iknowthatmagazine.com

HUDPLEIE 101: Det du egentlig trenger å vite…

(Lin er rett og slett et leksikon når det kommer til hudpleie, så her er det bare å suge til seg all info folkens – hun er direkte og too the point, akkurat som vi liker’e! – Tove)

 

Dette er ikke veldig dyptgående eller for viderekommende, men mer ment som en liten pekepinn for deg slik at du handler mer bevisst neste gang du skal i butikken og kanskje de som står der vet like lite som deg?

Mange kjøper alt de ser på reklamen og blir veldig skuffet, det er ikke rart, for den kremen dekker kanskje ikke DITT behov…

RENS HUDEN

Ikke bare når du sminker deg. At du ikke sminker deg, eller bruker fuktighetskrem for den saks skyld, er ingen grunn til å droppe rens. Om noe er du faktisk mye mer utsatt for solskading og forurensing enn de som både bruker kremer og makeup. Det er ikke mer forurensing ute i luften for meg som bruker makeup enn for de som ikke bruker det 🙂

 

FUKT HUDEN

ALLE trenger fukt, men ikke alle trenger fett. Har du små porer og huden lett blit tørr, stram og rød har du tørrere hud og trenger masse næring. Har du en fin hud med fine porer og en og annen kvise har du normal hud.

Har du større porer kan dette være hormonelt, og ofte vil makeupen din forandre farge i løpet av dagen eller bli spist opp og blank hvis du har en fetere hud.

Har du blank hud i panne, nese og eventuelt hake, så har du en fetere T-sone.

Hvis du har kviser, så kan du sjekke følgende : Er du stresset, spiser noe du ikke tåler? Fester for mye eller har du flyttet, gjort slutt med typen, skiftet produkter, eller bruker du feil proukter?

Det jeg mener er at kviser ikke nødvendigvis MÅ bety at du har en gjennomgående fet hud – heldigvis 🙂

Ikke hopp på uttørringskarusellen, men begynn heller å elimenere hva grunnen er og behandle HVER kvise – ikke hele huden. Rens og fukt huden som vanlig og bruk heller litt rensemaske der kvisene er, eller en kvisepenn på problemområdet så kanskje de forsvinner lettere.

Har du mer problematisk hud, så anbefaler eg en sjekk hos en flink hudpleier som kan fortelle deg mer om huden din slik at du finner ut om problemet ligger i huden eller et annet sted!

 

DAGKREM

Dagkremen bør helst inneholde SPF, da dette beskytter mot DAGSLYS og UVA. Inneholder den ikke det, kan du godt bruke makeup utenpå som gjør det (som f.eks mineralsminke fra Bare Minerals).

Dagkremens jobb er å beskytte og fukte og passe på deg i løpetav dagen.

 

NATTKREM

Nattkrem skal IKKE ha SPF, så nei – ikke bruk dagkrem med solbeskyttelse om natten. Huden er da våken og aktiv og lager nye celler og forynger huden mens du sover (Beautysleep liker vi!), så den skal ikke forstyrres av kjemikaliene i SPF.

Vil du ha en krem som du kan bruke hele døgnet, velg helst en uten SPF og bruk makeup/pudder utenpå om dagen slik at du har beskyttelse.

 

ØYEPARTIET

Ikke bruk produkter på øyet hvis det ikke har ordet øye et sted på beholderen. Mange bruker foundation og pudder og masse greier på øynene, dette gjør jo at makeup sitter bedre, men det er aller best om du kan benytte produkter som det står øye på – unntaket er pudder.

Bruker du øyekrem, serum eller balm – påføres dette med ringfingeren og kun nedenfor vippene og langs øyehulen under øyne. Ikke på selve øyelokket og oppunder – da huden herkun er 5 mm og trekker til seg nok næring selv.

 

 HAR DU POSER? Blir disse større eller mindre om du spiser salt. Men poser kan også bli mindre eller større  utover dagen  (ja, de endrer faktisk størrelse). Da er dette væske og du kan benytte geléer og øyekremer som fjerner poser. Hvis de ikke blir mindre, er det en indikasjon på at posene er av fett og kan dessverre ikke bli mindre av krem 🙁

 

HAR DU MØRKE RINGER? Sov!! Drikk vann!!! Hvis ringene er genetisk eller hvis du har olivenfarget eller svært tynn og lys hud, så kan du benytte concealere som dekker dette.

IKKE BRUK CONCEALER-STIFTER PÅ ØYNENE OG KVISENE. Stifter er til kviser (noen av dem er antibakterielle og kan brukes på natten også) mens de andre typene kan brukes under øynene og til andre områder.

