iknowthatmagazine.com

DO THIS DON’T: DUSJ SÅ LITE SOM MULIG

Håret mitt stinker om dagen og jeg er overbevist om at det er fordi jeg har begynt å dusje daglig.

 

Nå som jeg har starta dette nye og sunne livet (booring – men bra), så må jeg jo dusje etter trening også! Og dette er ei jente som har vært vant til å dusje maks 3 ganger i uka! OK – jeg skjønner at noen syns at det virker rett og slett frastøtende. Men både for hud og hår så har det vært det absolutt beste.

Om jeg slutta å dusje for skjønnhetens skyld, eller om jeg bare var jævla lat i en periode trenger vi ikke gå inne på… MEN, når håret venner seg til å ikke bli vaska hver dag, så holder det seg utrolig mye freshere og fettfri.

2013-05-16 16.33.44

Daglig dusjing er det værste jeg har vært med på (så jeg har det ganske bra med andre ord)

Ja – jeg skjønner at dette er veldig mye min egen feil. I hear ya. Men er det virkelig bare jeg som har det sånn?

 

Over til litt fakta:

  • Når du vasker håret, mister det sine naturlige oljer
  • Håret blir dermed lurt til å tro at det tørker ut
  • Og produserer dermed mer olje
  • Ergo = håret blir fett

 

Så hva skal man gjøre da?

 

  • Vask håret maks 2-3 ganger i uka
  • Bruk en «clarifying» Shampoo én gang i måneden. Denne vil rengjøre håret for olje og hårprodukter som sitter igjen hvor de ikke skal være
  • Bruk balsam kun i tuppene av håret. Røttene trenger ikke mer fuktighet, fordi håret produserer naturlig dette i løpet av de første 4 timene etter vask…Balsam er ment til å brukes på de tørreste delene av håret, som jo normalt sett er i tuppene
  • Hvis du har veldig fett hår, så er det ikke sikkert du trenger balsam i det hele tatt. Men bruk gjerne litt helt nederst i tuppene.
  • Hvis håret lett floker seg (hello! her har du meg) – bruk en liten dråpe med olivenolje, smør det inn i hendene og jobb det godt inn i håret hvor det som oftest floker seg. Unngå røttene!
  • Ikke overdriv børstebruken! Når du børster håret, så stimuleres oljekjertlene som kan øke produksjonen av fett
  • Avslutt heile prosessen med kaldt vann så blir håret mer glansfult 🙂

 

Kool – da vet vi det! Men, hva med meg som faktisk nesten dusje håret hver dag;  for tro det eller ei – jeg svetter visst gjennom håret også! (pluss at jeg syns det er rart å dusje bare kroppen, er det bare meg igjen?)

2013-05-16 16.32.48

Eventuelt rocke lazy-bun for resten av livet – yeah!

 

Jeg får vel bare suck it up og skjønne at dette ikke er verdens undergang…sånn helt egentlig… Men, jeg kan jo alltids hive meg på tørrshampoo-bølgen og se hva som skjer! (Dere får faktura i posten for snikreklame, TV2…)

(adlinks)

 (adlinks)

HVOR OFTE VASKER DERE HÅRET? FUNKER EGENTLIG TØRR-SHAMPOO? HVA ER DERES BESTE HÅRTIPS? – I’M DESPERATE TO KNOW! 🙂

 

Les om Tove HER!

Comments

comments

Er det noe du burde vite om Tove Eggen, så er det hvor lidenskapelig hun er. Lidenskap er visstnok nøkkelen til livet, jobb, familie, kjærlighet, venner og alt der i mellom. Hun ELSKER jobben sin som makeup-artist, stylist og livsstilsjournalist, og etter 10 år i bransjen (Oslo/London/Barcelona) er hun fortsatt lidenskapelig opptatt av å finne nye måter å formidle mote og sminke. Som tidligere skjønnhetsredaktør i magasinet Woman, makeup-lærer ved 2 makeup-skoler i Oslo og ukentlige mote og skjønnhetsartikler på Klikk Mote og i Det Nye, er Tove opptatt av at leserne skal lære, le og leve godt. Og aldri få dårlig samvittighet!

12 Comments

  1. Ag

    mai 25, 2013 at 22:32

    For å svare konkret på dine spørsmål..
    1)Eg vaska håret annakvar dag. Fresht og laust den dagen det er nyvaska, i strikk dagen etter. Får sjukt raskt fett hår.
    2)Tørrshampo funka ikkje. Punktum finale og enough said.
    3)Mitt beste hårtips (for fett hår og krølla vaffal) – Balsammetoden, eller No-poo. Du må holde på ei stund, men så blir det ei openbaring. Men kanskje litt slitsom metode med såpass langt hår som du har.

  2. Tove Eggen

    mai 25, 2013 at 22:59

    Haha – No-poo? Som i ikke bruke Shampoo? Den var ny! Klemmer fra Tove

  3. ~Lin

    mai 26, 2013 at 00:34

    Lee Stafford sin dry shampoo er super for fete røtter.
    Den er kjølende og med jevnt bruk vil denne gjøre sånn at røttene blir mindre fete etterhvert.

