iknowthatmagazine.com

HVA SYNS DERE: Skal man tro på alt som sies om kokosnøttolje?

Man har tidligere trodd at kokosnøttolje ikke er bra for hjerte og kar, på grunn av at oljen inneholder mettede fettsyrer. I den siste tiden, dog, har koksnøttolje (og kokosnøttvann for den delen, men det får bli til en annen artikkel) blitt sett på som superfood.

Så hva skal man tro da, om alt man leser? Man blir jo forvirret av mindre. Og ikke minst blakk, hvis man skal prøve alt som anbefales av helsekost!

Det hevdes nå at de mellomlange fettsyrene i kokosolje hjelper opptaket i kroppen, slik at mye av det går rett til cellene som energi, og ikke legger seg som en bilring (og det er jo et stort pluss). Kokosnøttolje inneholder nokså mye laurinsyre, som er bra mot virus og bakterier. I tillegg sies det at studier har vist det motsatte av hva man har trodd – nemlig at oljen ikke øker LDL-kolesterolet vi ikke vil ha mye av, og «smører» blodårene.

Slik har det vært med så mange matvarer eller næringsmidler. F.eks var egg den store kolesterolsynderen for noen år tilbake, men har nå blitt frikjent. Kaffe var heller ikke bra, men nå kan vi gjerne helle i oss en del kopper og det er sånn passe sunt. Det eneste som ikke har endret seg i løpet av min livstid, er at grønnsaker fortsatt er sunt.

 bilde (4)

Uansett, selv om jeg ikke vet hva jeg skal tro om alt som blir skrevet, må jeg jo innrømme at jeg blir påvirket. Jeg har lyst til å leve sunt, og ta vare på kroppen min. Så nå drysser jeg litt kokosnøttolje i morgengrøten min hver dag. Jeg innbiller meg at (ja, det er lett å innbille seg at noe er bra for en når såkalte forståsegpåere sier det ) oljen ( sammen med omega 3 og god hudpleie) hjelper å smøre min ellers så tørre hud innenfra. Og ingenting er jo bedre enn det: å få litt mere glød og å utsette kråketærne litt lengre 😉

Om det er innbilning eller ikke, så har den god effekt  -så lenge man liker det man ser i speilet!

Noen som har god eller negativ erfaring med kokosolje? Er det hype eller fakta?

 

Les mer om Sonja HER!

Comments

comments

Sonja Gundersen Durand: Det har blitt sagt mang en gang at Sonja passer så godt som terapeut og som yogalærer, fordi hun har et så rolig og vennlig vesen. Merkelig da, kanskje, at hun har fått så store problemer med å sove om natta. Typisk eksempel på kvinner i dag, muligens? Hun har lyst til å gjøre alt, særlig dersom det omhandler skole eller reising....eller jobb...eller yoga...eller.....:-) Så nå har hun også blitt nyklekket moteblogger og artikkelskribent, for diktene hun skriver blir man ikke rik av:-) Blogger på www.sonjadurand.com

11 Comments

  1. Lin

    juni 5, 2013 at 14:59

    En blogg eg leser om en jente som har ME bruker nesten bare kokos til ALT.
    Eg hater lukten ,smaken og teksturen så for meg er dette uaktuelt,DOG skal det være utrolig sunt og mye bedre for oss enn masse andre *melkeerstatninger* som bla soya som eg holder meg LAAANGT unna pga bla patenter i USA og genmanipulasjon mm

    • Sonja Durand

      juni 5, 2013 at 19:27

      Har hørt det om ME jeg også..,passer vel bra for meg da, som etter langvarig sykdom bygger opp energinivået igjen (selv om det ikke er ME, må det vel virke på meg og:-) He he hadde ikke hørt den om gulrøtter før…tar den med en klype salt…enda:-)
      Synes smaken er ok, så lenge man ikke bruker så mye av den. Takk for oppskriftstips, skal sjekke det ut!

  2. Lin

    juni 5, 2013 at 15:02

    ny pc ugh,så fikk ikkje lagt ved bloggen hennes om noen vil lese masse lure oppskrifter på kokos :http://idaholm.blogg.no/
    men enig med deg ang ting er friskmeldte og sykmeldte om hverandre. Forresten er faktisk gulerøtter farlig haha pga for mye A vitaminer som ikkje skilles ut av kroppen………….så da så- ER det ikkje det ene såe r det det andre eller?