 

ANTIAGING OG ANTIWRINKLE

Her strides de lærde, men eg pleier å si at før du fyller 25 trenger du ikke dette. Ofte blir huden stresset og kan bli kvisete når den blir nedlessa med næring som huden enda klarer å produsere selv.

 

MASKER

Masker kommer i mange former; rens, fukt, peel, peel-off (sånn man drar i). Du kan bruke alle typer masker, bortsett fra sterke leirmasker og produkter spesielt beregnet for fet hud – da vil huden bli uttørret. Vil du bruke det allikevel, påfør en god fuktighetsmaske umiddelbart etterpå, eller en godt nærende nattkrem 🙂

 

Renseprodukter finnes det også et hav av og det kommer vi tilbake til i en annen artikkel!

Mange har kjempefin hud, men lar seg påvirke av reklame og føler selv de har porer på størrelse med hus og kviser over hele ansiktet.

Kviser får vi ofte ved mensen. Porer er hormonelt, og er de store kan det ofte være genetisk. Man KAN skjule dem og få behandling, men oftere enn ikke er de mye mindre enn du tror.

Og husk! Ansiktet slutter ved brystene! Rens, skrubb, fukt, bruk maske etc. i hele ansiktet – også  helt ned til brystene! Skuldrene hører til kroppen 😉

 

MINE GENERELLE FAVORITTER INNEN HUDPLEIE:

RENS
Eye Makeup Remover fra emma.s
Cleansing Facial Wash fra emma. s
Clean Energy Gentle Cleansing Oil fra Origins
Perfect World White Antioxidant Cleanser fra Origins
DAGKREM
Ginzing Energy-boosting Moisturizer – Oil Free fra Origins
Supermoist spf 30 (Denne kan du sole deg med fettfri!) fra Skin Doctors
Relaxaderm (giftfri *botox*) fra Skin Doctors
Ideal Resource fra Darphine
Supreme Daylight m/ kaviar (min favoritt -en boks varer i 5-7 måneder) fra Sensilis
NATT
High-Potency Night-A-Mins fra Origins
Super Night Cream fra Dead Sea Spa Magik
ØYNE
Firming Eye Gel  fra Green people
Eye Tuck fra Skin Doctors
Eye Smooth fra Skin Doctors
Daily Revitalizing Eye cream fra Dr. Hauschka
HVILKEN HUDTYPE HAR DU OG HAR DU NOEN SPØRSMÅL OM HUDEN DIN SÅ ROP UT!
Les mer om Lin HER!

Comments

comments

24 Comments

  1. Inger Anne

    mai 30, 2013 at 11:04

    Veldig bra! Mye nyttig informasjon her som er formidlet på en god måte.

  2. Lin

    mai 30, 2013 at 11:20

    Så flott at du syns det;) Takk!!
    Håper at du kan dra nytte av dette og kanskje lettere finne frem i havet av produkter? Tilogmed kanskje finne en ny favoritt?

  3. Caroline

    mai 30, 2013 at 11:24

    Kjempefin og lærerik artikkel 🙂

  4. Lin

    mai 30, 2013 at 11:38

    Velkommen til oss Inger Anne glemte jo helt å si det-veldig kjekt å se deg her <3

  5. Lin

    mai 30, 2013 at 11:39

    Caroline så supert at du likte den,hyl ut om du lurer på noe eller har spørsmål om disse produktene eller andre ok 😉

    • Caroline

      mai 30, 2013 at 11:40

      Har allerede gjort deg til hudpleieren min. Både jeg og mann har prøvd Emma S peelingen, synes den var veldig bra! I like 🙂

  6. Lin

    mai 30, 2013 at 11:47

    Yeah!! Emma S liker vi-hun er flink og har super produkter.
    Kommer tips om ene masken hennes i en annen artikkel;)

    Forresten veldig nyttig at du sier mannen din bruker den,menn har og hud,og selvsagt noen issues,de trenger pleie og kan ofte bruke samme som oss,men andre ganger ikkje.

  7. Caroline

    mai 30, 2013 at 11:53

    Oj, kan han ikke bruke den? Her pleier han å låne ansiktsscrubb, men det er i grunn det eneste. Og solkrem.

  8. Lin

    mai 30, 2013 at 12:01

    Joda denne er super til ham også, dere kan gjerne dele skrubb og masker og solkrem.

    Menn har litt anderledes hud enn oss kvins så noen vil ikkje ha samme ønsket effekt på dem og oss.
    Eg stjeler gubben sin skrubb fra Bulldog,smells like heaven and does the jobb,men den er litt røff for de med sartere hud enn meg.

