iknowthatmagazine.com

DO THIS DON’T: BRUK HIPSTER-BRILLER (Og aldri tenk rasjonelt når du shopper)

Du veit hvordan det er, når du har sett for deg akkurat hvordan din neste jakke, killer-heels, eller i mitt (kjedelige) tilfelle, briller skal se ut – og verden raser sammen når du skjønner at ingen egentlig selger de?

I know – viktig og sårt tema.

Jeg har brukt briller siden jeg var 13, kontaktlinser siden jeg var 14 (takk!) og jobber stort sett 30 centimeter unna enten et ansikt eller dataen – jeg er nærsynt, makeup-artist og journalist, ja.

Etter 13 timer med jobb så er linsene like klistra fast til øyeeplet som en fat kid on a donut (sorry – litt for glad i det «utrykket»). Og jeg er ganske sikker på at retina ikke skal følge med linsene, så det er på tide med forandring:

 BIG ASS HIPSTER-BRILLER!

Følgende er hvordan jeg valgte å forklare hvilke briller jeg var ute etter til ei lettere nervøs dame (de blir ofte nervøse av høye, rødhåra nordmenn her i Spania), på gebrokkent spansk forrige uke:

«Jeg vil ikke ha briller som ser ut som jeg har vært å kjøpt meg briller fordi jeg vil ha det, eller bruke det».  – Merkelig nok måtte jeg følge opp med:

«Du vet, sånne kjempestore briller som egentlig bare latterlige hipstere bruker? Jeg er ikke hipster altså – jeg bare trenger å se jævlig mye?».

Da hun fortsatt ikke så ut til å forstå hva jeg mente, visste jeg at denne dagen kom til å bli tøff.

Så, vi fikk bare sette i gang å prøve, og jeg dro en siste:  «De største sorte brillene du har».

Etter ett rosa par med strass på sidene, to lesebriller uten ramme og oransje (!!) sportsbriller – måtte jeg jo ta saken i egne hender.

Det så sånn ut:

 

collage briller iknowthatmagazine

Ja, jeg tar alltid bilder av meg selv når jeg shopper – hvordan skal jeg ellers vite hvordan jeg «egentlig» ser ut (Les: hvordan jeg kommer til å se ut på bilder til nett…lame, I know…)

Men de var fortsatt ikke store nok – jeg ville ha dette:

big ass iknowthatmagazine

 

Bare ikke i rosa…

Jeg vet ikke med dere, men når jeg skal shoppe noe – så skal jeg ha det NÅ! Så jeg kunne jo ha takket for meg, dratt hjem og sjekka litt på nett. Tatt turen innom andre butikker. Men dessverre, for meg og lommeboka, så fungerer jeg ikke sånn.

Meg: Jeg tar disse jeg – de ser størst ut.

Nervøs Dame: Åja, det er RayBan det.

Meg: Faen…

Og sånn ble det. Når jeg først måtte punge ut for å ha dyr smak så gikk jeg for dyreste glass også, som aldri kan gå istykker. Jeg har en lei tendens til å behandle briller som solbriller, ergo; kaster de rundt i vesker, seng og hus.

Panorama syn hadde de også (What?! – veldig mulig jeg ble lurt der…)

Alt i alt den nette sum av 350€ – ok, så er kanskje ikke 2700kr sååå mye å betale for briller man faktisk trenger, men… Boooring!

ray ban briller iknowthatmagazine

 

Fine da. Så nå får jeg heller finne meg noen briller uten styrke som jeg kan bruke over linsene i stedet. Som man jo gjør. (Fortsatt ikke hipster)

 

Hva slags syn har dere på briller (sorry – ordspill faller meg naturlig), kunne jeg egentlig brukt noe annet enn store briller? (Nei)

Comments

comments

Er det noe du burde vite om Tove Eggen, så er det hvor lidenskapelig hun er. Lidenskap er visstnok nøkkelen til livet, jobb, familie, kjærlighet, venner og alt der i mellom. Hun ELSKER jobben sin som makeup-artist, stylist og livsstilsjournalist, og etter 10 år i bransjen (Oslo/London/Barcelona) er hun fortsatt lidenskapelig opptatt av å finne nye måter å formidle mote og sminke. Som tidligere skjønnhetsredaktør i magasinet Woman, makeup-lærer ved 2 makeup-skoler i Oslo og ukentlige mote og skjønnhetsartikler på Klikk Mote og i Det Nye, er Tove opptatt av at leserne skal lære, le og leve godt. Og aldri få dårlig samvittighet!

17 Comments

  1. Sonja Durand

    juni 3, 2013 at 08:09

    Nei, de er superkule på deg! Bra valg!

    • Tove Eggen

      juni 3, 2013 at 11:19

      Takk og bukker 🙂 Klemmer fra Tove

  2. Beate

    juni 3, 2013 at 09:10

    Kjenner meg så igjen på det å ha sett for seg noe og ikke finne det i butikker, eller oppdage at noe ikke kan bygges/lages pga andre faktorer ødelegger for det. Vi har akkurat bygd hus, og holder fortsatt på med innredningen. Sambo må av og til bare skjære igjennom fordi jeg ikke får bestemt meg, haha.