  3. Melissa

    juni 6, 2013 at 07:02

    Jeg har hørt det er veldig bra å smøre seg med, har ikke prøvd det fordi det er så dyrt. Jeg synes det var deilig å bruke til å lage mat. Men siden det er så dyrt så har jeg gitt det opp…
    Jeg må si at noen er så obsessed med sånn «raw food» og glutenfritt osv…det minnes litt på spiseforstyrrelser, bare pyntet på. Jeg sier ikke at man har spiseforstyrrelser kun av det grunn, men at det virker som mange gjemmer seg bak dette.

  4. Sonja Durand

    juni 6, 2013 at 13:41

    Ja, de er dyre. Jeg kjøper virgin kokosnøttolje på matbutikken i Sverige når jeg er der- mye billigere!!!
    Ja, kanskje grenser det til spiseforstyrrelser. Men, mest så tror jeg at mange merker at mye av maten vi spiser i dag ikke er godt for kroppen, og man prøver å finne alternativer. Men, alle har ikke plager, så klart.

  5. Johan

    februar 16, 2014 at 19:07

    Kokosolje farlig! Hvis du ikke viste det så er det feil. Kokosolje har aldri vært farlig med mindre hvis du tar overdose. 1 spise skje hver dag er veldig bra. du har sikkert ogå hørt at «Transfett, mettet fett og risiko for hjerte- og karsykdommer» Feil fei feil. det er forskeling til produkt til produkt om hvordan de blir behandlet.

    Hvis du vill høre om noe som er farlig så er det Gluten og sukker/Karbohydrater. kreft celler lever på gluten og sukker/karbohydrater. og fet er veldig viktig for alle mennesker.

    • Sonja Gundersen Durand

      februar 16, 2014 at 20:45

      Det er godt å få det bekreftet, jeg bruker kokosolje hver dag nå. Jeg vet at gluten og sukker er farlig (er gluten intolerant selv, men jeg tror een stor del av befolkingen er det, uten å vite det), det ødelegger cellene våre….skummelt.

  6. Pingback: 15 GENIALE MÅTER Å BRUKE KOKOSNØTT-OLJE PÅ - iknowthatmagazine.com

  7. Karl Karlsen

    mai 28, 2014 at 18:31

    Jeg har slitt med alvorlig atopisk eksem siden jeg var liten, og har noen år på slutten av 20-årene til dels vært invalid gjennom vinterhalvåret.

    For noen år siden var jeg i Thailand, og fikk anbefalt kokosnøttolje i stedet for hudkremer. Det ble miraklet som snudde mitt liv. Jeg kastet alt av kremer, og salver, og brukte kokosnøttolje intenst hver dag i 2-3 måneder. Siden har jeg ikke hatt antydninger til eksemplager, huden er sterk og smidig, og jeg kan leve livet som normalt. Nå bruker jeg oljen et par ganger i uka, det holder i massevis.

    jeg har stor tro på at slike, rene naturprodukt i stedet for alle kjemikaliene vi bruker i daglig hygienepleie. Les på innholdsdeklarasjonen på alt fra hudkrem og tannkrem, til shampoo´er, balsam, deodoranter, kosmetikk og barberskum. Det er skremmende hvor mye kjemikalier vi påfører kroppen.

    Nå er alt det kastet på dynga, og jeg bruker kokosnøttoljen til alt. Den funker til og med som deodorant i og med at den er bakteriehemmende.

    Anbefales på det sterkeste.

    • Tove Eggen

      mai 28, 2014 at 18:42

      Det er jo helt fantastisk å høre Karl, og nok et bevis på hvor bra Kokosnøttolje egentlig er! Tusen takk for at du deler – håper flere som sliter med alvorlig atopisk eksem ser dette og tester ut oljen selv 🙂

    • Sonja Durand

      mai 29, 2014 at 10:56

      Fantastisk! Skal anbefale det til andre jeg kjenner som ahr eksem! Glad for at det har hjulpet deg!