  9. Ag

    juni 1, 2013 at 20:34

    Ag eeeelska sånne artikla!!
    Har forresten den Emma S. rensen og kan godt anbefale den (og enzympeelingen). Sjølv har eg feit hud som heldigvis har begynt å normalisere seg litt meir. Store porer og ingen rynker 😀 (Takk for den feite huda, gitt…) Er vel en liten hudpleiejunkie og har alltid vore det. Skfitar egentlig (litt for?) ofte både rens og krem fordi eg lika å prøve ut nytt. Men om eg måtte velge noko som eg måtte ha for resten av livet ville det definitivt vore Decleor rensemelka og toneren (den «originale» for normal hud) og Hydra Floral fluid.

  10. ~Lin

    juni 1, 2013 at 20:42

    ahhhhhh så flott-you are in for a treat! Eg har en haug på lager,men ba Tove fordele de litt utover så folk ikkje ble mettet.

    Ja vi med fetere hudtype kan glede oss over mindre rynker;)
    Forresten nesten blitt bedt om bevis ved etpar anledninger når eg vil prøve ut makeup eller hudpleie for voksen hud. Får som svar-nei dette er for sånne gamle HAHAHA

  11. Beate

    juni 13, 2013 at 21:26

    Lærte noe nytt angående den spf’en 😀 Flott å ta med seg nå når jeg skal kjøpe ny dagkrem. Må forresten ha en nattkrem også siden du sier det er fy fy med spf på natten, hehe.

  12. Lin

    juni 13, 2013 at 22:13

    At du lærer noe er jo supert Beate-og du 2 kremer? En GOD grunn til å shoppe :D:D

  13. Carmen

    mai 6, 2015 at 19:34

    Alle sier jeg har blandingshud og har fått krem mot det. Men jeh blir så stiv i ansiktet og jeg tror den faktisk tørker ut huden min. Lyst å prøve origins make a difference som vist skal gi fukt og ikke fett. Jeg blir fort blank og har store porer men er også stiv i ansiktet. Tror den kremen jeg har fått for kombinert til oily skin hadde vært bedre om den ga mye mer fukt. Jeh tror huden min er blank fordi den ikke får nok fukt! Hva tror du?

  14. Lin

    mai 6, 2015 at 20:09

    heisan Carmen 🙂

    De aller fleste har kombinasjonshud -probemet er at kosmetikkbransjen er at kombinasjonshud betyr fet og normal. Dette er ikkje alltid tilfelle og for de aller aller fleste er huden dehydrert altså mangler fukt. Og dette finnes det ofte lite produkter for.
    Du forteller ikkje hvordan du renser huden -hvis du bruker uttørkende produkter vil huden bli stram OG oljete-ja for fet og tørr hud oppfører seg ikkje helt likt. Fet hud blir fetere av å bli uttørket,mens tørr hud blir tørrere.
    Siden huden din reagere slik ville eg anbefalt å rense med produkter som er mildt og for sensitiv hud.

    Origins A perfect world med white tea er også veldig god krem for din hud.

    Ellers er EmergenC origins organics helt super for din type hud -eg har nemlig omtrent lik. Så eg tror huden din er fet med tørr overhud.
    Du kan lese mer om den type hud her http://www.iknowthatmagazine.com/2013/10/17/seborre-sicca-har-du-denne-hudtypen/

    EmerginC har en prøvepakkeløsning som for meg varte ca 1 mnd den finner du her http://www.blivakker.no/product/emerginc/EME0060/emerginc-scientific-organics-trial-travelkit

    har du fler spørsmål så bare kom igjen 🙂
    Dette er sånne utfordringer som eg elsker 🙂

  15. Carmen

    mai 7, 2015 at 18:14

    Ok så flott! Jeg har prøvd sinnsykt mye nå at jeh vet ikke hvordan jeg skal starte dette. Men kan starte med hvordan huden min var for et par år siden. Brukte ren global protection(tror jeh den het) og rensemelk. Da var huden min fin og hadde aldri kviser. Brukte den i flere år og hadde fin hud i tenårene. Var aldri blank, ingen kviser, ikke store porer eller noe bare tørr og sensitiv. Idag bruker jeg Maria åkerberg rens for sensitiv hud og krem for oily skin(blir superstiv) av den. Og etter er par timer er jeg mer blank en noen gang. Helt blank på nesen akkurat som det ligger vann på nesa. Så blank har jeg aldri vært før etter at jeg begynte med produkter for oily skin. Tror ikke den er oljete fordi den er fet, men kun fordi den er dehydrert. Har brukt sinnsykt mye penger på dette nå at jeg er lei!! Renser huden hver morgen og kveld. Frister bare å kjøpe den kremen fra ren igjen meb kan tenke meg at til og med den ikke gir nok fukt nå. Trenger en krem som gir fukt og ikke fett og en mild og god rens. Skal titte litt på linkene du sendte ☺️