    Og de brillene var kuuule 😉

    • Tove Eggen

      juni 3, 2013 at 11:21

      Haha – så bra vi er flere da, Beate! Jeg hadde et aldri så lite hissifit da vi kom hjem med feil farge på en ny hylle fra Ikea på fredag…verden kunne bare ikke gå min vei! haha, også smacka kjærsten den sammen og viste meg hvor bra det funka – også gjorde det det allikevel…ahh..first world problems ass..Klemmer fra Tove

  3. Lin

    juni 3, 2013 at 12:39

    liker ikkje briller-vippene mine sverter av på innsiden,så etter en stund kan eg nesten ikkje se noe alikevel.
    Og med pluss 7,ja du leste rett,så ser eg jo bare det som foregår i Sogn og Fjordane og ikkje en dritt av ka som foregår her………rett foran meg.
    Så løsningen er linser i pluss 6 og briller i pluss 1 utenpå når eg skal lese.
    Eg ser som oftest ut som en bille og er ikkje en sånn flott amazone som deg,så eg må ha små briller. Og mine stikker nesten alltid utenfor fjeset,sånn at eg hovedsaklig ser mest-stang….?hahaBarnebriller? nope

    Du kler sånne kule briller som han der Urkel brukte-minus tapen på stangen haha
    Og du 2700? billig,her koster dyre briller og dyre glass 11-13 000 føler du deg bedre nå?

    • Tove Eggen

      juni 3, 2013 at 12:43

      OMG – HVA? Ser du, jeg kan aldri flytte tilbake til Norge – hva slags useriøse summer er det? haha…oh lord…Også jeg som hadde tenkt til å nevne Urkel i saken, ahah…great minds think alike Lin 😉 Og ja, +7? Veeeldig langsynt? Kan man bruke linser for det? haha – forvirra her, jeg har – 3,75 så ikke alt for ille, akkurat nok til at jeg kan ta av med brillene/linsene hvis jeg vil late som om huset ikke er rotete (som det alltid er)..haha..Klemmer fra Tove

  4. Lin

    juni 3, 2013 at 15:20

    haha jepp great minds etc med på den 🙂
    Du har rett ang langsynt.Tenk da har vi faktisk 10,75 is forskjell på syn-ikkje rart at vi noen ganger ser forbi hverandre HAHA 😛

    Linsene mine finnes i max+ 6,derfor eg må ha linser pluss briller for å lese.(eller ha laaaaaaaaaaaaaaaaaaange armer)

    Eg SER alt rotet,men ser ikkje små tall og bokstaver eller eh brynshår hahaha-ja du leste riktig,nappe bryn når du må stå i gangen utenfor badet for å se dem er et problem-da du ikkje kan se hvert hår-fra gangen……

    klemmer tilbake;)

    • Tove Eggen

      juni 3, 2013 at 20:02

      Haha «nappe bryn når du må stå i gangen utenfor badet for å se dem» – LOVE THIS! genialt! Klemmer fra Tove

  5. Kristin

    juni 3, 2013 at 18:14

    De var råstilige på deg! Ble nesten sjalu 😉
    Å 2700 var jo ikke noe å si på!
    Greide å gå for så dyre som mulig jeg også, ble 5600 for D&G briller gitt 😉

  6. Anine

    juni 3, 2013 at 19:27

    De brillene var veldig fine til deg 🙂 Var jo helt grei pris – jeg betalte over 3000 for mine Rayban.. Men skal man finne noe fint, må man nesten litt opp i pris 😉

    • Tove Eggen

      juni 3, 2013 at 20:03

      Takker og bukker – blir bare mer og mer fornøyd egentlig, regner med at disse hadde kosta skjorta mer i Norge, så sånn sett er jeg happy happy! haha 😉 Klemmer fra Tove

  7. Anita

    juni 3, 2013 at 19:59

    Hei!
    Superkule briller du har fått deg :0)
    Jeg har selv begynt å bruke briller for ikke så lenge siden, og opplever at jeg må ha på mer sminke for at det skal vise og komme skikkelig frem under brillene. Håper du vil lage en DIY video for oss brillefine, som viser hvordan vi kan sminke oss riktig, med briller på nesen! Venter i spenning! Keep up the good work :0)

    • Tove Eggen

      juni 3, 2013 at 20:04

      Tusen takk- you read my mind! Sminkevideo for oss som bruke brille (Bare jeg som tenker på Våssafår reklamen nå?) kommer! Klemmer fra Tove

  8. Anne-Grete Kvernevik

    juni 3, 2013 at 20:38

    Kule briller på deg!

  9. Sonja Durand

    juni 3, 2013 at 21:17

    Godt tips fra Anita: sminkevideo for oss med briller. Har briller, men synes de vare er i veienm så det blir mest linsebruk for meg. Men synes at øyene blir litt borte når jeg da bruker brillene, så sminketips hadde vært kult!

  10. Anine

    juni 3, 2013 at 22:18

    Hørt at det er forkjell på om man er langsynt eller nærsynt når det kommer til sminkebruk. Er det ikke slik at dersom man er langsynt burde man ha mindre sminke fordi brillene virker som et slags forstørrelsesglass – og motsatt når man er nærsynt? Isåfall må du gjerne lage sminkevideo for både nærsynte og langsynte 😉

  11. Lin

    juni 4, 2013 at 12:14

    Anine dette er jo forskjellig også fra nærsynt/langsynt og små og store øyne,så er litt tips på veien med brillemakeup,men man må prøve seg frem

    Vi gleder oss om Tove har noen tips;)