de seg masse, og slenger gjerne på en gratis måned.

    • Sonja Durand

      juni 19, 2013 at 20:26

      Kanada, skulle det være:-)

      • Tove Eggen

        juni 22, 2013 at 11:07

        Ja, amerika generelt skjønner dette med service og vi har MYE å lære! Prøvde å lete opp Kana forresten, haha, følte meg som den idioten som ikke hadde hørt om DET landet! haha