    Noen sliter med for glatt hår når de skal sette det opp,da kan du bruke tørrshampoo i hårett for å få mer støtte og hold.

    Noen med flatere hår sier at tørrshampoo i nyvasket tørt hår,blir fullt av volum med tørrshampoo.

    Du har langt hår og bor en varm plass og trener,er ikkje sikkert at du vil føle deg fresh etter trening uten å vaske håret,men du å prøve deg frem;)

    Et annet alternativ er å bruke SLS free shampoo og balsam
    Soodium Laureth Sulfate er pyton for farge,for håret og for hodebunnen

    • Tove Eggen

      mai 26, 2013 at 07:59

      Ohh store skjønnhetsleksikon, Lin – takk! haha 🙂 Ja, tørrshampoo er helt fantastisk for volum – for noen bedre enn hårpudder; men en sak på det kommer! 😉
      Mulig jeg må gå SLS-fri, noen gode forslag? Klemmer fra Tove

  4. Sonja Durand

    mai 26, 2013 at 08:07

    Jeg digger dry shampoo, kan ikke leve uten nå. Men jeg måtte prøve flere ulike merker før jeg fant noe som funka for meg. Nå slipper jeg å vaske håret er dag, og gjett om det er tidsbesparende!

  5. anette

    mai 26, 2013 at 09:44

    Prøve å dusje annakvar dag, men for stressa daga når du absolutt ikkje har tid til å gå innom bade før du raskt må fjerne sminken og pusse tenna og detteom i senga ekje det så lett! Er en stor fan av å dusje uten å vaske håret faktisk, og har i det siste prøvd å berre vaske håret 2ganger i veka… og har i det siste lagt mitt elsk på tørrshampoo, aldri skjønt det heilt før, men no bruke eg det til og med i heilt reint hår som volum og litt textur! Fantastisk !!

    • Tove Eggen

      mai 26, 2013 at 09:45

      Der kan du se Anette – jeg har trua! 🙂 Men dusje uten å ta med håret må jeg trene meg på ass…haha..Klemmer fra Tove

  6. ~Lin

    mai 26, 2013 at 12:45

    Haha Tove-du e no go;)

    alternativ til SLS free serie som er testet and tried
    For et hår som blir lett fett i røttene og trenger litt hjelp

    L*Oreal Ever Strong denne inneholder Rosemarin ( blodsirkulasjon) og Einebær ( glans og bra for styrke og faktisk for balanse av fett)

    Når man er vant til SLS så føler man at denne ikke vasker ordentlig,men det gjør den og man kan gå flere dager uten å vaske håret!!!. Eg kunne gå inntil 5 og mitt hår blir flatt og fett i bunn.

    andre pureology,sebastian,sante,paul mitchell,marc anthony,lee stafford

    Tror eg skal skrive en artikkel om sls da veldig mange ikke vet hva dette er.
    Men har du hørt utrykket vaske munnen med såpe-er du på rett spor….

  7. marita

    mai 26, 2013 at 16:16

    Hei, grattis med ny super blogg – kjempefan already! Prøver å ikke vaske håret for ofte, blitt vant med dusj uten hårvask – så absolutt mulig. Purology er veldig bra shampoer og balsamer. Har testet alt av tørrshampoer og maizena. Ja, maismel – gikk tom for tørrshampo og i nøden finner man kreative løsninger. Bumble&Bumble tørrshampoen hadde ingrediensliste og der stod det mye cornstarch, altså maismel. Funker som fy! Favorittmerket mitt er EVO, men ikke alltid jeg får tak i tørrshampoen deres. Mye bra produkter, bl.a. root canal (kjipt navn, rotfylling lissom, men supert produkt).

    • Tove Eggen

      mai 26, 2013 at 16:36

      Haha – så bra! Her var det mye som må testes! Overraskende mye i kosmetikkverden som vi har på kjøkkenet egentlig…hmmm…jeg lukter en ny artikkel på gang der! haha ;)Tusen takk! Klemmer fra Tove

  8. Pingback: KRØLLER FOR DUMMIES – GRATIS! - iknowthatmagazine.com

  9. Linn

    april 8, 2014 at 20:43

    Jeg har ikke brukt shampoo siden januar,altså NO-POO Tove 😀 Du som er så oppdatert på alt innen hud og hår trender, merkelig du ikke har fått med deg det. Du må bare sjekke det ut. Jeg har fått mye bedre hår. Det blir ikke så fort fett og i motsetting til før kan jeg bare skylle det i vann når det blir fett. Eneste jeg savner er den gode nyvaskede lukten. Jeg vasker det i bakepulver og skyller i eddikvann, så skyller jeg det bare i mellom vask. Til og med frisøren min har blitt positivt overrasket over forandringen.