  16. Carmen

    mai 7, 2015 at 18:18

    Etter rens og når jeg dusjer er huden stram og stiv!! Og har store porer og lett grå. Ingen glød. Er ikke tørr med flass. Ser ikke at huden er tørr men bare kjenner det! Kjøpte rens og krem fra pevonia botanica for kombinert. De sa den skulle også gi masse fukt. Men blir fortsatt blank utover dagen. Stiv etter vask og får ikke nok krem og 1-2 timer skinner jeg og er blank!

  17. Lin

    mai 7, 2015 at 21:00

    Ote er det enkle det beste .altså det vi brukte som fungerte?

    Bruk nærende maske og kanskje en fetere nattkrem så får du ofte nok drahjelp på natten 🙂

    EmmaS Enzympeel er en favoritt hos meg og kan hjelpe deg å balansere huden. Og fin mot porer.

    Eg skifter noen ganger hudpleie og foundation fordi huden tuller seg og da sirkulerer eg tilbake til andre ting som har fungert før:)

    Pevonia har eg ingen erfaring med desverre,men Ren er jo en god serie også. Maria Åkerberg er folk veldig fornøyd med eller veldig ikkje -er litt sånn med mye hudpleie…men eg har vært superfornøyd med EmerginC hvertfall. Pr nå kjører eg Origins A perfect world på dagen og annehver natt og annenhver natt kjærer eg Ole Henriksen Night treatment med fruktsyrer. Til å begynne med tok eg en kur på 3 uker,men så ble det nok. Denne fungere fint på porer og grovere hud og arr.

    Emma S Enzympeel bruker eg minst en gang pr uke,men ikkje samme dag som OH da blir det litt tøft for huden .

    Gå på Kicks og be om test på de Originskremen du vil teste så ser du hvilken som kan passe?

  18. Carmen

    mai 8, 2015 at 12:04

    Jeg er nok veldig sensitiv og tenkte kanskje og gå for ren sin sensitiv krem og ren sin rensekrem. Det kan vel kanskje passe. Emma sin peel som du nevner har jeg. Kjøpte den sammen med rens og krem fra emma s men det ble jeg faktisk veldig stiv av. Foretrekker helst skummende renser men det blir kanskje for sterkt for huden min. I går når jeg rensen med on the go cleanser fra Ole Henriksen ble jeg stiv, rød, varm og nesen flasset store flak. Men ren har kanskje en skummende rens for sensitiv hud også? Eller origins har vel også en skummende i sensitiv serien? Jeg tenker det at jeg skal forsøke ren rens og krem for sensitiv eller origins krem og rens for sensitiv. Også tror jeg st jeg skal forsøke å kutte ut produkter for blank hud osv. For etter at jeg begynte med slike produkter har jeg aldri i hele mitt liv vært så blank som jeg er nå. Og etter en natt våkner jeg sinnsykt fet og svett i ansikt. Kanskje jeg bør bruke en god nattkrem med masse fukt?

  19. ~Lin

    mai 8, 2015 at 21:48

    Hei Carmen

    Enzympeelen er jo bare til max en gang pr uke for sensitiv hud, event annehver om man er veldig sensitiv og da kan du bruke den der du blir blankest-må ikkje ha i hele ansiktet.

    Den rensen du nevner fra OH har eg ikkje testet da av erfaring blir denne typen for stram for meg.
    De har fått en ny som heter gele som blir melk når den kommer i kontakt med vann. Du kan be om å få tester på den hos VITA. Ta med et lite beger eller noe da vi er tomme for tester kopper. Event kan disse kjøpes på Søstrene Grene etc

    Eg har aldri brukt hele serien til EmmaS bare Enzympeel og Oxygenmask -disse er helt unike og ingen andre har like.

    Før huden din er mer på plass bør du ikkje teste ut så mye ting. Bruk det som har fungert før. Kan være mye som har utløst denne endringen som flytting stress, jobb,barn,studier ect eller bare feile produkter for din hud.
    Jojobaolje fra helsekost som er økologisk er også noe som roer ned stresset hud og kan brukes til mye.
    Har du tenkt på serum? Mangler du så mye fukt er det kanskje ikkje nok med bare en fuktighetskrem for deg?

    SANS SOUCIS DEEP MOIST FUKTSERUM gir ekstra fukt om du mangler. Den kan brukes alene eller under annen krem
    På 30% salg nå på VITA tilogmed i morgen lørdag 🙂

  20. Carmen

    mai 9, 2015 at 11:12

    Takk for utfyllende og gode svar! Har idag fått prøve på ren global protection krem som jeg brukte før. Liker jeg den nå også uten å få kviser osv kjøper jeg et lite kit med rens, dag og nattkrem. Så ser jeg om rensen også fungerer. Og enzym og den masken som blir til skum fra emma s har jeg men lagt de bort. Kanskje jeg skal ta frem de igjen. Det jeg tenker om de merkene jeg vil teste er nok REN. Origins eller kanskje sans soucis. Prøver meg først på rens og krem fra REN. Også liker jeg det holder jeg meg til den! Også en gang i uken peeling og maske kanskje. Likte veldig godt peeling og maske fra emma s, men den kremen ga meg for lite fukt da. Og siden kremene for normal hud gjør meg stiv og stram synes jeh det er litt rart hudpleier gir meg for fet hud da den føles enda stivere på min hud og blir mere blank enn noen gang etter at jeg har påført kremene. Derfor prøver jeg å søke litt rundt og finne krem og rens på egenhånd. Men vet du om krem fra origins som er for stram fuktfattig hud som ikke gir fett? Jeg synes det er vanskelig å finne krem uten fett i. Prøvde en prøve for origins som er litt mer gel krem og den ga alt for lite fukt! For hadde jeg funnet en krem i det merket for min type hud kunne jeg jo brukt den rensen for sensitiv hud som du nevnte også. Tror enten det blir REN eller origins jeg nå ☺️ Huff dette ble mye!! Jeg vil bare legge til alder, jeh er 23 år så har ingen rynker eller noen pigmentflekker eller noe sånt.

  21. ~Lin

    mai 9, 2015 at 12:57

    hei igjen 🙂

    Den fra perfect world bruker eg som har fet hud med tørr overhud og den er deilig og fyldig og IKKJE fet på huden. Gir maksimalt fukt og er helt superdeilig på. Den lukter litt grønt om man kan si det sånn.

    Ellers prøvde eg gelerens fra OH i går,den blir litt melkete med vann før du vasker den av og den var utrolig behagelig på. Ikkje fet,ikkje skummende -eg vet du liker det,men den renset og huden føltes veldig ren og behagelig uten å bli stram eller fet etter rens.

    Nypeolje kan det også være du liker…selvom det er olje er den helt ren og blir ikkje oljete på 🙂

  22. Carmen

    mai 9, 2015 at 21:06

    Olje kan være kjekt! Skal se litt på det!
    Men serien sensilis selges jo på vita, vet du om den inneholder feks mineraloljer? Så det fantes en krem som ga masse fukt og til en litt kombinert hud i den serien. Kanskje det hadde vært noe!

  23. ~Lin

    mai 14, 2015 at 15:01

    hei
    beklager sent svar,det ble litt forsinkelser her fra min side

    Sensilis er fantastisk,desverre klarer eg ikkje finne ut om det sier de ikkje bruker mineralolje i sine produkter.
    Selv har eg brukt Sensilis i flere år og vært veldig fornøyd.
    Den gelen du snakker om har masse fukt,men så tørr som du mener å være er denne neppe nok til deg. Med det mener eg at den vil gi nok fukt,men du vil ikkje være istand til å holde på fukten i huden med kun denne gelen.

    Du er for ung for endel av de andre produktene, unntatt rensene og solkremene da disse er beregnet for voksnere og tørrere hud.
    Du må gjerne prøve geleen,men eg tror kanskje du må ha noe i tilegg.
    Exen min brukte denne og brukte opp en hel boks på 1 mnd. Eg derimot har min Sensilis krem i 6 mndr.
    Forskjellen er at han er mann og de bare grebber nedi,men også at den ikkje var nok for ham,men han likte konsistensen. Da er det jo greit så lenge en har råd,men flere hundre pr mnd for en boks med krem er i overkant…..da sier det jo litt om huden eller kremen…..i dette tilfelle var det huden hans.

    Solkremen deres til ansiktet er fantastisk ,den er poreclogging free og tynn og behagelig å ha på. God som en dagkrem,men med fullverdig UV beskyttelse i 30 og 50 spf -altså til både strand og by
    Har du flere spørsmål syng ut 😀